På tide med bleieslutt?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Når er det egentlig vanlig å slutte med bleier? Min gutt på 2 og et halvt år tisser på do to-tre ganger daglig, og sier ifra når han må bæsje. "Problemet" er at han absolutt IKKE vil bæsje på do, så jeg har heller ikke presset han, men heller spurt han om han VIL gå på do å bæsje. Men det vil han altså ikke. Burde jeg prøve å begynne med å gi han klistremerker og sånn når han har bæsjet på do, som motivasjon? Eller burde jeg vente til han selv er klar for det?

Her gikk bleien da han var 2,5 ca. Han bæsjet ikke på do i starten, men på potte. Han trengte å gjemme seg bort litt slik han gjore med bleie, så han fikk sitte på potta så lenge han ville, bak en skapdør eller noe slikt :)

hadde fortalt han at han skal begynne å bæsje på do før eller senere, så det er likegreit å begynne å prøve. går det ikke så går det ikke. prøv om det hjelper å la han være alene på do. se om han vil sitte på do og bæsje i bleia (gjøre han vant til å sitte mens han bæsjer).

de fleste slutter på sommeren, og gjerne den sommeren før de begynner på stor avdeling. da er de alt fra 2,5-3,5år. noen av de som er født tidlig på året slutter sommeren før, da de er 2,5år+...

Kan jo prøve med klistremerker/annen motivasjon, de blir jo ikke tvunget av den grunn =) Før eller siden må han jo nesten bæsje på do, så greit å begynne tilvenningen. KAnskje ta med litt leker på do, eller kose dere med boklesing? Største her slutta med bleier litt før hun ble 2,5, men bæsja på potta fra hun var 9 mnd, og var dermed aldri "redd" for doen =)

unger er forskjelige
enkelte slutter tidlig mens andre trenger mer tid for å slutte

Vet at enkelte unger liker ikke lyden av at basjen treffer vanne i doen og for å slippe det har de puttet litt papir i doen for da blir det ikke den lyden
Hvis han ikke vil basje i do og de går å holder det over lenger tid kan en gjøre så barne får forstoppelse, så vet om flere som har latt barne ha bleie når de basjer men de tisser i doen, til at barne er tryg på det at en kan basje også
Ved tvang så kan en gjøre så barne får doskrekken som da kan gjøre at en bruker enda lenger tid på få barne bleie fri

Her må jentungen ha gooood tid om hun skal bæsje på do, så jeg setter henne der om morgenen og så skravler vi mens jeg vasker meg og sminker meg og vips så trykker hun :-)

Er det noen spesiell tid på dagen du vet at han må bæsje? Kanskje dere kan ta dere en tørn på do på den tiden? Sikkert en god anledning for deg til å vaske speilene eller rydde i skaphyllene ;-) Noen ganger er det lettere å sitte fremoverlent eller med knærne høyt, så potta kan noen ganger være lettere å bæsje på. Vi har begge deler tilgjengelig.

Men jeg vet det er mange barn som får på seg bleia når de skal bæsje, mens de ellers alltid rekker å tisse på do. Tror ikke det er så innmari mye å stresse med :-)

Prøv potte :) Også ville jeg sagt at det bare er tomt med bleier, og da tror jeg han hadde klart det fint. :)

Jeg ville tatt hensyn til at barnet tydeligvis ikke vil ennå. Barnet er veldig ung ennå og det kommer nok tidsnok! Ikke hørt om noen som begynner på skolen med bleier uansett hvordan man velger å gjøre bleieslutten!! ;-) Flink gutt allerede da som går på do!! :-)

Back
Topp