På tide å blomstre

Blomst_95

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarbarna 2020
Starter en dagbok for å få tankene mine ned på "papiret" og ha et sted å søke motivasjon når jeg glemmer målet.

Jeg er 23 år, har ei datter på litt over 1.5år som jeg fortsatt er hjemme med.
De siste to årene har vært preget av fødselsdepresjon og en MA.
Føler endelig at jeg er tilbake til meg selv!

Men jeg har vært overvektig siden sånn 7 klasse kanskje, var på mitt tyngste 102kg som 18-åring, og greide så og gå ned 20kg.
Gikk fortsatt ned en del i vekt som gravid, inntil slutten. Så veide ca 75kg når "baby, vann osv" var vekk og var ganske fornøyd med kroppen. Så gikk det sakte og sikkert opp til 82kg (mars 2018), ble så en turbulent tid pga MA, og 1.Desember 2018 veide jeg 95.5kg..

Så nok er nok, hodet har det bra igjen men kroppen hater meg :hilarious:

1.Desember 2018 - Begynte å sjekke hvor mye kalorier jeg fikk i meg og skjønte fort at fellene lå i sukkerholdig drikke, godteri og store mengder mat.
La om kostholdet, passer på hvor mye kalorier jeg spiser og fokuserer på et høyt protein inntak. Og trener minimum 3 ganger i uken.

Vekt sjekk:
Start vekt 01.12.18: 95.5 kg
Innveiing slankekrigen 18.01.19: 92.5 kg
TR - uke 1 slankekrigen 25.01.19: 91.7 kg
Uke 2 slankekrigen 01.02.19: 90.7 kg
Uke 3 slankekrigen 08.02.19: 90.4 kg
Uke 4 slankekrigen 15.02.19: 90.1 kg
Uke 5 slankekrigen 22.02.19: 91.1 kg
Uke 6 slankekrigen 01.03.19: 89.9 kg

Totalt vekttap:
-3 kg 18.01.19
-3.8 kg 25.01.19
-4.8 kg 01.02.19
-5.1 kg 08.02.19
-5.4 kg 15.02.19
-4.3 kg 22.02.19
-5.6 kg 01.03.19

Mål: 75kg så 14.9 kg igjen.
 
Last edited:
Søndagen ble en suksess med tanke på trening og kosthold.
En halvtime styrke + litt over en time med svømming som resulterte i 1500m. :D

Men har tydeligvis møtt på et tall på vekta som ikke ønsker å rikke seg noe særlig. 12 dager på 92, et eller annet.. Men med en uke med litt laber innsats og nå er TR rett rundt hjørnet også så håper det går seg til fort :hilarious:

Mandager pleier jeg å notere vekt og kroppsmål så får se hva målene sier når vekta ikke vil samarbeide :bag:
 
Må bare holde ut den kneika der det står stille eller legg til et par intervall økter for å få pumpa til å jobbe litt :) Flinken!:gen014
 
Må bare holde ut den kneika der det står stille eller legg til et par intervall økter for å få pumpa til å jobbe litt :) Flinken!:gen014

Problemet ligger nok i at jeg har hatt en skade i foten i en ukes tid(så kun hatt styrketrening), den er heldigvis bedre nå og skal få såle for å forhindre ny skade :hilarious:
Men skal svømme en del denne uken og enn så lenge ser vekten ut til å samarbeide om hva som er riktig vei ;)
 
Mandag ble det 20 min dance workout til YouTube video, skulle egentlig svømme en time til etter legging av lillemor.. Meeen noen sovnet :hilarious:
Screenshot_20190121-114803.jpg
Effektiv men kjapp økt!

Tok også nye kroppsmål på mandagen og har nå mistet totalt 38cm rundt om på kroppen.:dance008 Har fått noen cm ekstra over rumpa og ;)

Tirsdagen har gått til kiropraktor besøk, fått "knekt" opp ryggen og skal tilbake neste uke for nye såler. :hilarious: Har en del problemer med forskjellig lengde på beina, skjeve hofter og mild skoliose MEN etter jeg begynte å trene så er smertene blitt mye bedre. Bare fått litt "følgeproblemer" så håper de løser seg med riktig oppfølging nå.

I kveld er det 1t trening som står på planen :brb: Føler meg så bra om dagen!
 
Jaa -0.8 den første uka av slankekrigen :D

Hatt noen veldig fine dager med aktivitet og sunt kosthold, nå har TR meldt sin ankomst så da er det bare å holde seg i nakken til lørdag, og så på den igjen med 1500m svømming på søndag ;)
 
Nesten en uke siden sist oppdatering. Hatt en fin uke med trening og kosthold men merker at jeg må oppjustere treningen for å få skikkelig nytte av det igjen.
Akkurat nå er det så lett at jeg blir demotivert :hilarious:

Håper på å ha et nytt opplegg klart til neste uke så det blir noen skikkelig harde økter igjen!

Vekta ser ut til å gå riktig vei ;) Blir spennende å se endelig resultat av uka i morgen:D
 
Yey endelig nede på 90,? Tallet :D så godt å se at vekta fortsetter nedover selv om jeg følte det var en dårlig treningsuke.
Viser absolutt hvor mye kosthold har å si!
 
:love2 Januar statistikk :love2
Startvekt: 94.4 kg
Sluttvekt: 90.7 kg
Forskjell: -3.7 kg

BMI start: 32.3
BMI slutt: 31.0
Forskjell: -1.3

Fett prosent start: 50.7% ~ ca 47.9 kg
Fett prosent slutt: 47.3% ~ ca 42.9 kg
Forskjell: -5 kg

Muskel % start: 24.4%
Muskel % slutt: 26.1%
Forskjell: +1.7 %

Antall skritt: 317 539
Daglig gj.snitt: 10 243

Blir ikke helt riktig med +/- når det er snakk om prosent men jeg liker å se forskjellen som skjer. ;)
 
Last edited:
Oppdatering 08.02.19

Tung uke, følt meg tom for energi og sånn sjukdomsfølelse. Men har gitt alt, trent eller jobbet hver kveld og trent på morningen.
Vekttap på -0.3kg som fører meg over 5kg totalt :smiley-bounce012

Men refleksjoner fra uken som går er: ta deg tid til å slappe av litt, pass på at du får i deg nok mat og hør på kroppen når du rett og slett føler deg syk.. Fryser, konstant trøtt og slapp som fy, da må du slappe av!

Skal ta meg en kose helg, bake litt og spise god middag. Og legge beina høyt og håpe på at jeg får sove litt bedre og!

Ble 2.5t natt til i dag og med lille som sover 15t så må jeg bare ta og roe ned nok til å sove...:bag:
 
Oppdatering 15.02.19

Ok uke igrunn, slappet av og tatt ting med ro meeen også ikke holdt kostholdet stramt nok.

0.3kg ned så skal ikke klage.

Ukens opptur var treningsøkta i går, ikke løpt noe så og si siden 7.klasse og i går greide jeg 5km med en variasjon av kjapp gange/jogging/løping! Brukte 47min på 5km men målet var å greie det på under 50 min så veldig fornøyd!
 
Dagens store seier etter en dårlig uke (+1.1kg TR) var at jeg kjøpte en ny bukse, samme som "alltid" og har vært en størrelse 46, i dag ble det en størrelse 42! :D

pixlr_20190223003630239_20190223003725655.jpg

Håper på en super uke neste uke :happy093
 
:love2 Februar statistikk :love2
Startvekt: 90.7kg
Sluttvekt: 90.0 kg
Forskjell: -0.7 kg

BMI start: 31.0
BMI slutt: 30.8
Forskjell: -0.2

Fett prosent start: 47.3% ~ ca 42.9 kg
Fett prosent slutt: 46.7% ~ ca 42.0 kg
Forskjell: -0.9 kg

Muskel % start: 26.1%
Muskel % slutt: 26.4%
Forskjell: +0.3%

Antall skritt: 322 523
Daglig gj.snitt: 11 518

Blir ikke helt riktig med +/- når det er snakk om prosent men jeg liker å se forskjellen som skjer. ;)

En ganske dårlig måned men gikk riktig vei tilslutt! Så får bare fortsette mars.
 
NY START!

Tenker jeg skal ta i bruk denne tråden her igjen, skjedd mye siden sist. Rundt juni 2019 fant jeg ut at jeg var gravid igjen! Så slankingen ble lagt på hylla, februar 2020 så kom minstemann og ja så har korona året, et barn med flere sykdommer, skole, et barn til som trenger sitt osv opptatt all tid. Nå er minstemann 19mnd og jeg har de siste ca 3måneden jobbet med å gå ned i vekt!
Etter fødselen i 2020 som endte i katastrofesnitt så var jeg lenge i dårlig form og endte på 100kg ganske fort.. Der holdt vekta seg stabil til slutten av mai 2021 og siden da så har jeg gått ned straks 13kg! Jeg har fortsatt mange kg igjen men føler endelig jeg er på riktig vei og at det å leve sunt og trene faktisk gir meg masse positiv energi.

Startvekt 01.06: 100kg
Nå vekt 15.09: 87,1kg
Endring i kg: -12,9kg

Gleder meg til veien videre! Planen nå er å komme i gang med trening, enn så lenge har kun kostholdet fått kjørt seg men kjenner at trening må til så kostholdet kan få litt mer slingringsmonn.
 
Flere som sliter med at de ikke "ser" fremgangen? Jeg veier meg alt for ofte og det fører til at jeg glemmer hvor mye som faktisk blir borte, så en gang her og der har jeg en gjennomgang.

Vektnedgang siden 27.05: -14kg
Vektnedgang siden 21.06: -6,7kg
Vektnedgang siden 21.07: -4,5kg
Vektnedgang siden 21.08: -2,6kg

Siste uka har endelig vekten "løsna" igjen etter en periode hvor det sto +-0,1kg. Og det er sykt at jeg straks har greid å gå ned halvparten av det jeg ønsker! Så ja håper alle gir seg selv en klapp på skulderen for vi er rå med alt livet i tilegg byr på.

I dag blir det tur til Rikshospitalet med minste mann, så blir nok vanskelig med noe større innsats på treningsfronten. Håper på at jeg snart har "samlet inn" nok til å kjøpe meg den spinningsykkelen jeg ønsker så jeg kan få trent mer regelmessig og mer lavterskel. Prøver å selge unna en del greier vi ikke trenger lenger og spare opp de pengene, har jo ikke samvittighet til en slik sum på meg selv ellers haha.

Ha en fin dag! Og stå på! Hver dag er en ny dag for å gjøre gode valg.
 
Stått stille siden sist, men må bare komme igang igjen. Dagens vekt er 86,8 så heldigvis ikke noe negativt utfall der.
Sliter veldig med å holde det i gang når livet står på hodet, da faller man fort tilbake i dårlige vaner med alt for mye godsaker for å holde seg gående.

Fått ordnet meg treningssykkel og prøver å få til ihvertfall 3 økter der i løpet av en uke, men sykkelsetet er så vondt :hilarious: så må snart få surret meg til skikkelig "padding" så jeg holder ut litt lenger enn 15min før rumpa gjør hinsides vondt :bag:

Mellommåltider/frokost/kvelds? Noen som har tips til sunne men så og si ferdige måltider?
 
Stått stille siden sist, men må bare komme igang igjen. Dagens vekt er 86,8 så heldigvis ikke noe negativt utfall der.
Sliter veldig med å holde det i gang når livet står på hodet, da faller man fort tilbake i dårlige vaner med alt for mye godsaker for å holde seg gående.

Fått ordnet meg treningssykkel og prøver å få til ihvertfall 3 økter der i løpet av en uke, men sykkelsetet er så vondt :hilarious: så må snart få surret meg til skikkelig "padding" så jeg holder ut litt lenger enn 15min før rumpa gjør hinsides vondt :bag:

Mellommåltider/frokost/kvelds? Noen som har tips til sunne men så og si ferdige måltider?

Så flott at du har holdt vekta :) 3 økter i uka på sykkel er jo kjempebra mål, jeg har sånn gele sete til min sykkel. Man får kjøpt på vanlig sportsbutikk, det gjør det hele litt mer komfortabelt :)
Jeg bruker et produkt jeg selger selv til mellommåltid, usikker om man har lov å nevne sånt her inne så det tørr jeg ikke . Men anbefaler deg å finne noe med lite kcal som metter som er lett å ha med på farten. For meg er det avgjørende at det er tilgjengelig når jeg er sulten, at det metter, har lite kcal og at jeg kan ta det når som helst.
 
Back
Topp