På reisefot med stor mage

• Trådstarter Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Amalie

Guest
Er det helt greit å reise utenlands når man er gravid, eller er det noe spesielt man bør tenke på før man bestiller flybillett og pakker kofferten?

Det er sommerferietid nå, og vi forflytter oss som aldri før. Både på grunn av en romsligere lommebok, større eventyrlyst og mangel på varme og sol på kroppen gjennom lange og mørke vintermåneder.

Den økte reiselysten inkluderer også gravide, og det er slett ikke uvanlig å møte damer med struttende mager, enten det er på en palmestrand eller i en storby ute i verden.

Les Dr.Karis legeblogg her

Skal dere ut på reise i sommer? Hvilke forhåndsregler tar dere?

Reiser til Portugal om halvannen uke! [emoji1] Kommer til å holde meg unna de vanlige, fartsfylte aktivitetene vi pleier å gjøre på tur, og kanskje være litt flinkere på å ikke drikke vann fra springen, men ellers er det lite endringer fra en vanlig tur for min del. Liker uansett ikke å grilles på stranda.

Jeg drar til Spania om 2 uker. Var der i og for seg rett før påske også og det eneste jeg gjorde annerledes enn ellers var å ikke spise salat på restaurant og droppe favorittpizzaen med parmaskinke. Når vi skal nedover nå er det jo vesentlig varmere, så blir nok litt mindre soling enn hva jeg pleier om sommeren, ellers blir det neppe de store forskjellene fra tidligere ferier :)
Skulle noe skje føler jeg meg veldig trygg på å være i Spania som har et godt helsevesen og i dette området er det flust med norske leger også :D

Blir langhelg i Berlin på oss i slutten av juli - blir nok mest vandring og rolige aktiviteter med unge på snart to. Tenkte dyrehage og parker for det meste.

Tipper det blir ganske så varmt, så får passe på å ha med masse drikke :)

Vi tar hovedsommerferien til ganske langt øst i Sverige. Vanligvis ville vi bare kjørt i ett strekke, men tror nok at når jeg da er 6 måneder på vei + , så skal vi legge inn litt flere stopp underveis.. ellers ingen flyturer på meg fremover utover en jobbreise i juni.

Skal faktisk til Asia noen uker i sommer :-O
Må selvfølgelig være forsiktig med hva jeg spiser, har med meg tørrvarer fra Norge om jeg skulle være i tvil om jeg er usikker på maten. Og et tonn med apotek-varer, just in case. Lager liste med oversikt over flinke leger og sykehus i nærheten, drikke masse flaskevann og gå masse under flyturen :) Tror det kommer til å gå fint :)

Vi har nylig vært på tur til Madrid, og i juni/juli blir det minst to uker til Spania. Jeg har i det siste fått skikkelig fryk/angst for å bli smittet av toxoplasmose, og utsette fostret for fare. Jeg får skikkelig skyldfølelse for at jeg skal ut og reise. Er klar over at det er visse ting jeg ikke bør spise på ferie i Spania, men er så redd for å få det i meg uansett om jeg er forsiktig. Noen andre som tenker på dette? Signert hønemor #1

Har ferie fra midten av juli, så tror rett og slett ikke at vi skal dra på noe ferietur der vi flyr. Vi bor så langt nordpå, så vi må jo til Oslo også først, så føles som en laang etappe.. :P blir kanskje bare bilferie i Sverige!
Meeen, mulig at vi kan dra til Tyskland eller noe..så det var mange billige billetter i begynnelsen av august.. :) så helt bestemt er vi ikke.
Tenker jo også at jeg helst vil slippe å stresse og bli dehydrert. Vil jo at lille skal ha det bra :)

Vi har nylig vært på tur til Madrid, og i juni/juli blir det minst to uker til Spania. Jeg har i det siste fått skikkelig fryk/angst for å bli smittet av toxoplasmose, og utsette fostret for fare. Jeg får skikkelig skyldfølelse for at jeg skal ut og reise. Er klar over at det er visse ting jeg ikke bør spise på ferie i Spania, men er så redd for å få det i meg uansett om jeg er forsiktig. Noen andre som tenker på dette? Signert hønemor #1
Jeg fikk beskjed om å holde meg unna katter, drikke vann fra flaske, ikke spise frukt uten å vaske først osv. Det vanlige. Og så tar jeg ny blodprøve for toxo når vi er tilbake fra tur :)

Jeg fikk beskjed om å holde meg unna katter, drikke vann fra flaske, ikke spise frukt uten å vaske først osv. Det vanlige. Og så tar jeg ny blodprøve for toxo når vi er tilbake fra tur :)
Er det noe spesiel grunn til at du allerede er testet for det? Har du katt? Jeg er ikke testet for det, selv om legen min vet at vi reiser mye. Var hos legen i går og fortalte om denne frykten, det hun svarte da var at jeg burde være nøye med å vaske av toalettseter. Dette synes jeg var en merkelig ting å si.

Er det noe spesiel grunn til at du allerede er testet for det? Har du katt? Jeg er ikke testet for det, selv om legen min vet at vi reiser mye. Var hos legen i går og fortalte om denne frykten, det hun svarte da var at jeg burde være nøye med å vaske av toalettseter. Dette synes jeg var en merkelig ting å si.
Hmm, det hørtes rart ut ja.

Vi har katt/hund/hest/younameit, og reiser mye, så her har legen kjørt på med alle tester som var å oppdrive (rundt regna). Var negativ for toxo nå, derfor ville han ta ny test etter ferien for å evnt kunne behandle kjapt.

Back
Topp