På reise til Frankrike

Pingvin82

Flørter med forumet
Har bestilt tur til Frankrike, bestilte for en stund siden. Men så viser det seg at man bør være immun mot toxoplasmose. Skal ta en blodprøve og sjekke om jeg er det. Tenkte virkelig ikke på dette da jeg bestilte. Mye man ikke vet :/ Spent på hva legen sier om jeg ikke er immun.

Sent from my iPhone using BV Forum

hva mener du? gjelder det bare når en er gravid?

Alt kommer an på hvor forsiktig du er med hva du spiser. Om du spiser kun gjennomstekt/gjennomvarmet mat, holder deg unna friske grønnsaker på resturanter, isbiter og har god håndhygiene, er det vel ingen grunn til å ikke dra? De kan jo også ta prøve av deg når du kommer hjem.

Jeg skal til Gran Canaria i desember. Der er det også mye høyere forekomst enn i Norge, men vi skal bo i leilighet, og lage mesteparten av maten selv. Jeg har iallfall tenkt å dra, men være forsiktig.

Alt kommer an på hvor forsiktig du er med hva du spiser. Om du spiser kun gjennomstekt/gjennomvarmet mat, holder deg unna friske grønnsaker på resturanter, isbiter og har god håndhygiene, er det vel ingen grunn til å ikke dra? De kan jo også ta prøve av deg når du kommer hjem.

Jeg skal til Gran Canaria i desember. Der er det også mye høyere forekomst enn i Norge, men vi skal bo i leilighet, og lage mesteparten av maten selv. Jeg har iallfall tenkt å dra, men være forsiktig.
Ja, det er akkurat det jeg også har tenkt! Det var godt å høre det fra noen andre.
Er ikke overhysterisk, vil bare være forsiktig. Mye nytt å tenke på:)

Jeg kommer også å nevne for legen at jeg skal reise. Forrige gang jeg var gravid, var jeg i Spania to uker i slutten av andre trimester. Tror jeg nevnte det for legen, men det var ikke noe problem å dra. Spiste forresten heller ikke kuleis, kun ispinner fra butikk. Pga listeria.

Jeg har vært i Tyrkia nå i 2 uker ca og har vært forsiktig med kjøtt, salat, melk og oster. Passet på at alt har vært gjennomstekt, pasturisert osv. Jeg tror jeg er immun siden jeg har vokst opp med katter, passet mye katter og i tillegg er jeg i Tyrkia flere ganger til året og har tidligere ikke passet så nøye på og spist generelt det jeg vil. Men jeg skal nok ta en blodprøve for sikkerhetsskyld.

Back
Topp