På landet eller i by'n?

Ella30

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
Hva syns egentlig dere jenter? Bør man bo på landet eller i by'n?
Selvfølgelig kommer det jo an på, men hva liker dere best? Har så lyst til å kjøpe helt ny enebolig, men har ikke råd til det i "byen" dessverre (og her snakker vi ikke om Oslo da, men f.eks Lillestrøm, Jessheim eller Ski...)

Må jo være så deilig med helt nytt hus kontra eldre??
Nå blir vi jo faktisk småbarnsfamilie også, er det egentlig så viktig å bo kjempe sentralt da? Er det ikke viktigere med en god hage"flekk", rolig nabolag og nærhet til naturen?[8D]

Hva er deres erfaringer egentlig?

Uæææsh, ALDRI mere byen!
Jeg er oppvokst i Oslo (heldigvis litt i utkanten)
Men fader, er så dyrt.
Det jeg betalte der for en 3 roms, er det samme som vi skal betale for tomt og nytt hus jo!

Skulel vi flyttet nærmere Oslo igjen hadde det blirr noe som Hønefoss, Aurskog eller lignende.
En times radius fra byen.
NEKTER å bo meg ihjel på ekstravagante boligpriser.

Så hos meg er det ingen tvil[:D]

Jeg ville aldri bodd i byen.

Vi bor ikke i byen og ikke på landet. Stortrives. Har eget hus, passe stor tomt, nærhet til skogen og sjøen, nærme skole og barnehage, butikk og et lite kjøpesenter.

Tja, er vel smak og behag det ja.. Men her skal vi bygge hus til våren igjen; 10 min utenfor Arendal og kan nok kalles på landet [:D] Både mannen min og jeg er oppvokst her; så derfor var det et naturlig valg etter endt studier ute i "den store verden" [;)]

Det er helt sinnsyke priser ja, har ikke noe ønske om å bo akkurat i Oslo da, men er oppvokst i Ski og kunne tenkt meg å bo litt nærmere familien...
Men samtidig så spør jeg meg selv om det er mye vits i bo sånn kjempe nærme dem da, vi treffes da ofte nok og nå bor vi ca 50min-1 time unna dem, det stedet vi vurderer å kjøpe hus på er ca 15min lenger unna[8D]

Ah, er så dilemma altså, kan jo få skikkelig "luksus" på landet liksom, utsikt mot Glomma, nyetablert boligfelt osv[:)]

Jeg er i utgangspunktet et bymenneske og kunne i grunnen tenkt meg å fortsette å bo i Oslo med barn. MEN, bare hvis jeg kan bo i en bra bydel litt utenfor sentrum med hage.

Det er jo alt for dyrt, så vi flytter ut av byen. Etter mange overveielser fant vi ut at det sosiale livet vårt endret seg en del da vi ble foreldre. Derfor er behovet for et romslig hjem og en hage man kan være i etter barna har lagt seg, mye mer ettertraktet enn uendelig med utesteder og spisesteder like i nærheten.

Vi kjøpte også helt nytt siden vi ingen av oss er spesielt handy. Så håper vi at det er muligheter for å selge igjen om noen år hvis vi ombestemmer oss [:)]

Har vokst opp på landet, og kunne aldri tenkt meg å bo midt i byen[:)]
Nå bor vi i et byggefelt på "landet", litt oppi dalen[;)]

Jeg har flytta mye under oppveksten og nå i senere tid også.... Og vil vel si at jeg helst kunne tenke meg et hus litt utenfor by'n..

Nå bor vi på Jessheim (gystad), men det er jo egentlig ikke no barnevennlig her vi bor i allefall...
Skogmo har jo blitt veldig populært på jessheim, men gud for noen priser da gitt.....Det er i allefall IKKE aktuelt!!

Før bodde vi på Dal, egentlig veldig fint...kort vei til skole og butikk, veldig barnevennlig boligområdet med lekeplasser og det hele....Også er det jo ikke mer en 15 min til jessheim... Og prisene er jo mye lavere enn på jessheim også.

Men minnesund f.eks, det blir litt for langt unna igjen, men der er det jo super billig...men for min del så blir det alt for langt unna alt mulig... (har bodd der også, og vil ikke tilbake)

For meg så ville det vært ideelt å finne et sted i utkanten av jessheim, lillestrøm eller strømmen f.eks.... Et sted hvor man føler man er i utkanten og har fine barnevennlige omgivelser, men alikevel ligger ganske så sentralt....

Men drømmen er å flytte tilbake til tønsberg... rett utenfor by kjernen.....Og da har man mange steder å velge mellom
(ilebrekke, brekke, tolvsrød, ringshaug, husvik, husøysund, stokke, sem, teie osv osv osv....)

ORIGINAL: Lillemaje

Det er helt sinnsyke priser ja, har ikke noe ønske om å bo akkurat i Oslo da, men er oppvokst i Ski og kunne tenkt meg å bo litt nærmere familien...
Men samtidig så spør jeg meg selv om det er mye vits i bo sånn kjempe nærme dem da, vi treffes da ofte nok og nå bor vi ca 50min-1 time unna dem, det stedet vi vurderer å kjøpe hus på er ca 15min lenger unna[8D]

Ah, er så dilemma altså, kan jo få skikkelig "luksus" på landet liksom, utsikt mot Glomma, nyetablert boligfelt osv[:)]

Luksus på landet ja[:D]
Her har vi det knall iallefall.
200 meter til bhg, 200 meter til butikk, 200 meter til buss.
7 min til nærmeste storsentrum og 20 min til Trondheim sentrum.
Halve priser her av hva det er i sentrummen (omtrent)
Såeh jau[8D]
Hvorfor ikke?

Personlig trives jeg best på landet [:)] Fritt og fint for barn å vokse opp. Billigere å bygge hus etc.
Er ca 40 minutt å kjøre til sentrum, så synes ikke det er all verden. Er jo ikke noe problem å ta en tur inn til byn hvis vi ønsker [:)]

Heller land enn by, men ikke for mye land..:) vi bor sørafor Oslo med utsikt over hele oslofjorden, kunne ikke tenkt meg et annet sted å bo. Akkurat her hvor vi bor er tomteprisene ekstremt stive ( over 2mill for målet), men litt lenger bort her er det andre priser igjen.

Har nærhet til det meste her, men er enkelte ting jeg savner egentlig.

Ski er nok et fint sted å bo, både sentrumsnært og litt på landet:) og der har en vel det meste også, inkl golfbane:p

landet helt klart :) vi bor på raufoss rett ved Gjøvik.. mannen min er herfra.. vi har en enebolig fra 1995 på 150 kvm med 1,5 mål tomt nytt verksted på 90 kvm og dobbelgarasje itilleg og alt dette kosta mindre enn en dårlig rekkehusleilighet i oslo..

men siden jeg er fra østfold kunne jeg tenkt meg å bodd litt nærmere familien..

Landet!! Helt klart! Ingen over ingen ved siden av...
Vi bor på ei halvøy i Tyrifjorden.. 2 min til strandsone, 5-10 min til nærmeste butikk, 15-20 min til Hønefoss..
3 kvarter til Sandvika og Oslo og times tid til Norefjell osv...
Helt perfekt spør du meg!
Bor på gård, hunden kan løpe fritt ute til enhver tid... Katta er det bare å slippe ut...
En kan ligge naken i hagen for de som liker det! og man kan spille musikk på full guffe uten at en nabo banker i veggen;)
Det er sikkert maaaange ting jeg kunne nevnt her men jah!
Og vi bor rett i nærheten av familie! Det er et must for meg da.. Jeg ville jo helst bodd i nærheten av min familie, men siden sambo er odelsgutt så må vi nesten være her..
Bikkja går til og fra svigers og koser seg med et stopp hos onkel i mellom;) Regner med at Vesla bli gjørendes akkurat det samme når hun blir stor nok.. er helt herlig=)

Eneste utingen her er at det er så utrolig herlig her at boligprisene er der etter;) så ville vi hatt oss et hus utenom gården så blir det dyrt! Er veldig mange pendlere som bor her som jobber i oslo.. og med vannet like i nærheten og den naturen er det dyyyrt!

jeg bor på landet kan mann si.. (bor på gård) men jeg bor en og halv time fra stavanger og under en time fra haugesund så bor også veldig sentralt i forhold til by...

En ting jeg hvertfall syns er viktig å tenke på når man får barn er at det er barnehage og skole i nærheten. Pluss at det skal være litt lekekamerater å velge i mellom! Flere jeg kjenner som er oppvokst på landet lekte jo bare med søsknene sine som små siden foreldrene måtte kjøre de til venner.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og for meg som nå blir tobarnsmor er saken klar: Vi skal ha hus! Dermed må vi vekk herifra.

Mannen min er fra Skien, og der får vi et fint hus for samme pris som vi betalte for vår 4-roms. Jeg ville aldri flyttet et sted hvor det ikke finnes noe by og nærmeste by var Oslo som man måtte kjøre en evighet til. Nei, da flytter jeg heller til en annen by hvor vi har råd til hus i nærheten av sentrum[:)] Bruker nok tid på å reise til og fra jobb allerede, og jobbene fins som regel i byen. Nei, da vil jeg heller bruke den tiden som man sløser bort på reisevei på barna våre!!

Jeg har flyttet mye rundt som liten pga min mor aldri fikk roen noe sted og vi flyttet mye rundt om i akershus område.

Selv har jeg lenge hatt ønske om å flytte tilbake til Lørenskog men pga de stive prisene har det aldri skjedd.. lørenskog har mange fine barnevennlige felt og jeg tenker også sånn at det er ikke noe problem å komme seg noe sted siden buss og tog går hele tiden. noe som er fint for de uten lappen..:)

For tiden så bor jeg utroooolig på landet..:) et lite sted i vestre Toten kommune. Her er det helt utrolig fint. jeg bor kanskje ikke helt opptimalt siden jeg bor midt inni " sentrum " hvor det kjører en del biler men jeg kan ikke klage.. skog og  mark og ikke minst vannet.. helt utrolig.. så jeg er for og imot litt storby liv..og for og imot litt bondeliv siden det aldri er noe kollektivt rundt om på landet..

Virker som om de aller fleste vil bo på landet faktisk, selv om det tydeligvis er litt forskjellig hva vi definerer som landet da, hehe[:)]
Noen ganger så tenker jeg på hvor herlig det måtte være å bo skikkelig for seg selv ute på landet (og da mener jeg virkelig landet), men så kommer jeg aldri bort i fra det at jeg ikke vil bo flere timer unna familien da...

Hele min familie bor i Ski og familien til sambo bor i Nes så må jo nesten holde oss i nærheten av en av disse kommunene... Ideelt måtte jo vært midt i mellom, men kan ikke si jeg har så forferdelig lyst til å flytte til Rælingen eller ytre Enebakk (for de som er kjent i området)[8D] Eller så ligger jo Oslo ganske midt i mellom da, men har ikke lyst å flytte til Oslo heller akkurat[8D] Alle disse områdene har jo utrolig stive priser også (i forhold til hva man får igjen).

Men kjenner jeg får mer og mer lyst til å bare ta en råsjans å kjøpe nytt hus i et rimelig område altså[:D]

Vi skal flytte til Ski om ca 1 år.
Bryr meg ikke om at det er dyrt der, vi går ikke etter prisen da vi mener at å trives må komme foran.
Der det er så dyrt er det også lettere å få en godt betalt jobb, så.
Nå bor vi i helvete (les Halden) og jeg bor meg heller ihjel enn å fortsette livet her, ganske enkelt fordi det er et helt verdiløst liv.

Ski ble i 2005 kåret til landets beste oppvekstkommune. Er selv oppvokst der....
Og er det noe det er mye av der så er det turmuligheter og idrettsmiljøer osv.
Så man må finne et sted man virkelig trives.
Er det for dyrt så spar, studer mer, gjør hva som helst for å bo der.
Ikke slå seg til ro med nest best. Trives man ikke så trives ikke barna heller.

VI må forresten gå fra svær 2 etasjers enebolig til rekkehus, men det får så være.

.

Jeg liker best å bo i byn, eller bor rett utenfor bykjernen. Er ikke så stor by da[:)] Kort vei til strender, turområder, byen. Trening, butikk, barnehager, skoler osv osv rett i nærheten[:)]
Kan trille til ALT og det liker jeg! Samboer er egentlig fra et lite sted 10-15 min herfra og vil helst tilbake dit. Noe jeg aldri kan tenke meg, blir for langt vekke fra alt[:-]

Back
Topp