på føde rommet...

x1x~Anni87~

Forumet er livet
Hei! Jeg begynte akkurat og tenke på hvor mange det er av leger og jordmødre på føderommet når du føder?
Er det forsjellig kanskje?[8|]

Det er vel normalt at du får 1 jordmor også stikker det en lege innom en gang iblandt...

Ok..Håper ikke det er flere hvertall. Liker ikke tanken på att det skal stå en masse folk rundt meg når jeg føder..

Hei anni87.

Vanligvis under en normal fødsel er det en jordmor og en barnepleier tilstede, hvis du da ikke har hatt et komplisert svangerskap, venter tvillinger eller skal ta keisersnitt.
Hvis du venter tvillinger er det alltid en lege med og ved ett keisersnitt er det jo leger til stedet.
Da jeg skulle ha tvillingene måtte jeg igjennom keisersnitt, da var det to leger som utførte selve keisersnittet og to annestesileger, der var også to jordmødre og en barnepleier.
Jeg har født på Haukeland og der praktiserer de det slik, men tror det er likt på de fleste sykehusene. Ser du er fra Bergen så da skal du vel føde på Haukeland du også.
Ønsker deg lykke til med fødsel og tiden etter.

Mvh. Irene

Hei. Takk for svar:) Jeg får en liten gutt og skal føde på haukeland ja.
Det var bra det ikke var flere da[:D] Såg plutselig for meg en hau med leger og styr[:'(] hehe.
Så koselig med tvillinger da!

Hei igjen.

Noen har med seg en en student som er på opplæring i tillegg, men det er bare hvis du samtykker. Jeg ble spurt om det da jeg fikk første mann ( en gutt i 99 ) men ønsket ikke dette da jeg ikke visste hvordan min reaksjon ville bli under fødselen.
Det er koseligt med tvillinger, men det kan fort bli litt kaos når du i tillegg til tvillingene har en som nettopp er begynt i første klasse og som må ha følge til skolen og min mann er på jobb.

Mvh. Irene

Da de skulle ta vannet var det 2 leger, 2 jordmødre og en jordmorstudent. Under selve fødselen var 1 jordmor og jordmorstudenten. Hadde ingen problember med at det var så mye folk tilstede. Det var verken ekkelt eller flaut.

Spennende.. ja, jeg gleder meg nå..[:)]

jeg hadde mangen inne på rommet da jeg skulle føde,
student barnepleier jord mor å doktor + en til, normal fødsel det tenker en ikke på,, det eneste du tenker på er å få ud ongen

Under min første fødsel var det kun jordmor og barnepleier tilstede, bortsett fra samboeren min da.
Da andremann ble født rakk såvidt jordmora og barnepleieren og komme inn døra før han kom i supermann fart.

Under fødselen tenker man ikke over om hvem som er tilstedet, men gleder seg bare til barnet blir født. [:)]

Hei

Jeg tror man tenker mest på hvem som er inne på føden i forkant. Når man er midt oppe i det, så er det helt andre ting man tenker på. Det er veldig trygt å ha jordmoren der. Jeg tenkte også mye på det i forkant, men brydde meg ikke noe om hvem som var der når det skjedde. Jeg hadde min mann og moren min der også. Lykke til! [:)]

Ville bare si hva som skjedde da jeg skulle ha første mann. [:)]Jeg hadde en jordmor og en jordmorstudent. Når klokken ble 15.00 kom en ny jordmor med studet inn og presenterte seg. Jeg låg da med pressrier og egentlig ikke klar for noen presentasjon. Min sønn ble født ti på halv fire, så jeg var mitt i fødselen.[:@] Det som kjedde var VAKTSKIFTE. Den første jordmoren jeg hadde gikk, men studenten ble igjen. Jeg hadde da en jordmor og to studenter. Håper dere ikke føder midt i vaktskifte for det var veldig irriterende. Ler litt nå når jeg tenker tilbake. Her ligger du å presser, hode synes og en person kommer inn og sier "Hei, jeg heter......"[:D]

Off..Jeg tror jeg hadde blitt ganske forbanna jeg da.. Det burde jo gå an og ta hensyn til slikt vel...

Hei
Lykke til på Haukeland. Det var der jeg fikk min gutt. Håper det går bedre med deg enn med meg.
Selv skal jeg ha en til nå i desember. Satser på å ikke få han i vaktskifte[:D]
Er fra Askøy.

Takk for det[:)] Lykke til du oxo!
Ja får satse på at det går bedre denne gangen med deg[;)]

Du får fortelle hvordan det gikk, når det er over[:D]

Hei anni87!

Ser at du begynner å nærme deg termin...
Heldiggris!!! Snart har du den lille i armene dine:o)

Ang. spørsmålet ditt...
Ved fødsel nr. 1 hadde jeg jordmor tilstede og en sykepleierstudent + ledsageren.
Jeg hadde godkjent at sykepleierstudenten kunne være til stede. Dette er valgfritt!

Ved fødsel nr. 2, fødte jeg i utlandet. Der var jeg rene sirkusartisten...
Jeg hadde da en gynekolog, en barnepleier, en jordmor, en hjelpepleier, en professor i
gynekologi, en anestesilege (hadde epidural som smertelindring), en barnelege, en pleier + ledsager.
Dette er ikke normalt i Norge.... Under selve utdrivningsfasen sa jeg til mannen min at jeg
måtte lukke øynene, for ellers ville jeg få prestasjonsangst av alle tilskuerne.
Det positive var iallefall at jeg viste jeg og barnet var i gode hender dersom noe galt skulle skje...

Men helt ærlig, når man har sååå vondt at man bare klarer å fokusere på selve fødselen, så legger
man egentlig ikke så mye merke til hvem som er tilstede eller ikke er tilstede.

I begge tilfellene gikk fødselen greit.

I Norge er det mest vanlig å ha jordmor + ledsager tilstede, dersom det ikke er noen komplikasjoner.
Det kan hende en lege kommer innom av og til, men blir skjelden værende.

Lykke til med fødselen! ¨

Med vennlig hilsen
Lehcar

Hos meg var det bare jordmor tilstede. Også kom barnelegen inn når pressriene starta. Bare gled deg til det som skal skje!

JEg hadde kun jordmor og en barnepleier i tillegg til mannen min. JOrdmora tar seg av selve fødselen og etterbyrden mens barnepleieren tar seg av barnet når det er klart til stell. Dette er vanlig praksis i Norge tror jeg.
Lykke til uansett...det er en kjempesterk opplevelse som jeg ikke ville vært foruten.
Sitter selv å bare venter nå...11 dager til termin, men jeg håper han kommer før, orker ikke mye mer, det er så forferdelig tungt nå i tillegg til å være skikkelig forkjøla...[:'(] Nei, selv om jeg vet hva jeg går til denne gangen og at det er vondt, så gleder jeg meg til det hele er over og lillegutt ligger oppå magen min istedet for inni..[:D]

Hva gjør man hvis man ikke klarer trynet på jordmora? Kan man be om en annen?

Back
Topp