på det arket vi fikk fra UL

bebi

Elsker forumet
hva sto det om morkaka/placenta?på mitt står det: Anterior.....
hva vil det si tru?
ho som tok ul sa den lå ned langs høyre sia og helt ned.men at den flytter seg.
på ul bilde ser en at den ligger over ungen,og ned langs ene sia...kansje derfor jeg ikke kjenner så tydelige bevegelsa ena..mer dytting...
 
Anterior betyr at den ligger foran. [:D]
 
på meg står det posterior, men det gjorde den visst sist også. Tror det beste er anterior.... JEg må iallefall til sjekk for å se om den fløtter seg. Ellers blir det keisersnitt, men er like glad hvis det blir det. Med slik fødselsangst som ingen vil godte som grunnlag for keisersnitt så må jeg bare håpe på at noe annet gir meg mulighet for keisersnitt.
 
ORIGINAL: Rutla

står det hos meg og, min lå forran:)

min og[;)]
 
Posterior betyr bak, anterior betyr foran. Liten praktisk betydning annet enn at de med morkaka foran ofte kjenner spark seinere og litt mer dempet. Dersom det står placenta Praevi (litt usikker på stavemåten) betyr det at den ligger foran babyens utgang, da må man inn til ny UL for å sjekke om den har flytta seg.
 
står det på min også. jeg skal tilbake på ny ul i uke 32[:)]
jeg har ikke kjent noe liv i det hele tatt før den siste uka nå (er 21uker idag), og det er veldig svake spark. akkurat som når en kjenner sin egen puls slå.
 
jeg har forrliggende morkake. har kjent liv i to uker nå. noen spark kjenner er godt. ellers så er de masse "små luft" boble bevegelser
 
trudde foranliggende morkake var at den stenger jeg,at en må ha ny ul og evt KS.men da er det bakliggende som man må det med da...
men foranliggende er vel grunnen til at jeg ikke kjenner så mye liv da,å svake bevegelser...vil kjenner mere liv!!![:)]
 
ORIGINAL: bebi

trudde foranliggende morkake var at den stenger jeg,at en må ha ny ul og evt KS.men da er det bakliggende som man må det med da...
men foranliggende er vel grunnen til at jeg ikke kjenner så mye liv da,å svake bevegelser...vil kjenner mere liv!!![:)]


Det er ikke helt korrekt det heller, hverken foranliggende eller bakliggende morkake er skummelt så lenge de er langt nok oppe i livmoren. Placenta Praevi betyr at morkaken ligger så langt nede at babyens utgang er stengt, da er faren for KS stor, dette sjekker de med UL ca uke 32. Morkaken flytter på seg i løpet av svangerskapet hos de fleste, så det er ikke så mange som må forløses med KS. Men dersom JM\lege ikke har sagt noe om morkakas plassering er hverken anterior eller posterior posisjon noe farlig.
 
På min lapp, dær på kommentarer står det placenta dyptsittende posterior :S
Hva betyr det?[:-] ska på ny ul i uke 32..
 
ORIGINAL: Karris

På min lapp, dær på kommentarer står det placenta dyptsittende posterior :S
Hva betyr det?[:-] ska på ny ul i uke 32..


Dyptsittende betyr at den er langt nede (altså nær der baby vil ut), posterior betyr at den er på bakveggen. Den nye UL-en er da for å se om\at den har flytta seg oppover på veggene i livmora.
 
ORIGINAL: Zuzee

ORIGINAL: Karris

På min lapp, dær på kommentarer står det placenta dyptsittende posterior :S
Hva betyr det?[:-] ska på ny ul i uke 32..


Dyptsittende betyr at den er langt nede (altså nær der baby vil ut), posterior betyr at den er på bakveggen. Den nye UL-en er da for å se om\at den har flytta seg oppover på veggene i livmora.

 
Da får vi håpe den flytter seg opp igjen da :)
 
oki, henger meg på her.. legen min forklarte INGENTING om morkaka mi, enda han momla og sa den var i grenseland, så jeg har prøvd å finne det ut selv, men blir ikke klok.. så kanskje noen her kan hjelpe, hos meg står det: placenta plassering: anterior, previa marginal... ????
 
ORIGINAL: lyckeliten.

oki, henger meg på her.. legen min forklarte INGENTING om morkaka mi, enda han momla og sa den var i grenseland, så jeg har prøvd å finne det ut selv, men blir ikke klok.. så kanskje noen her kan hjelpe, hos meg står det: placenta plassering: anterior, previa marginal... ????

Høres jo ut som om den da ligger foran (anterior) og marginalt foran åpning...?
 
ORIGINAL: Lindus82

ORIGINAL: lyckeliten.

oki, henger meg på her.. legen min forklarte INGENTING om morkaka mi, enda han momla og sa den var i grenseland, så jeg har prøvd å finne det ut selv, men blir ikke klok.. så kanskje noen her kan hjelpe, hos meg står det: placenta plassering: anterior, previa marginal... ????

Høres jo ut som om den da ligger foran (anterior) og marginalt foran åpning...?


Høres veldig rett ut det ja, du har nok en morkake som ligger langt nede på fremsiden. Snakka legen om en ny UL senere i svangerskapet eller?
 
ORIGINAL: Lindus82

ORIGINAL: lyckeliten.

oki, henger meg på her.. legen min forklarte INGENTING om morkaka mi, enda han momla og sa den var i grenseland, så jeg har prøvd å finne det ut selv, men blir ikke klok.. så kanskje noen her kan hjelpe, hos meg står det: placenta plassering: anterior, previa marginal... ????

Høres jo ut som om den da ligger foran (anterior) og marginalt foran åpning...?


ja, det jeg også fikk googla meg fram til, så ville det ikke da vært naturlig å sette opp ny time senere i svangerskapet for å se at den har flyttet seg?
nå er jo ordinære egentlig den eneste UL'en graivide får, tenk om jeg ikke skulle hatt flere da..? nå skal jeg på ny UL til mandag da jeg hadde en skikklig nedtur og dårlig opplevelse med verdens sureste overlege som tok min  ordinære UL..så jeg får spørre jordmor om alt jeg lurer på da!
 
okay nå trenger jeg hjelp her[8D] finner ingenting om hverken placenta eller noe som helst på mitt helsekort.. hvor finner dere ut av detta?
 
Det står på det arket du får på UL, helt nederst hos meg.
 
Back
Topp