Ovnsbake tomater og poteter?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Noen matspørsmål:

Hvilken type tomat er best til å bake i ovnen?

Og hvem er best til å koke saus av?

Lurer også på om det blir best å koke opp grønnsaker før de ovnsbakes, eller går det ikke fortere, blir noe bedre av det?

Det samme med poteter; går det fortere å steke de i ovn om de er kokt først? Evt hvor lenge bør de kokes først?

Og, hvor lenge og antall grader i ovnen?

Små cherrytomater er kjempegode i ovnen.
Norske tomater er som oftest fulle av smak og best i saus.
Du kan også bruke hakkede tomater til det.

De beste potetene får du dersom du gjør dette:
Kok opp poteter (gjerne med lyst skall på) og la dem koke i 10-15 min til de er lett kokte men ikke gjennomkokt.
Hell av vannet, la potene dampe av litt og være i pannen, og rist dem godt noen ganger. Med lokket på selvsagt.
Så deler du dem i 4 og har over litt rapsolje, og krydrer dem og inn i ovnen til de er gyldne :)

Last edited:
Cherrytomater er best å ovnsbake.

Når det gjelder poteter bruker jeg helst amadinepoteter. Har jeg ikke amadinepoteter, koker jeg de jeg har litt før de går i stekeovnen.

Grønnsaker koker jeg aldri først.

Elsker tomater i ovnen, på grillen eller i stekepannen. (fikk jo selvfølgelig lyst på det nå)
Jeg bruker vanlige tomater eller biff tomater :D

Jeg blansjerer grønnsaker og poteter :)

(Å blansjere betyr å gi grønnsakene et raskt oppkok i lettsaltet vann, for så å avkjøle dem i iskaldt vann. Ved å blansjere, bevarer du smak og struktur i mange typer grønnsaker, som for eksempel rotgrønnsaker, asparges og brokkoli. I tillegg til å bevare smak, handler blansjering også om å bevare grønnsakenes sprøhet.)

Jeg blansjerer grønnsaker og poteter :)

(Å blansjere betyr å gi grønnsakene et raskt oppkok i lettsaltet vann, for så å avkjøle dem i iskaldt vann. Ved å blansjere, bevarer du smak og struktur i mange typer grønnsaker, som for eksempel rotgrønnsaker, asparges og brokkoli. I tillegg til å bevare smak, handler blansjering også om å bevare grønnsakenes sprøhet.)
Men blir ikke grønnsakene kalde av det? Blir smake så mye bedre at det ikke gjør noe at de er kalde?

Dulcita-tomater (juanita på norsk) er helt fantastiske!

Men blir ikke grønnsakene kalde av det? Blir smake så mye bedre at det ikke gjør noe at de er kalde?
Jeg bruker å ovnsbake dem etter jeg har gjort dette. Putter i en form og inn i ovnen ;)

Back
Topp