Overveldet etter oul

Dilbertina

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Det viktigste først: Alt er bra med bittelillebror i magen. [emoji4][emoji170]
Men jeg maste litt om plassering av morkaka, ettersom den lå både på fram- og bakvegg og foran åpningen sist (uke 13). Hun måtte gå over til vaginal ul, fordi det var vanskelig å si sikkert. Hun styra lenge, men måtte til slutt tilkalle en spesialist for en second opinion. Etter mye om og men, så slo han fast at tilstanden var «Vasa previa»; en vene ligger akkurat foran åpningen hvor lillegutt skal ut.

Jeg har jo lest at flere må inn på kontroll på nytt, for å sjekke at morkaka har flyttet seg, så jeg var ved godt mot. Men så sier han at jeg må begynne å mentalt forberede meg på at lillegutt må forløses ved keisersnitt tre uker før termin. Han var ikke spesielt optimistisk med tanke på at det skulle gå seg til. En litt uvanlig tilstand, visstnok.

Huff.. Jeg kan ikke noe for det, men ble så utrolig lei meg. Mannen min har to barn fra før, og begge de kom til ved keisersnitt. Jeg hadde gledet meg til at han skulle få oppleve en naturlig fødsel; jeg har jo hatt to fantastiske opplevelser med mine første to gutter.

Men som han sa, det aller viktigste er at vi kjenner til tilstanden, og dermed kan avverge at det blir dramatisk. Men jeg måtte også være forberedt på blødninger fra rundt uke 30, og de kunne være kraftige... Det er bra jeg er hjemme fra jobb i dag, så jeg får prosessert dette for meg selv.

Takk for at du gadd å lese!

Gratulerer med en frisk liten gutt!!

Oi, det var ikke småtteri! Kjedelig at det ikke blir slik som du har sett for deg, men, det er som han sa, godt at dere vet om det! Alternativet hadde vært en grusom opplevelse for både deg og mannen.. Du har heldigvis god tid på å forberede deg! [emoji4]

Gratulerer med en frisk liten gutt!!

Oi, det var ikke småtteri! Kjedelig at det ikke blir slik som du har sett for deg, men, det er som han sa, godt at dere vet om det! Alternativet hadde vært en grusom opplevelse for både deg og mannen.. Du har heldigvis god tid på å forberede deg! [emoji4]

Ja, det er sant det. Men nå klarte jeg jo ikke å la være å google tilstanden, og ble ikke akkurat mindre skremt av det.. Det er blant annet risiko for oksygenmangel, ved at babyens hode presser mot venen.. Og en liten rift kunne være dødelig. Men om tilstanden ble oppdaget og babyen kunne bli forløst ved keisersnitt, så økte sjansene for at han vil overleve. [emoji15] Ble ikke 100% betrygget akkurat. Dette blir laaaange uker....

Jeg tenker også at det er positivt at du får vite dette nå, og kan bruke god tid på å forberede deg mentalt. For meg sist ble fødselen alt annet enn jeg hadde sett for meg, og jeg hadde litt trøbbel med å prosessere det hele i etterkant.

Kanskje dette er noe du kan snakke med jordmor om?

Og du, gratulerer med en frisk gutt i magen!

Hurra for en frisk gutt [emoji170][emoji4]

Det positive her nå er at de fant ut av det så tidlig som mulig, og du kan bruke det til din fordel; få satt opp ekstra timer til jordmor/lege for samtaler om det, så får du snakket ut om evt bekymringer og kan få råd og tips.
Jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange følelser og tanker [emoji173]
Google er en fiende i svangerskapet! Jeg fikk telefon fra legekontoret forrige uke med beskjed om at jeg må følges bedre opp pga jeg er R-. Fikk ikke mer info, så jeg Googlet det, og angret umiddelbart! Ble kjempeskremt at tingene jeg leste, så jeg ringte til min mor for trøst [emoji23]
Snakk heller med noen med erfaring rundt det, det kan ofte være mer beroligende enn skremmende [emoji4]

Gratulerer så mye med en frisk liten gutt!

Og så bra at tilstanden ble oppdaget så tidlig :). Jeg er enig med Fregnefanten i at du bør få satt opp jevnlige timer hos jordmor/lege, både for å få informasjon og ikke minst roe nervene. Det er ikke noe gøy å gå å bekymre seg!

Jeg har også lært meg at Google må man holde seg unna når man er gravid (og egentlig ellers også), for der kommer alle skrekkhistoriene frem. Husk at alle de det går bra med sjelden skriver om det på nettet, dermed er det stort sett de kjipe historiene man får opp når man googler.

Forstår din skuffelse, hadde vært det selv. Men så bra å vite at du blir tatt godt vare på, og kanskje litt deilig og at at du får se lille prinsen hele 3 uker før termin? Enkelte av oss må jo vente til nesten 2 uker over termin.. Ønsker deg masse lykke til - fødselen er over på relativt kort tid i forhold til det å ha en frisk og fin gutt med deg resten av livet <3

Takk søte dere. Dere er gode å ha. [emoji4][emoji173]️ Jeg har time hos jordmor andre uka i desember, så da håper jeg å bli litt betrygget. Men denne tilstanden forekommer i 1:2500 fødsler, så det er vel ikke sikkert hun har så mye erfaring med det.. Men skal jo tilbake på sykehuset i uke 28, så da får jeg skrive ned alt jeg lurer på. Håper jeg blir mindre urolig når jeg får dette på avstand. Heldigvis kjenner jeg lillegutt røre på seg. [emoji170]

Gratulerer så masse med en frisk og fin bittelillebror i magen[emoji170]

Forstår veldig godt du er både skuffet og urolig! Ikke kjekt når ting ikke blir som planlagt. Slenger meg på alt de andre skriver her, godt å få vite det såpass tidlig i det minste.. ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet![emoji173]

Back
Topp