overvektshysteri :(

cowboylaila

Elsker forumet
hvis du har bmi over 25 eller 27(husker ikke) så er du overvektig... og da må du ta glukosebelastning..
vel, jeg er slankeoperert men ligger over den grensen ennå. og av den grunn kan jeg ikke ta glukose belastning.. så jeg ble oppringt fra sykehuset om at jeg skulle inn til kontroll med diabetes sykepleier..
i hennes papirer sto det at jeg hadde svangerskapsdiabetes!!!! jeg har ikke det!!!
måtte ta blodprøver for å teste dagens blodsukker og langtidsblodsukkeret... og begge var helt fine!! men da måtte jeg komme tilbake om 3 uker for å ta nye prøver. de har tydeligvis bestemt seg for at jeg skal ha svangerskapsdiabetes!!
flott at de tar vare på de gravide , men jeg føler dette går langt over streken...
nesten mobbing av overvektige :(

Her er også bmi'en over "gjennomsnittet".
Første jordmor kontroll jeg var på, sa jordmoren til meg mange ganger at jeg var overvektig. Og ikke nok med det, men når hun målte livmoren sa hun til meg at den var litt over gjennomsnittet, men det var ikke rart siden jeg var overvektig.
(Jeg er ikke tjukk, men heller ikke syltynn).
Fikk også beskjed om at jeg måtte på sånn kontroll ang svangerskapsdiabetes, siden jeg var overvektig...

Det viste seg på UL at jeg har 2 i magen. Så da tenkte jeg bare for meg selv, at den jordmoren burde miste lisensen til å være jordmor!!!!!!!

Snakk om å rakke ned på en førstegangsgravid, og man blir ikke akkurat tynnere og lettere jo lenger ut i svangerskapet man kommer...

Så siden jeg er gravid med tvillinger skal jeg på kontroller på sykehuset, så jeg slipper heldigvis den kjerringa...

jeg går bare med legen min fordi jordmora her er sånn bmi-frik..
hele første svangerskapet mitt fikk jeg høre at jeg var overvektig, at overvektige ikke burde legge på seg under svangerskapet, at jeg burde begynne på gretheroede osv..

Beklager men overvekt er jo veldig alvorlig, og er blitt en folkesykdom, så jeg syntes det er bra at jordmødre tar dette alvorlig med den det gjelder. Jeg skjønner at folk kan bli flaue å føle seg "mobbet" men det er akkuratt som med gravide røykere, de blir jo også "mobbet" nettopp fordi det ikke er bra for barnet eller dem selv. Svangerskaps diabetes skjer veldig ofte nettopp dem som er overvektige, og derfor må man være litt på vakt. Men selfølgelig, en jordmor eller lege kan jo prøve å pakke det litt fint inn, og ikke slenge med leppa til noen. 

Huffda :/ 
Jeg synes enkelte jordmødre er FOR hysterisk når det kommer til akkurat det. Min BMI har jo alltid vært over det (da er jeg vel overvektig), men ingen har sagt noe til meg. Jordmora mi sa at jeg var fin, og hadde en flott mage. Forbereder meg alltid på at hun skal si noe om overvekt.

Jeg synes det er veldig frekt å påpeke at en gravid kvinne er overvektig gang på gang!

MGA skrev:
Beklager men overvekt er jo veldig alvorlig, og er blitt en folkesykdom, så jeg syntes det er bra at jordmødre tar dette alvorlig med den det gjelder. Jeg skjønner at folk kan bli flaue å føle seg "mobbet" men det er akkuratt som med gravide røykere, de blir jo også "mobbet" nettopp fordi det ikke er bra for barnet eller dem selv. Svangerskaps diabetes skjer veldig ofte nettopp dem som er overvektige, og derfor må man være litt på vakt. Men selfølgelig, en jordmor eller lege kan jo prøve å pakke det litt fint inn, og ikke slenge med leppa til noen. 

jeg er overhode ikke flau over å vere overvektig!! jeg har vert dobbelt så tung som jeg er nå, så det har jeg virkelig ingen grunn ting.. men når helsevesenet gir deg sykdommer du ikke har pga tall, dvs bmi, så er det langt over "å slenge med leppa"!!

Huff, synes dette hørtes fælt ut:s Jeg er heldivis normalvektig så slipper slike kommentarer. Jeg skjønner godt at det sårer! Men jeg synes at BMI er noe tull, jeg kjenner utroli mange som er "overvektig" i følge BMI'en, men de er inne tykke i det hele tatt, er heller slik som jeg ser på som normale. Men skjønner godt de passer på de som er veldig tykke da såklart.. Men det er jo ikke bare se med for høy BMI som kan få svangerskapsdiabetes heller:p selv om de er mest utsatt

Nei okey, flau var feil i ditt tilfelle men har venninner som føler det slik, at de blir flaue av å gå på vekta foran lege/jordmor osv, derfor jeg skrev det. Men det er jo bedre at helsevesenet er forsiktige, så kan du heller si det til dem at du føler deg diskriminert hvis du syntes dette er feil. BMI skal jo være mer enn å kalkulere høyde og vekt for å være nøyaktig, da må man sikkert ta noen prøver å tester for å sjekke at alt ser greit ut? 

at folk tar glukose belastning for sjekke har jeg ingen problem med!! at 
helsevesenet gir deg en diagnose før du i det heletatt har tatt prøvene er problemet! les innlegget mitt en gang til....

Ja det er jo blitt gjort en feil, du har jo ikke diagnosen, og jeg sier ikke at det er rett å gi alle som er overvektige på BMI'en svangerskaps diabetes som en diagnose, men ikke ta det sånn til deg, hev hodet over det istedet. 

Jeg sa ifra til jordmor før hun rakk og si noe til meg at jeg nekter å ta glukosebelastning så lenge blodsukkeret mitt er normalt, så jeg møter alltid fastende til legetimene mine og tar et fastende blodsukker før timen. Har bmi på 34 nå, og blodsukker på 4.8
Hun sa til meg at det får min fastlege bestemme og det er jeg enig i.
Fastlegen min har ikke nevnt en eneste ting om min vekt og bmi, det er veldig deilig.

Det synes jeg var litt spesielt fordi jeg hadde en bmi på ca 30 når jeg var høygravid sist. Jeg måtte ikke ta noe glukosebelastning.... Jeg har vel en bmi på 27 eller 28 nå tror jeg.

MGA skrev:

Jeg er nokså "normal" i kroppsfasong. MEN jeg har en tung beinbygning. Derfor har alltid legen sagt til meg at vekta vil vise et høyere tall enn det som er utgangspunktet mitt (pga tung beinbygging). Og når da jordmora er så frekk og sier mange ganger at man er overvektig, så er det ikke pga at overvekt har blitt en folkesykdom, det er pga at hun er en bmi-freak. syltynn er hun selv også.

Jeg har selv bedt om glukosebelastning, for jeg vil gjerne følges opp. Jeg er ikke overvvektig.. Har 5-10 kg for mye, men det er ikke overvekt. Verken lege eller jordmødrene jeg har møtt har sagt noe. Men.. jeg er insulinsresistens (noe mange er uten å vite det). Insulinet mitt har vært bra de siste årene pga jeg har vært veldig bevisst på hva jeg har pakket  i munnen og trent. Når man er gravid, så gjør gravidhormoner at man blir mindre følsom for insulin. Pga min historie med insulin så har jeg valgt å bli fulgt opp. Jeg ser ikke noe galt i at noen vil følge opp slik at man slipper å få svangerskapsdiabetes. Det er ikke bare mor det går utover, men også barnet. Jeg mener at er man overvvektig og har en bmi som leger/jordmødre mener det er greit å følge opp, så bør man heller sette  pris på det. Ovevekt er faktisk er veldig stort problem i norge - det er ikke snakk om hysteri, men ren og skjær fakta.

Jeg har selv bedt om glukosebelastning, for jeg vil gjerne følges opp. Jeg er ikke overvvektig.. Har 5-10 kg for mye, men det er ikke overvekt. Verken lege eller jordmødrene jeg har møtt har sagt noe. Men.. jeg er insulinsresistens (noe mange er uten å vite det). Insulinet mitt har vært bra de siste årene pga jeg har vært veldig bevisst på hva jeg har pakket  i munnen og trent. Når man er gravid, så gjør gravidhormoner at man blir mindre følsom for insulin. Pga min historie med insulin så har jeg valgt å bli fulgt opp. Jeg ser ikke noe galt i at noen vil følge opp slik at man slipper å få svangerskapsdiabetes. Det er ikke bare mor det går utover, men også barnet. Jeg mener at er man overvvektig og har en bmi som leger/jordmødre mener det er greit å følge opp, så bør man heller sette  pris på det. Ovevekt er faktisk er veldig stort problem i norge - det er ikke snakk om hysteri, men ren og skjær fakta. Men en lege eller jordmor skal selfølgelig ikke sette diagnose før de har sjekket deg.

MGA skrev:

Jeg er også overvektig, og har vært og tatt glucosebelastning i dag.   (Den var forresten bra;) )Noe som jeg er glad for, er viktig å få sjekket det.  Syns også at helsepersonell skal ta overvekt på alvor, men det skader ikke å si det på en fin måte!  Det har de vært flinke til her, så jeg er veldig fornøyd;)  Når det er sagt så tror jeg det er mange normalvektige og tynne som er mer usunne enn de som er overvektige.  Nettopp fordi de ikke trener, røyker, og spiser usunt.  Har ei venninne som er syltynn, og ho lever på smågodt.  Så akkurat i det tilfellet, tror jeg at jeg er sunnere enn henne.  Det viktigste er å ha en sunn livsstil mener jeg.  Men syns også det er grenser for hvor overvektig en bør være da;)

jeg er svært overvektig og har bmi på nesten 30..  Meen, har ikke vært snakk om den testen her.. Har ikke lagt på meg noe i svangerskapet ennå, så er ingen redsel for diabetes.. Gutten min var 4.2 kg 2 uker på overtid, så han var ikke noe stor heller.. =) 

Det viktigste er å ha et sunt forhold til mat! :) 

Skjønner godt at du føler deg mobbet! :/ Står det ikke i papirene dine at du er operert? 

jo de står i papirene mine at jeg er operert, men det hadde ho ikke lest...
Helse sunnmøre har flest gravide i landet med svangerskapsdiabetes. ikke fordi flere her har det med de sjekker opp alt og alle...
har du bmi over 27, familie med diabetes type 1 eller 2, har født barn over 4,5 kg eller var fra asiatiske/afrikanske land så sjekker de deg..
og sjekke må de gjerne gjøre, men så la oss friske vere friske..

Back
Topp