Overvektige prøvere

Er selv veldig overvektig, men ikke hatt noe problemer med å bli gravid, har en gutt på snart 5 og en på snart 13 mnd, skal prøve på nr 3 til høsten ♥️
Jeg tror dette med graviditet og overvekt er veldig individuelt..jeg har hatt veldig greie svangerskap med lite komplikasjoner..barna mine har heller ikke vært spesiellt store ved fødsel (2,9 kg og 3,4 kg)
Men selvfølgelig jo lettere man er jo enklere
 
Hiver meg inn her.
Lå tidligere i år på 29,2 i BMI, men har nå jobbet meg ned til 26 blank. Føles veldig godt.
Fra tidligere år har "topp-BMI" vært rett over 30. Planen var egentlig å gå ned til en normal BMI før jeg ble gravid, men vi føler det er riktig å kjøre på nå. Fokuserer på sunt kosthold, og ligger litt i underskudd i prøveperioden. Tar det tid, så kan det jo hende jeg når BMI 25 før jeg er gravid også ;) Stopper med underskudd tvert jeg har en positiv test i hånda. Da skal det handle om vedlikehold i stedet. Og erfaringsmessig blir jeg sykt dårlig i graviditeten, så fint å ha litt å gå på :D

Så flinke dere er forresten - gir jo masse motivasjon! :)
 
Jeg la om kosten (lavkarbo) etter påske og veide 104,5 kg andre påskedag. Nå er jeg nede i 97.5 og gravid igjen, 4+2 på vei :)

Så nå prøver jeg å finne et kosthold, (fedon?) slik at jeg ikke legger på meg for mye dette svangerskapet. Gikk fra 105 til 118 forrige gang, men veide 105 etter et par uker. :)
 
Last edited:
Jeg la om kosten (lavkarbo) etter påske og veide 104,5 kg andre påskedag. Nå er jeg nede i 97.5 og gravid igjen, 4+2 på vei :)

Så nå prøver jeg å finne et kosthold, (fedon?) slik at jeg ikke legger på meg for mye dette svangerskapet. Gikk fra 105 til 118 forrige gang, men veide 105 etter et par uker. :)

Ikke sant, handler om å begrense det. Det skal jeg også gjøre.
Synes du ikke det fungerer med "vanlig" (hva nå enn det er) kosthold? Eller tenker du at det er enklere å gå på en slags diett?

Jeg for min del vet at jeg må ligge HELT unna søtsaker. Kan ikke unne meg noe. Da blir det bare for mye. Følger ellers normalt kosthold, begrenser bare antall porsjoner :)
 
Ikke sant, handler om å begrense det. Det skal jeg også gjøre.
Synes du ikke det fungerer med "vanlig" (hva nå enn det er) kosthold? Eller tenker du at det er enklere å gå på en slags diett?

Jeg for min del vet at jeg må ligge HELT unna søtsaker. Kan ikke unne meg noe. Da blir det bare for mye. Følger ellers normalt kosthold, begrenser bare antall porsjoner :)
Jeg må ha en plan, ellers så spiser jeg for mye, for lite og/eller feil og ender opp der jeg startet :) Norsk husmannkost fungerer ikke for meg, da eser jeg ut, får hodepine og alt jeg tenker på er hva jeg kan tillate meg spise. Det begynner bra ogbså bare sklir det ut :( Jeg har vært mer eller mindre på diett siden jeg var ti år gammel, så hva som er normalt, det kjenner ikke kroppen min til :)
 
Jeg må ha en plan, ellers så spiser jeg for mye, for lite og/eller feil og ender opp der jeg startet :) Norsk husmannkost fungerer ikke for meg, da eser jeg ut, får hodepine og alt jeg tenker på er hva jeg kan tillate meg spise. Det begynner bra ogbså bare sklir det ut :( Jeg har vært mer eller mindre på diett siden jeg var ti år gammel, så hva som er normalt, det kjenner ikke kroppen min til :)
Da er det lurt med en plan å følge ja! Håper du finner noe som passer deg godt :)
 
Slenger meg med her. 30 år og prøver på første barn. Er på pp 10.
Har bmi på 31,prøver å gå ned i vekt. Har normale sykluser på 29 - 30 dager. Jeg har funnet ut at jeg har kort lutealfase, positiv eggløsningstester på dag 17 og 19.. Noen tips? Frykter pcos uten at jeg vet noe mer, men sliter med acne og som skrevet sen eggløsning..
 
Slenger meg med her. 30 år og prøver på første barn. Er på pp 10.
Har bmi på 31,prøver å gå ned i vekt. Har normale sykluser på 29 - 30 dager. Jeg har funnet ut at jeg har kort lutealfase, positiv eggløsningstester på dag 17 og 19.. Noen tips? Frykter pcos uten at jeg vet noe mer, men sliter med acne og som skrevet sen eggløsning..
Bli henvist til en gynekolog som kan følge deg opp å hjelpe deg.. Det gjorde jeg, å har fått god hjelp av gyj å fastlegen.. Er i prøveperioden med metformin nå for å se om det kan hjelpe meg med mitt ønske om barn.
 
Bmi 25,6 i går :woot:
Blir sikkert mye mer i morgen pga helg og 17. mai, meeeen shit!! Snart normal jo :angelic:
 
BMI ca 28. Gikk ingenting opp med frøkna, 80 kilo før og etter, men gått opp 10 kilo under prøvingen med IVF. Vil ned til BMI 25, det tilsvarer vel ca 8-10 kilo ned.
 
Hei alle :)

positiv test i dag og håper den forblir positiv i 36 uker til :p

veide 80kg på svangerskap nr1, nå i forhåpentligvis svangerskap nr2 er vekten på 97 kg :(

gikk opp 30++ første sv. Masse vann i kroppen, men slet med å miste de siste 15 kg. Kutter ut all godis fra og med i dag - kun litt potetgull på lørdag. Ellers vanlig kosthold og jevne måltid. Men usikker på hvordan kroppen vil reagere på svangerskapet denne gangen.. m
Hvordan har deres svangerskap vært (for dere som har vært gravid før) mtp vektoppgang, form og plager?
 
Hei alle :)

positiv test i dag og håper den forblir positiv i 36 uker til :p

veide 80kg på svangerskap nr1, nå i forhåpentligvis svangerskap nr2 er vekten på 97 kg :(

gikk opp 30++ første sv. Masse vann i kroppen, men slet med å miste de siste 15 kg. Kutter ut all godis fra og med i dag - kun litt potetgull på lørdag. Ellers vanlig kosthold og jevne måltid. Men usikker på hvordan kroppen vil reagere på svangerskapet denne gangen.. m
Hvordan har deres svangerskap vært (for dere som har vært gravid før) mtp vektoppgang, form og plager?
Gratulerer med positiv test❤️

Jeg veide 90 kg sist, og gikk opp 7 kg. Hadde bekkenløsning og mye kynnere fra uke 25, ellers lite plager. Hadde flaks og fikk lite vann i kroppen. Veldig spent på hvordan det vil bli den her gangen med en startvekt på 106:rolleyes:
 
Slenger meg med her. 30 år og prøver på første barn. Er på pp 10.
Har bmi på 31,prøver å gå ned i vekt. Har normale sykluser på 29 - 30 dager. Jeg har funnet ut at jeg har kort lutealfase, positiv eggløsningstester på dag 17 og 19.. Noen tips? Frykter pcos uten at jeg vet noe mer, men sliter med acne og som skrevet sen eggløsning..

Anbefaler å gå privat til gyn hvis det er for lang ventetid hos offentlig ☺️ I følge flere jeg har snakket med er privatpraktiserende gynekologer ofte ikke bundet til samme retningslinjer som offentlige. Noen er veldig nøye på at man må prøve så og så lenge, og at det er veldig viktig. Jeg kjenner par som har fått hjelp av privatpraktiserende gynekolog innen den tid.

Jeg har også gått privat og er veldig fornøyd. Fikk time med en gang, ble utredet og fikk behandling samme dag. Han mistenkte PCOS og jeg fikk Metformin. Har gått ned 9kg siden timen, takket være Metformin og lavkarbo med utskeielser i blant. PCOS er ikke et faktum her, men jeg fikk beholde metforminen da jeg ønsket meg ned i vekt. Han har også flere ess i ermet hvis vekten stagnerer.

Lykke til ♥️
 
Takk for tips :)
Jeg var hos privat gyn i august 2019 for å ta ut spiralen. Hadde også innvendig sjekk og sa vi skulle prøve å få barn. Han nevnte ikke noe ved ul ivertfall. Så det er vel positivt?
Ville ikke gynekolog evt sitt noe galt da mtp pcos? Eller finner en kun ut det ved å ta blodprøver? :arghh: frustrerende denne prøvetiden.

Noen andre årsaker til forsinket eggløsning?

Tenker å ringe han samme gynekologen igjen i august, da har vi gått uten prevensjon 1 år.. Om det ikke skjer noe før da :dummy:
 
Takk for tips :)
Jeg var hos privat gyn i august 2019 for å ta ut spiralen. Hadde også innvendig sjekk og sa vi skulle prøve å få barn. Han nevnte ikke noe ved ul ivertfall. Så det er vel positivt?
Ville ikke gynekolog evt sitt noe galt da mtp pcos? Eller finner en kun ut det ved å ta blodprøver? :arghh: frustrerende denne prøvetiden.

Noen andre årsaker til forsinket eggløsning?

Tenker å ringe han samme gynekologen igjen i august, da har vi gått uten prevensjon 1 år.. Om det ikke skjer noe før da :dummy:

Ja, vil si det er veldig positivt hvis du hadde innvendig sjekk og han ikke sa noe ☺️ Min gynekolog kunne ikke se noe galt innvendig, men jeg hadde en litt avvikende blodprøve. I min ungdom hadde jeg ustabile sykluser, før jeg begynte på p-piller. Veldig stabile både på piller, og nå når jeg har sluttet. Han mente derfor at jeg ikke hadde pcos allikevel, isåfall bare en veldig mild variant. Metformin har hvertfall hjulpet veldig på vekt, kanskje også på mer stabil syklus. Begynte på det like etter pilleslutt. Vi er bare i PP2, men jeg gikk til sjekk med en gang vi fant ut vi ville prøve. Lurt å vite at det ikke er noe, det var godt at alt så bra ut med deg også ♥️

Er din partner sjekket? Noe mange ikke tenker på, er at det er ingenting som dreper fruktbarheten mer hos menn, enn snus... Gyn ga meg grei beskjed om å be samboer slutte, dersom han snuste. Noe han heldigvis ikke gjør. Ellers finnes det vel en del kjerringråd i forbindelse med kort lutealfase, har du forsøkt noen slike midler?
 
Hei alle :)

positiv test i dag og håper den forblir positiv i 36 uker til :p

veide 80kg på svangerskap nr1, nå i forhåpentligvis svangerskap nr2 er vekten på 97 kg :(

gikk opp 30++ første sv. Masse vann i kroppen, men slet med å miste de siste 15 kg. Kutter ut all godis fra og med i dag - kun litt potetgull på lørdag. Ellers vanlig kosthold og jevne måltid. Men usikker på hvordan kroppen vil reagere på svangerskapet denne gangen.. m
Hvordan har deres svangerskap vært (for dere som har vært gravid før) mtp vektoppgang, form og plager?
Sniker
Vil bare påpeke at vektoppgang i svangerskapet er veldig individuelt. Noen legger på seg mye selv om de gjør alt rett og andre ikke :)
 
Back
Topp