Overvektige barn

elinas

Første møte med forumet
Jeg er bekymret for utviklingen med økende antall overvektige barn. Jeg er selv overvektig og har vært det siden jeg var 6-7 år. I dag var jeg på en barne og ungdomsskole i forbindelse med jobben min og satt og ventet ved hovedinngangen på skolen i ca 15 minutt. Det kom mange barn forbi i denne perioden og jeg vil påstå at nesten 50 % av de var ganske overvektige. Når jeg var barn, er nå 29 år, vil jeg påstå at ikke flere enn 10 % var tilsvarende overvektige. Jeg venter nå barn selv og er veldig redd for at mine egne barn skal bli svært overvektige, da jeg har opplevd dette selv som ganske tungt både fysisk og psykisk. Jeg undrer meg over denne utviklingen og hvorfor antallet overvektige øker så drastisk. Hva er det som har ført til dette? OG utviklingen vil jo bare fortsette vil jeg tro. Det må jo være en kombinasjon av innaktivitet og mye snop. Hva mener dere andre? Er det virkelig så vanskelig å ikke gi barna sine mye snop? Har inntrykk av at mange barn får snop daglig. Og er ikke barn ute og leker og er aktive lenger? Min egen grunn til at jeg er overvektig er nok fordi jeg alltid har vært veldig glad i mat og snop, men jeg har i tillegg vært svært fysisk aktiv og blitt overvektig likevel. Har et syndrom (PCO) som gjør at jeg er sukkeravhengig og lett legger på meg. Hva mener dere andre og hva kan vi gjøre for å stoppe utviklingen?

Hehe, her inne på BV er de fleste sukker-politi, så her kommer det nok mange goder forslag[;)]

Det er helt rett at anntallet overvektige øker.
"I gamle dager" var barna ute å lekte, og goderi, vel det var vel ikke så mye av det.
Vanlig mat var det og.

I disse dager er det altfor mye Tv og tv spill og barna blir sittende,
klart det er spennende, men bra? Nei! For at man skal være oppdatert og følge med på hva som skjer må man se på tv og internett, barn er mer opptatt av figurer forbundet med Tv som SPiderman, Cars, ELias... og ikke klinkekuler, klistremerker og sånne ting.

Det er lettere for foreldre å lage kjapp og usunn mat, det tar kort tid og er billig og lett tilgjengelig.

Vi som foreldre har et stort ansvar når det gjelder kosten og aktiviseringen av barna.
det er vår jobb, og det er den viktigste jobben vi har!

Back
Topp