Overvektig

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Hva man ikke bruker nattetimene til å tenke på :p

Noen andre som er overvektige, eller har vært det i tidligere svangerskap? Har du måttet ha noe ekstra oppfølging på grunn av det? Er den noe du har blitt begrenset fra? Tenker da feks at jeg leser det ikke er lov å føde i vann,men er det noe annet man ikke får gjøre mens gravid?
Noen spesielle plager på grunn av overvekten?

Sniker: spørs veldig hvor overvektig. På forskjellige bmier kicket ulike ting inn. Alle på bmi over 30 skal ha glukosebelastning feks, men er først på en bmi over 35 det er risikosvangerskap med ytterligere oppfølging av ekspert pga vekta.
Tror det var ved 35 man får blodfortynnende rutinemessig etter fødsel og.

Ingen med risikosvangerskap får føde i vann, men er usikker på hvordan det er for de med bmi mellom 25 og 30 (altså overvekt ikke fedme).

Sniker: spørs veldig hvor overvektig. På forskjellige bmier kicket ulike ting inn. Alle på bmi over 30 skal ha glukosebelastning feks, men er først på en bmi over 35 det er risikosvangerskap med ytterligere oppfølging av ekspert pga vekta.
Tror det var ved 35 man får blodfortynnende rutinemessig etter fødsel og.

Ingen med risikosvangerskap får føde i vann, men er usikker på hvordan det er for de med bmi mellom 25 og 30 (altså overvekt ikke fedme).

Vi har ikke noe spesielt. Vi må bare spise sundt og mosjonere litt. Har ikke hørt noe til nå, iallefall.

Spørs hva du mener med overvekt?? Høy bmi eller? Jeg er overvektig i følge bmi men føler meg ikke overvektig selv. Er veldig bentung pluss at jeg er i utgamgspunktet godt trent. Men veier 90kg. Føler dette med bmi er veldig misvisende.

Jeg har vært og er overvektig nå.
Med første var jeg ekstremt overvektig... Hadde mulighet begge gangene til å føde i vann, men jeg ble igangsatt med begge og måtte ha elektrode på hodet til baby pga misfarget fostervann, så da ble ikke det noe av..
Tok glukosebelastning med andremann..
Hadde bekkenløsningssmerter men tror ikke overvekten var skyld i det.

Spent på denne graviditeten, er i bedre form denne gangen, trener regelmessig. Skal prøve å ikke gå opp så mye i vekt :)

Vi har ikke noe spesielt. Vi må bare spise sundt og mosjonere litt. Har ikke hørt noe til nå, iallefall.
Vet svigerinna mi fikk 2-3 ekstra kontroller/vekstestimeringer pga av høy bmi, og måtte føde på ett annet sykehus enn egentlig ønska. Over en bestemt bmi blir akkurat det litt begrensa. + at de egentlig ville sette epidural rutinemessig pga vekt.

Last edited:
Spørs hva du mener med overvekt?? Høy bmi eller? Jeg er overvektig i følge bmi men føler meg ikke overvektig selv. Er veldig bentung pluss at jeg er i utgamgspunktet godt trent. Men veier 90kg. Føler dette med bmi er veldig misvisende.
Er jo forskjell på om du veier 90kg og 190kg. Ikke like mye styr ved førstnevnte.

Eneste oppfølging jeg fikk pga vekt sist var glukosebelastning. Men det tror jeg alle får nå?

Det ble selvfølgelig snakk om kost osv på kontrollene, men siden jeg ikke la på meg noe før il uke 28, og endte på 7kg oppgang totalt i hele svangerskapet, så var det ikke noe å bekymre seg over mente jordmor og lege.

Dagen etter jeg hadde født veide jeg 4kg mindre enn da jeg ble gravid.

Jeg spiste normalt i hele svangerskapet, men spiste ikke godteri.

Denne gangen har jeg til nå spist litt godteri, men har egentlig bestemt meg for å kutte det ut. Er veldig redd for å få en "sukker unge" på 5kg..

Poden veide 3910gr når han ble født.

Jeg har 4 barn fra før, men dette er første svangerskapet jeg har der jeg er overvektig, så har lurt på det samme selv.

Men hva er en glukosebelastning?
Og hvordan blir den tatt?

Jeg har 4 barn fra før, men dette er første svangerskapet jeg har der jeg er overvektig, så har lurt på det samme selv.

Men hva er en glukosebelastning?
Og hvordan blir den tatt?
Du må komme fastende til legen og måle blodsukkeret. Deretter drikker du et par desiliter med sukkerlake, venter en halvtime og måler blodsukker igjen. Ut i fra dette vurderes det om du har eller er i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Jeg var veldig overvektig i mitt første svangerskap og tror mye av plagene mine den gangen skyldtes det. Blant annet at jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig. Jeg var helt på grensen til svangerskapsdiabetes på glukosebelastningen, men hadde uansett ekstrem svangerskapskvalme, så jeg spiste ingenting og fikk aldri høye målinger. Mitt svangerskap den gangen ble ikke omtalt som risikosvangerskap på grunn av vekten, men jeg hadde også ganske alvorlig anemi. Det hadde neppe noe med vekten å gjøre.

For meg var det veldig viktig å være mindre overvektig i neste svangerskap, og nå har jeg en BMI på ca 26, så jeg er jo fremdeles per definisjon overvektig. Så langt er svangerskapet totalt annerledes, men om det skyldes at jeg veier mindre, er jo egentlig umulig å si.

Kravene for hvem som er anbefalt å ta glukosebelastning har blitt enda mer skjerpet. Så nå blir ca 7 av 10 testet. I tillegg har de satt ned grensen på hva som regnes som svangerskapsdiabetes. Så flere får diagnosen nå enn før.

Kopierte en liste over kravene som ble innført i 2017:

Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Selv fikk jeg diagnosen med minstemann. Hadde sikkert hatt det med flere hvis verdien var like lav da og. Men da havnet jeg under grensa og slapp unna.

Har og vært overvektig med de siste. Eller egentlig har bli vært akkurat over på overvekt allerede med første. Men veier mye mer nå enn med første.
Men her har ikke vekta hatt så mye å si. 6.svangerskap var lettere enn 1.svangerskap f.eks. Hadde veldig bekkenløsning første gang. Det har vært bedre med de andre. Har ikke gått opp noe særlig med noen av dem. Men har gjerne vært 10+ og problemet har vært at de og har blitt værende etterpå.
Med nr 5 var de opptatt av vekt. Var annet sykehus enn med de 4 første. Så de ville helst hatt epidural på plass med en gang vi kom inn døra - jeg nekta...tror de ble litt stressa av det...
Men jeg vet hvordan denne kroppen føder. Uansett hvilken vekt jeg har hatt, har det vært likt. 4-5 cm....vips er vi ferdig innen en halvtime .. Sånn gikk det med nr 5 og, selv om de var sikker på det ble ks.
Her har heller ikke vekt hatt noe å si for det å bli gravid. Blitt lettere gravid med de siste.
Fikk blodfortynnende etter fødsel med nr 5. De sa det var ny prosedyre. Dette hørte jeg ingenting om etter nr 6. Hadde ca samme vekt båser før og etter med begge de.

Så for min del har ikke vekt hatt så mye å si da.

Back
Topp