Overvektig

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Hei.

Jeg er overvektig og lurer på hviliken muligheter jeg har i helsevesenet til å gå ned i vekt, hviliken tiltak er det som kunne være aktuelt om jeg ønsker å komme igang med hjelp til det så fort som mulig (uten å måtte vente et helt år f.eks for å komme til i et evt tiltak). I tillegg til å ha høy BMI står jeg i fare for å utvikle livsstilssykdom.

Hvis det ikke fins tiltak med kort ventetid, hviliken muligheter gjenstår?

Vanlig trening er umulig for meg pga problemer i ledd og at musklene fort blir overbelastet.

Har snakket med legen men han tar det ikke seriøst så derfor spør jeg her :)
 
Be legen henvise der til ernæringsfysiolog. Hvis du virkelig vil gå ned i vekt må du legge om kosten. Dessuten kan du være i aktivitet, uten å trene hardt. Gå til/fra jobb, butikk osv. Kjøp fitbit eller lignende, og få oversikt over aktivitetsnivået ditt. For mange er det en stor motivasjon til å gå mer. Svømming er også et utrolig godt alternativ hvis du sliter med ømme muskler og ledd. Lykke til :)
 
Kosthold har alt å si. Spis ofte og lite. Har ei søster som gikk ned over 20 kg kun ved å legge om kosten. Spiser grovt brød med lite karbohydrater og har kuttet helt ut sukker.
 
Hei.

Jeg er overvektig og lurer på hviliken muligheter jeg har i helsevesenet til å gå ned i vekt, hviliken tiltak er det som kunne være aktuelt om jeg ønsker å komme igang med hjelp til det så fort som mulig (uten å måtte vente et helt år f.eks for å komme til i et evt tiltak). I tillegg til å ha høy BMI står jeg i fare for å utvikle livsstilssykdom.

Hvis det ikke fins tiltak med kort ventetid, hviliken muligheter gjenstår?

Vanlig trening er umulig for meg pga problemer i ledd og at musklene fort blir overbelastet.

Har snakket med legen men han tar det ikke seriøst så derfor spør jeg her :)
Kan fortelle deg litt om min situasjon: Jeg er overvektig og prøvd en god stund å bli gravid. Fikk påvist Pco for en mnd siden og har siden gått over til lavkarbo, da det blir sagt at det fungerer bra for oss med pco.. Jeg går ned i vekt bare av å ha lagt om kostholdet. Så selvom du ikke ønsker å gå på skikkelig lavkarbo, så hjelper det veldig mye å kutte ned på de store karbo-varene som ris, poteter, pasta og brød, samt sukker da. Jeg lager meg hjemmelaga knekkebrød som er karbovennlig og god. Brød kan du også lage, evnt kjøpe grovt brød med lite karbo i på butikken.

Har mange andre oppskrifter jeg har testa ut som er gode:) bare send en privatmld hvis du vil vite mer:)
 
Hei S miley,

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen din igjen og forklare situasjonen tydelig for han eller henne, og forklare at du ønsker hjelp til å gå ned i vekt. Du kan be fastlegen din om å henvise deg til klinisk ernæringsfysiolog. En ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med kostholdsendringer for å gå ned i vekt og for å forebygge livsstilssykdommer. Det finnes også ernæringsfysiologer som jobber i det private, men dette koster da mer.

I tillegg finnes det også ofte ulike tilbud i kommunen. Dette er også informasjon som legen din kan fortelle deg mer om.

Lykke til!
 
Back
Topp