overvektig

anna21

Flørter med forumet
eg er 24 uker på vei eg er litt stor jordmora sa at eg måtte prøve å ikke legge på meg meire :( men det er ikke så lett har dere noen gode råd å komme med?

Hei,

Hvor mye har du lagt på deg da?
Hvordan er matvanene dine fra tidligere kontra nå under graviditeten?

Det er det du spiser i hverdagene som teller.. Prøv å bytt ut pålegg, smør, melk til lettere/magre varianter ( det er faktisk bare en vane ) velg grovt brød, spis mye bær, smoothie, cottage cheese med kesam ... ? :) mange enkle grep man kan ta, selv sliter jeg med søtsug, prøver og spise frukt når behover melder sej, eller te.. Vanskelig ja!:( tror det er viktig å ha en plan og et mål for dagen så du slipper utskeielser ! Og selvfølgelig være i aktivitet

Hvis jordmoren kommer med slike utsagn, tenker jeg det er lurt med veiledning i forhold til maten.. Så det hadde jeg spurt henne om - hva du kan gjøre for å ikke gå så mye mer opp i vekt. Det er jo en del av hennes jobb :-) Små hyppige måltider, og litt bevegelse hver dag er bra :-) Jeg er selv tjukk, og blir fulgt med i forhold til dette, så vet at det ikke er noe kjekt :/

Er du i aktivitet? Spis små måltider, men ofte. Drikk masse vann, spis nøtter og bær som mellommåltid. Kanskje en samtale med en ernærningsfysiolog hadde vært kjekt?

Små, lette måltider, fyll opp handlekurva med masse vakkert fra frukt og grønt, det gir alltid meg motivasjon!:))

Smør nistemat og kok kaffe/te og ta en tur ut, det handler ikke alltid om trening, bare det å komme seg opp av sofaen og ut døra, det gir både motivasjon og energi!:D

Ellers er jo ordentlig frokost veldig viktig, den setter i gang systemet og forbrenninga, gir energi til langt på dag!:) Men viktig å ikke gå sulten, da vil kroppen kjøre på "sparemodus", alt du putter i magen vil kroppen spare på, isteden for å forbrenne det å bruke det den faktisk trenger.. Og husk, 1 sjokolade ødelegger et helt måltid, jeg gikk ofte på den "smellen" før jeg var på et par blodsukkerkurs; Innom butikken for å handle middag, lurer med en sjokolade sånn på tampen i kassa, er jo helt utsulta, spiser den i bilen på vei hjem.. Da bruker kroppen min den sjokoladen til å fylle alle "tomme lager" og skyter blodsukkeret mitt opp i himmelen! Det betyr at når jeg spiser middag en halvtime senere, så har ikke kroppen min bruk for den middagen, så uavhengig om jeg spiser sunt eller ikke, så vil kroppen min dra minimal nytte av den..:/ Selv om jeg fortsatt er skrubbsulten, den vil jo mette magen min, men den vil også holde blodsukkeret mitt opp i himmelen.. Skumle greier som kan føre til alvorlige helseplager..:/

Små, lette måltider, fyll opp handlekurva med masse vakkert fra frukt og grønt, det gir alltid meg motivasjon!:))

Smør nistemat og kok kaffe/te og ta en tur ut, det handler ikke alltid om trening, bare det å komme seg opp av sofaen og ut døra, det gir både motivasjon og energi!:D

Ellers er jo ordentlig frokost veldig viktig, den setter i gang systemet og forbrenninga, gir energi til langt på dag!:) Men viktig å ikke gå sulten, da vil kroppen kjøre på "sparemodus", alt du putter i magen vil kroppen spare på, isteden for å forbrenne det å bruke det den faktisk trenger.. Og husk, 1 sjokolade ødelegger et helt måltid, jeg gikk ofte på den "smellen" før jeg var på et par blodsukkerkurs; Innom butikken for å handle middag, lurer med en sjokolade sånn på tampen i kassa, er jo helt utsulta, spiser den i bilen på vei hjem.. Da bruker kroppen min den sjokoladen til å fylle alle "tomme lager" og skyter blodsukkeret mitt opp i himmelen! Det betyr at når jeg spiser middag en halvtime senere, så har ikke kroppen min bruk for den middagen, så uavhengig om jeg spiser sunt eller ikke, så vil kroppen min dra minimal nytte av den..:/ Selv om jeg fortsatt er skrubbsulten, den vil jo mette magen min, men den vil også holde blodsukkeret mitt opp i himmelen.. Skumle greier som kan føre til alvorlige helseplager..:/
Greit å vite om "sjokoladen", får prøve å huske det neste gang jeg er i butikken og den frister ;)

Huff, så kjedelig å høre det. :(

Jeg veier meg ikke, verken hjemme eller til lege nettopp på grunn av en dustete jordmor som gispet og snakket KUN om vekta mi da jeg gikk med første. Og da var jeg helt normalvektig og fødte et helt gjennomsnittlig barn. Så denne gangen skal ikke helsevesenet få ødelegge svangerskapet mitt.

Jeg leverer innurin og sjekker blodprosent og ødem ofte. Inne på laben bare.

Og kosthold.. Vel, jeg holder meg unna sukker. Som i godis, sjokkis og sånn. Og lyst brød. (blir så oppblåst). Og mye er gjort etter en uke med sukkeravvenning. :) Da klarer jeg fint å kose seg med feks bare popcorn og pepsi max på lørdag istedet for smågodt.

Når jeg er i selskap så tar jeg et kakestykke. Fanatisk er jeg ikke. Men jeg merker at kroppen er såre fornøyd med at jeg ikke stapper i meg godis. :)

Sniker litt jeg ;)
- Spis mindre, men ofte. Prøv å få i deg f.eks. 2 knekkebrød eller en brødskive med grovt brød hver 2-3 time.
- Ikke drikk til maten, drikk enten 10 min før du spiser eller vent 30 min. etter du har spist. Drikker du sammen med maten sklir den raskere ned, du spiser mer mat og blir raskere sulten igjen.
- Spis hvitt kjøtt både til middag og som pålegg. Bytt ut osten med en lettvariant. Viktig å få i seg nok proteiner.
- Prøv å kun drikke vann. Du kan evt. blande lavkalorijuice med vann.
- Ikke spis mellom måltidene.
- Vær i regelmessig aktivitet.
- Lag deg en sunn og deilig smoothie dersom du har lyst på noe ekstra godt, men la denne telle som et måltid.

Vil også legge til at det er viktig å spise variert. Prøv å ikke spise mer enn f.eks 2 brødskiver pr. dag og pass på at brød og evt. knekkebrød er grovt. Jeg kan anbefale lavkarbobrødet fra Norgesbakeriet. Anbefaler også lett Jarlsberg om du er glad i ost :) Når det gjelder juice kan jeg anbefale en multifruktjuice man får kjøpt på ICA/Rimi med bare 23 kcal pr. 100 ml. Kjempegod.

Det viktigste når du kjøper mat er å titte på ingredienslisten og passe på at det ikke er mer enn:
10 g kabohydrat og 10 g fett pr. 100 g. Ost/kremost/tubeost kan være opp til 16g fett pr. 100 g:D

Sukk, det er ikke lett. Jeg er vel egentlig "heldig" som ikke klarer å spise mye av gangen.
Men jeg hadde et skikkelig tak før jeg fant ut at jeg ble gravid og lærte masse. Det gjelder å spise mye protein og lite karbohydrater. Fett er ikke noe problem, så lenge du unngår stivelse og sukker.

Derfor ble det mye youghurt med musli, rugsprø med reker og avocado, leverpostei, skinke eller kalkun.

Det har sklidd ut her, for jeg orker ikke så mye mat og har stort sett bare lyst på enkel "sølemat".

Og så har jeg faktisk klart å erstatte en del snop med frukt, skjærer opp et eple eller tar en mandarin om sulten blir for intens.

Legg jordbær, lime eller appelsin i vannet, så får du noe med smak uten sukker. Juice er minst like ille som brus på kalorier. Light er heller ikke bra, for det lurer insulinet til å lagre fett likevel.

Nå sniker jeg litt :)

Men ikke spis mindre, spis mer, MEN sunt.. :) og ofte! du vil miste forbrenninga di om du kutter størrelsen på måltidene dine. ..bytt ut halvfabrikata med hjemmelaget. Kutt ut hvitt mel og bytt sukker med stevia.
Men du må ha karbohydrater og da gjerne kald fullkornspasta. Dette er lurest å innta på morran :) proteiner er viktig!!! Reine kjøttprodukter, cottagecheese, bær, rugsprø med MASSE pålegg(sunt) og masse grønt..
Det var veldig grovt altså..

Men!! Et sunt kosthold er ingen ting om man ikke trener.. :) du kan spise deg sunn, men skal du se resultater, må trening til. :) men, for bare å unngå å legge på seg, så holder det å gå turer f eks! Litt trim er bedre enn null trim :)

Men!! Et sunt kosthold er ingen ting om man ikke trener.. :) du kan spise deg sunn, men skal du se resultater, må trening til. :) men, for bare å unngå å legge på seg, så holder det å gå turer f eks! Litt trim er bedre enn null trim :)
Jo, det er noe. Jeg gikk ned 8 kg uten å trene, bare ved å endre kostholdet. Man skal trene myyye for å gå ned i vekt av det.

Men jeg anbefaler absolutt å være fysisk aktiv. Trimme, og trene om man klarer det. Det har masse helsefordeler!!!

Da jeg trente med PT fikk jeg beskjed om at rundt 85 % av vektnedgang og sunnhet skjedde på kjøkkenet (mat) og resterende 15 % skjedde med trening.

Jeg gikk ned 15 kilo uten en eneste treningstime. Kun matvett.

Men klart. Oppstramming og bygging av muskler, ja da må det trening til. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp