Overvektig og vektnedgang i svangerskapet?

Svenskinorge

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har fått meg en overraskelse i form av positiv test - vet ikke første dagen i siste mens men hadde
mens en gang i slutter av februar. Jeg veier 114 kg og er 175 cm høy, hvilket gir en alt for høy BMI… noe som stresser meg sykt da jeg fill svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap som startet på 105 kg.

Nå til saken. Er det noen her som har gått ned i vekt under svangeskapet? Ikke bevisst banting men bevisst vektbegrensning?

Pliz, ingen slemme kommentarer. Føler meg allerede dårlig nok mtp att jeg ikke tatt folat eller gått ned i vekt først. Dette var IKKE planlagt.

Jeg visste ikke at jeg var gravid, 9 mnd etter at jeg fikk første. Gikk på Grethe Roede med spinning, og trente en del ved siden av oppfølgingen der, gikk ned 5-10 kg før jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg spiste jo sunt, kanskje litt for lite til å være gravid, men som sagt, det visste jeg jo ikke da.. holdt meg unna sukker, og trente. Dette fortsatte jeg med da jeg fant ut om graviditeten også.

Hvis det er ditt ønske å gå ned og (viktig!) har en hyggelig lege eller JM, så kan jo det følges opp av en av de tenker jeg :) legge en plan for ernæring og kanskje trening hvis kroppen ønsker det, (at du ikke får vondter som forhindrer det ) fremover.

gratulerer med graviditeten :Heartred

Jeg visste ikke at jeg var gravid, 9 mnd etter at jeg fikk første. Gikk på Grethe Roede med spinning, og trente en del ved siden av oppfølgingen der, gikk ned 5-10 kg før jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg spiste jo sunt, kanskje litt for lite til å være gravid, men som sagt, det visste jeg jo ikke da.. holdt meg unna sukker, og trente. Dette fortsatte jeg med da jeg fant ut om graviditeten også.

Hvis det er ditt ønske å gå ned og (viktig!) har en hyggelig lege eller JM, så kan jo det følges opp av en av de tenker jeg :) legge en plan for ernæring og kanskje trening hvis kroppen ønsker det, (at du ikke får vondter som forhindrer det ) fremover.

gratulerer med graviditeten :Heartred

Takk snille du for så raskt svar! Var du kun litt overvektig vid starten, eller enormt mye som jeg? Vet på en måte ikke om risikoene med fedmen for fosteret er verdt å ta

Last edited:
Jeg er 170 høy og veide 113 kg. I forrige svangerskap gikk jeg ned 6,5 kg. Hadde svangerskapsdiabetes og måtte legge om kosten, var derfor jeg gikk ned. Var ikke bevisst vektnedgang, det bare ble sånn. Har fortsatt med samme kost etter fødsel(sett bort ifra de første dagene), og har gått ned 38,5 kg. Har ikke gått turer eller trent.

Hadde ubehandlet/uoppdaget svangerskapsdiabetes med mellomste. Vekta stod stille hele veien. Veide 113 kg før det svangerskapet også.

Lykke til, heier på deg :)

Jeg er 170 høy og veide 113 kg. I forrige svangerskap gikk jeg ned 6,5 kg. Hadde svangerskapsdiabetes og måtte legge om kosten, var derfor jeg gikk ned. Var ikke bevisst vektnedgang, det bare ble sånn. Har fortsatt med samme kost etter fødsel(sett bort ifra de første dagene), og har gått ned 38,5 kg. Har ikke gått turer eller trent.

Hadde ubehandlet/uoppdaget svangerskapsdiabetes med mellomste. Vekta stod stille hele veien. Veide 113 kg før det svangerskapet også.

Lykke til, heier på deg :)

Tusen tusen takk for svar Da finnes det jo håp, dersom spiren sitter Husker du din vanligste frokost, lunsj og middag?

Tusen tusen takk for svar Da finnes det jo håp, dersom spiren sitter Husker du din vanligste frokost, lunsj og middag?
Absolutt :D Det gikk mye i kokt egg, Coop Frøknekkebrød, Brisk knekkebrød, nøtter, mandler og mauling av pålegg. Paprika. Cottage cheese med kunstig søtning, mandelessens og jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker(blått lokk). Skyr. «Sjokoladekrem» av cottage cheese:
https://lindastuhaug.no/fyldig-sjokoladekrem-pa-2-minutter

Den burde tynnes ut med melk, fløte, mandelmelk eller soyamelk :shy: Man trenger ikke proteinpulveret. Den er best om den får stå litt, sånn at bakekakaoen får satt seg.

Absolutt :D Det gikk mye i kokt egg, Coop Frøknekkebrød, Brisk knekkebrød, nøtter, mandler og mauling av pålegg. Paprika. Cottage cheese med kunstig søtning, mandelessens og jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker(blått lokk). Skyr. «Sjokoladekrem» av cottage cheese:
https://lindastuhaug.no/fyldig-sjokoladekrem-pa-2-minutter

Den burde tynnes ut med melk, fløte, mandelmelk eller soyamelk :shy: Man trenger ikke proteinpulveret. Den er best om den får stå litt, sånn at bakekakaoen får satt seg.
Tusen takk for ditt svar

Tusen takk for ditt svar
Fikk ikke med meg at du spurte om lunsj og middag i tillegg til frokost :wacky: Lunsj var det samme som frokost. Middag var rent kjøtt og grønnsaker som vokser over bakken + sellerirot. Sopp. Tilberedte grønnsaker på alle slags måter. Kokt, stekt i panna, stekt i ovnen(feks med ost på toppen) og rå :) Mos når jeg hadde tid og ork. Jeg levde mest mulig lavkarbo for å holde blodsukkeret nede/stabilt og for å unngå at blodsukkeret fløy fort opp og fort ned. Jeg var sukkeravhengig før, men etter et par uker uten sukker så har det vært relativt lett å holde seg unna sukker og dritt. Vanskelig å avstå fra sånt de to første ukene, da.

Jeg er tyngre og kortere enn deg, denne gangen skal jeg prøve så godt jeg kanå begrense vektoppgangen siden jeg la på meg 40 kg sist svangerskap.

Et godt tips er yt proteinpudding med 100 gr vaniljesaus uten sukker, dette gir nemlig kun 250 kalorier og dekker sjokoladebehovet mitt iallefall.

Viktig å ta kontakt med lege for god oppfølging i forhold til risikosvangerskap som fedme kan føre til :Heartred

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=2

Jeg synes du skal diskutere dette med legen din. Les i linken. For de som er veldig overvektige så kan det faktisk være forsvarlig med vektnedgang eller i alle fall å jobbe for å holde vekta stabil (som betyr en vektnedgang i praksis siden baby, morkake og mer blod veier noe).

Husk på: det går altså normalt bra med både mor og barn. Du skal ikke ha dårlig samvittighet, du gjør så godt du kan som alle andre. :Heartred Gratulerer så mye.

Jeg veide 98 kg og er 170 høy i august på første legetime i uke 6. Jeg ble advart om at vekten må minst mulig opp og tenke sunt kosthold + lite eller ingen sukker. Det som skjedde var at jeg gikk ned til 94 i første trimester og er nå i uke 36 og gått opp til 99 kg. Jeg har spist veldig dårlig i 3 trimester. Mye halsbrann og kvalme, så jeg har kun fokusert på å faktisk få i meg nok mat selvom det er pizza, pasta eller kjeks.
Både fastlege og jordmor er overrasket over at kroppen min har gått ned i vekt, men magen og lille inni der vokser som det skal. Jeg har knapt vannansamling også.

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=2

Jeg synes du skal diskutere dette med legen din. Les i linken. For de som er veldig overvektige så kan det faktisk være forsvarlig med vektnedgang eller i alle fall å jobbe for å holde vekta stabil (som betyr en vektnedgang i praksis siden baby, morkake og mer blod veier noe).

Husk på: det går altså normalt bra med både mor og barn. Du skal ikke ha dårlig samvittighet, du gjør så godt du kan som alle andre. :Heartred Gratulerer så mye.
Tusen tusen takk for tips! Skal ta med den linken til legen min

Jeg veide 98 kg og er 170 høy i august på første legetime i uke 6. Jeg ble advart om at vekten må minst mulig opp og tenke sunt kosthold + lite eller ingen sukker. Det som skjedde var at jeg gikk ned til 94 i første trimester og er nå i uke 36 og gått opp til 99 kg. Jeg har spist veldig dårlig i 3 trimester. Mye halsbrann og kvalme, så jeg har kun fokusert på å faktisk få i meg nok mat selvom det er pizza, pasta eller kjeks.
Både fastlege og jordmor er overrasket over at kroppen min har gått ned i vekt, men magen og lille inni der vokser som det skal. Jeg har knapt vannansamling også.
Tusen takk for att du deler din erfaring Sterkt jobbet av deg

Jeg er tyngre og kortere enn deg, denne gangen skal jeg prøve så godt jeg kanå begrense vektoppgangen siden jeg la på meg 40 kg sist svangerskap.

Et godt tips er yt proteinpudding med 100 gr vaniljesaus uten sukker, dette gir nemlig kun 250 kalorier og dekker sjokoladebehovet mitt iallefall.

Viktig å ta kontakt med lege for god oppfølging i forhold til risikosvangerskap som fedme kan føre til :Heartred
Tusen takk for dine tips - den proteinpuddingen skal jeg prøve

Jeg veide 110 kg før svangerskap nr 3, og er 171 cm høy.
Da jeg fødte veide jeg 113 kg, altså bare 3 kg opp. 10 dager etter fødsel veide jeg 102 kg, 8 kg mindre enn startvekt.
Så jeg gikk jo ned i vekt underveis i sv.skapet selv om vekta endte på 3+ ved fødsel :)
Ingen komplikasjoner verken i sv.skapet eller med fødselen. Et skikkelig drømme-svangerskap :love017
Første sv.skap veide jeg vel 110 kg ved start da også, la på meg 6 kg (gikk ned 4 kg først pga kvalme).
Andre sv.skap veide jeg 103 kg, gikk opp 8 kg (ned 4 kg først den gangen også).
Ingen andre plager enn bekkenløsning/låsning i de to sv.skapene.

Jeg veide 99 kg (158 høy) ved forrige svangerskap, og med pco og insulinresistens så var jeg fort over i svangerskapsdiabetes. Jeg ble tett fulgt opp, og jeg var kjempeflink med kostholdet og trente underveis i svangerskapet. Jeg slanket meg ikke, men hadde fokus på å spise riktig mat (og nok). Gikk en del ned i starten, og litt oppover mot slutten. Endte opp med å veie 96,3 ved fødsel. Og datteren min veide 3370 gram så helt perfekt :)

Etter fødsel veide jeg 86 kg. Hadde et fantastisk svangerskap uten noen komplikasjoner og var i god form med masse energi gjennom hele. Eneste var tett oppfølging av blodsukkeret.

Så lenge du får i deg nok mat, men ved færre kalorier inn (hvis du har hatt et jevnt kalorioverskudd nå er jo ikke det så vanskelig), så er ikke vektnedgang ved en høy startvekt umulig eller feil. Fokusere på gode matvaner, aktivitet og slikt uten å verke sulte deg selv eller trene for mye :)

Og gratulerer så mye :)

Back
Topp