overvektig og graviditet

ocean31

Det finnes ingen hindringer, bare utfordringer...
Hei

Jeg bare lurte litt på om der finnes offisielle retningslinjer som sykehus/helsepersonell i Norge skal følge i forhold til graviditet og overvekt, og hvor kan jeg sette meg inn i disse?

Det har seg nemlig sånn at min svigerinne i dag var hos gynekolog for en utredning, og fikk spørsmål om hun brukte p-piller. Hun svarte som sant var at det gjorde hun ikke, for hun ønsket å bli mor snart. Da fikk hun til svar at hun kanskje burde begynne å ta dem, for som overvektig så ville de anbefalt henne å ta abort dersom hun ble gravid.

Jeg ble så sjokkert da jeg hørte dette at jeg har enda ikke kommet over det. Min svigerinne er absolutt ikke så stor, men denne historien gjør at jeg kvier meg til min egen utredning, da jeg også er overvektig. Er det sånn det er blitt, at vi som er overvektige ikke skal kunne føle at også vi kan bli mødre? Har en gynekolog i det hele tatt lov å si noe sånt? For meg høres dette svært uprofesjonelt ut, og jeg hadde rett og slett kommet til å følt meg diskriminert.
 
Noen ganger får man høre sånne ting, ja. Jeg ser ikke så stor, men før ble jeg gravid var jeg 90 kilo. Det er ikke 90 kilo med amerikanisk fett men kjøtt. Gikk opp til nå 12 kilo! Uansett hørte jeg menge ganger fra jordmor at jeg er for stor, barnet mitt blir for stor og jeg vil ha mange problemer med svangerskapet og fødsel. Så overrasket hun var når det kom ingen svangerskap diabeties, blødtrykk var perfekt hele tiden, måling følgte linje og litt vann i beina kom for 3 uker siden (har termin i morgen). Det er nesten som hun håp at noe dårlig vil skje til meg og barn fordi hun tror jeg veier for mye.
Jeg skylder det på media. Jordmordre og leger sier at vi skulle ikke slanke seg i svangerskapet, skulle ikke se på film stjerner, men de tenker at så lenge veier man litt mer så får man ikke lov å ha barn og bli behandled som slanke personer. Det ser ut som de vil ha at alle mødre går opp bare per kilo i svangerskapet og barn veier max 3 kilo ved fødsel. De som gjøre det skulle skame seg! Og svangerskap hormonella hjelper ikke når man hører sånne ting fra helsepersonell. Jeg overdriver kanskje siden jeg er veldig sint og flustrert at jeg hørte så mye uhygglige ting fra min jordmor. Men, men...
 
Jeg er helt enig med deg. det virker som om det drives en skremselspropaganda der ute, og at de som er overvektige sees på som om de ikke burde bli foreldre. kjenner jeg blir rasende over det hele. om jeg er så heldig å bli gravid og får sånne meldinger fra lege, da kommer de til å få høre det. selv om man er overvektig så har man like mye krav på å bli behandlet som et likeverdig menneske som alle andre.
 
Back
Topp