Overvektig og gravid

Tessa88

Glad i forumet
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
Hei. Jeg har siden juni 2018 gått ned ca 10 kg ved å legge om kosthold og øke aktivitetsnivået.

Brukte i en periode vektklubb for å lære meg hvor mye kroppen egentlig trenger av mat (har hatt tendenser til å spise altformye), men bruker ikke vektklubb aktivt lengre nå.

Sykler til jobb minst tre ganger i uken, gjerne 4-5 også. Prøver å trene styrkeøvelser hjemme 1-2 ganger, samt jogge ca 3-3.5 km 1-2 ganger i uken.
Nå har jeg blitt gravid, men ønsker å fortsette med denne endringen så lenge jeg kan. Hva bør jeg tenke på, og er det farlig å fortsette å gå ned i vekt? Jogge? Hva annet bør jeg tenke på i forbindelse til kosthold?
 
Hei. Jeg har siden juni 2018 gått ned ca 10 kg ved å legge om kosthold og øke aktivitetsnivået.

Brukte i en periode vektklubb for å lære meg hvor mye kroppen egentlig trenger av mat (har hatt tendenser til å spise altformye), men bruker ikke vektklubb aktivt lengre nå.

Sykler til jobb minst tre ganger i uken, gjerne 4-5 også. Prøver å trene styrkeøvelser hjemme 1-2 ganger, samt jogge ca 3-3.5 km 1-2 ganger i uken.
Nå har jeg blitt gravid, men ønsker å fortsette med denne endringen så lenge jeg kan. Hva bør jeg tenke på, og er det farlig å fortsette å gå ned i vekt? Jogge? Hva annet bør jeg tenke på i forbindelse til kosthold?

Hei Tessa88,

Så bra at du har klart å få til en livsstilsendring som passer for deg!
Det anbefales ikke å aktivt slanke seg når man er gravid. Anbefalt vektøkning under graviditeten avhenger imidlertid av utgangsvekten (hvor mye du veier når du blir gravid), og er noe man kan ta opp med lege eller jordmor.
Angående fysisk aktivitet er dette også individuelt, men de aller fleste kan fortsette å trene som før. Men under graviditeten er det ikke anbefalt at man plutselig øker aktivitetsnivået eller begynner å trene veldig annerledes enn man har gjort tidligere. Dette er ogås noe jeg ville tatt opp med legen. :happy:

Det er fint å opprettholde kostholdet og den fysiske aktiviteten hvis det passer for deg. Det er viktig at du sørger for å få i deg nok mat, slik at du får nok energi og næringsstoffer til både deg og fosteret. Det er spesielt viktig at gravide får i seg nok av det viktige mineralet jod. Dette mineralet er viktig for barnets utvikling. De største kildene til jod i det norske kostholdet er melk, meieriprodukter og hvit fisk. Ved å spise 3 magre meieriprodukter hver dag, samt hvit fisk som pålegg og til middag noen ganger i uka, vil man bidra til å dekke jodbehovet. Det finnes også mindre mengder jod i andre vanlige matvarer slik som egg. Du kan ta vår jodkalkulator her for å se om du får i deg nok jod når du er gravid :happy:

Du kan lese mer om hva som er lurt å spise for deg som er gravid her. Det anbefales at man spiser sunt og variert, og velger matvarer som magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker, grovt brød, magert kjøtt og fisk, og belgfrukt (erter, bønner, linser). Dette sammen med fysisk aktivitet vil sikre næring og en sunn vektøkning.

Lykke til!
 
Back
Topp