Overvektig og gravid

Rosine

Andre møte med forumet
Som overskriften sier er det overvekt jeg har i tankene.. Jeg har vel ca 10 kg mer enn hva som er sunt. Er omtrent størrelse 42-44 og bare 1.60 høy. På mitt "tynne" en størrelse 38. Bare for å gi dere et "bilde"..

Siden jeg testet positivt for ca 2 uker siden har jeg gjort lagt om kostholdet og prøver å spise ting som spiren skal ha nytte av. Men jeg engster meg...

Engster meg for at bøkene sider at en overvektig person skal gå opp omtrent 6-9 kg i løpet av et svangerskap.Engster meg for helsen til meg og barnet om jeg går opp mye mer. Engster meg for fødselen om jeg går opp mye mer enn det anbefalte. Engster meg for hvordan tiden etterpå vil være dersom jeg går opp 15-20 kg noe som ikke er uvanlig i min familie.

Dessverre finnes det ikke fasitsvar. Men jeg håper at noen av dere kanskje har erfaringer eller gode råd å komme med. Jeg vil selvsagt ta dette opp med lege og jordmor. Kanskje forsøke å få ekstra oppfølging.. er det noen som vet noe om dette?

Jeg er også litt overvektig. Veier ca 10kg for mye. Har gjort det i alle svangerskapene. Spist normalt i svangerskapene og lagt på meg 8 og 11kg. Etter første fødsel veide jeg 10kg mindre enn før jeg ble gravid og gikk også forholdsvis lett ned etter 2. fødsel også. Mer spent denne gangen...hehe. Siden du allerede passer på kostholdet og i tillegg beveger deg skal nok det gå fint. Jeg har aldri fått høre av hverken lege eller jordmor at jeg veier for mye.Synes ikke du skal bekymre deg for mye og kos deg videre med svangerskapet

Jeg har minst 50 kg for mye, så tror dere bare skal kose dere :)

Takk :) Kanskje jeg bekymrer meg unødig..men jeg har i alle fall verdens beste grunn til å ta vare på meg selv nå :)

Man bekymrer seg veldig lett. Men jeg mener at har man ett variert kosthold og mosjon så går det bra :)

Jeg er ca like høy som deg og bruker også 42-44 og har ti kg for mye. Bekymrer meg litt jeg også for jeg har lagt på meg ca 16 kg i begge svangerskapene mine. Men da har jeg ikke veid så mye som nå. Men jeg prøver ¨legge om kostholdet og trener 1-2 ganger i uka og prøver å gå tur hver kveld. Så da håper jeg at det vil ordne seg.. Og jeg er jo ikke svær i den forstand. Har jo bare litt  for mye..

Humøret og energien har hemmet meg i å være så fysisk som jeg gjerne skulle. Og egentlig har matlysten gjort det veldig lett å regulere kortholdet. Jeg spiser bare når jeg må pga kvalmen, å da spiser jeg næringsrikt. Disse plagene kommer jo ikke til å vare og blir vel desto viktigere å fortsette i de to neste trimesterne.

Håper motivasjonen holder seg oppe.. kanskje vi finner den sammen? :-)

Back
Topp