Overvektig men vil bli gravid

Somuch

Elsker forumet
Hei !

Jeg er helt ny her , men har lest mye fra disse forumene på babyverden.
Fått mye hjelp bare ved å lese , men nå tenkte jeg at jeg skulle bli medlem sånn at jeg kan spørre konkret etter det jeg lurer på :)

Det har seg sånn at jeg og partneren min har vært i Danmark 3 ganger for inseminasjon, men da vi fikk negative tester hver gang , tok vi et lite opphold på 6mnd. Jeg har sjekket meg nå for eventuelle sykdommer og om jeg har EL , for jeg var redd jeg kanskje ikke hadde EL siden jeg er noe overvektig. Men det viste seg at jeg har ingen sykdommer , livmora er perfekt (som gynekologen sa) og jeg har påvist EL og sykluser på mellom 28-30 dager (som oftest 30 dager).

Har det da noe å si at jeg er noe overvektig? Gynekologen svarte meg aldri konkret på spørsmålet når jeg spurte om jeg var for stor.
Jeg vet jo at det å være overvektig i et svangerskap ikke er bra, men jeg er aktiv både i jobb og hverdag.
Jeg trener annenhver dag i minst 1 time , både kondisjon og styrke.
Kostholdet mitt er ikke helt perfekt enda , da det er veldig krevende , men jeg er på god vei.

Høres det ut som jeg har "normale" sjanser for å bli gravid?
Dette høres nok kjempe dumt ut , men vet ikke hvor andre steder jeg skal spørre om dette.
Kanskje noen har hatt samme "problem" som kan fortelle meg om sine opplevelser og svangerskap :)

Skal prøve igjen i februar , og gleder å gruer meg på samme tid!!

Håper noen er så snille å vil dele sin historie med meg :)
 
det er mulig å bli gravid dog overvekt. men det kan bli littvanskeligere iom at mange som er overvektig også har PCOS.
svangerskapet skal jeg ikke fordype meg så mye inn på for det får de fleste til grøsse.
men du har en økt risiko for spontan abort, samt komplikasjoner i svangerskapet.
 
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde PCOS , og alt det fæle som kan skje i svangerskapet (gud forby) vet jeg om , men jeg er aktiv og går sakte men sikkert ned i vekt ! Får vel bare vente å se :) takk for svar !
 
Jeg er overvektig og knøttet satt på første forsøk med førstemann og 3.forsøk med andremann.. Har ingen plager som er svangerskapsrelaterte. :) Det går fint an for overvektige å få barn, og det kan være like enkelt som for alle andre :)
 
Sikkert frekt å spørre , men er du mye overvektig , eller bare 5-10kg? Du trenger ikke svare hvis det føles ubehagelig!

Men tusen takk for svar , er veldig betryggende å høre sånt :)
 
Joda, jeg veier 107 kilo nå, veide 105 før graviditeten (Sliter litt med matinntaket under graviditet, så går ikke opp stort denne gangen. Gikk opp 30!!!! kilo forrige gang) Jeg er bare 170 høy, så jeg er overvektig med en DEL kilo, ja :p Og jeg har aldri hatt problemer med å bli gravid eller å takle graviditeten. Har like mange/få plager som alle andre ift. svangerskapet. Jeg sliter med hjertet nå, men det er ikke svangerskapsrelatert og går ikke utover babyen i magen. Får god oppfølging på sykehuset og alt er helt perfekt :)
Selvom jeg er overvektig har jeg holdt meg aktiv. Før graviditeten trente jeg 3-4 ganger i uka, men gikk ikke ned i vekt. Oppretthold formen og passet på at jeg ikke gikk mer opp. Førstemann var liten da hun ble født, tross for min store vektoppgang. Hun veide bare 3100 og gikk ned til 2900 før hun sakte men sikkert kom seg igjen. Nå er hun en slank og fin snuppe :) Målene på gutten i magen denne gangen er også helt perfekte. Ikke for stor og ikke for liten. :)
 
Jeg har også blitt testet for alt mulig greier. Diabetes osv osv.. Har ikke hatt noen av dem. Bare for å ha sagt det også :p Er i hvertfall 20-30 kilo overvektig. Så det er en del :p
 
Det der var godt å høre ! Jeg er 175 og veier nå 105kg , men veide 109, så har gått ned 4kg på littegrann. Og fortsetter å gå ned , men på den sunne måten. Jeg trener og spiser forholdsvis sunt, men sliter litt på den siden..
Jeg vil gjerne ned mest mulig før jeg prøver å bli gravid igjen , så har litt over 1mnd på meg til å gjøre det :) Skal inn til inseminasjon igjen rundt 8 februar , hvis syklusen min er på 28 dager , den varierer litt mellom 28-30 dager :s vet du om dette er normalt?

Men jeg har vært hos lege , som sa kun det at jeg burde være aktiv og prøve å spise sunt , men hun sa aldri konkret det at jeg MÅTTE gå ned før jeg ble gravid. Og jeg regner med at hun hadde frarådet meg det hvis jeg var FOR stor?

Jeg var jo også hos gynekolog og fikk bekreftet EL , og at alt er som det skal "der nede" , så da burde det vel ikke være et altfor stort problem å bli gravid?

Har ikke vært heldig de 3 første gangene , men jeg tror det har mye med at jeg har stresset forferdelig og det har vært mye mas rundt det og bekymringer. Men nå er jeg mye roligere og tar ting som det kommer, så jeg krysser fingerene for at det hjelper meg denne gangen!! Har også bestilt hotell , slik at jeg ikke trenger å stresse hjem etter inseminasjonen :)

Tusen takk for en meget beroligende historie! hehe .. klem
 
En syklus er normalt mellom 28-30 dager. Jeg har 28 dager mellom hver, andre har mer.. Det er helt normalt og skal ikke ha noe å si på om du kan bli gravid eller ikke :)
Kjempe flott at du går sakte nedover! Ingenting er bedre enn det! Jeg gikk ikke inn for å gå ned før jeg ble gravid med sistemann, som jeg skrev så trente jeg en del, men gikk ikke ned. Er vel for glad i mat? :D Usunn mat, kanskje?
Uansett så holdt jeg kroppen gående og det var nok for meg.

Det tok som sagt litt tid før andremann satt i forhold til førstemann. Vi ga jo opp etter to forsøk (altså etter jeg fikk mensen 2 gangen) og tenkte vi heller kan vente. Jeg studerte jo og jobbet på siden - det gjør jeg fortsatt.. Men så dro vi på ferie til Italia, slappet helt av og bare koste oss. Da satt'n, gitt! Så du har nok et poeng der. Det kan hende det blir for mye stress rundt det hele. VI måtte gi opp før det skulle komme :p

En kollega av meg gikk igjennom det samme som deg i fjord vinter. De 2 første inseminasjonene satt ikke, men den tredje gjorde det :) Hun stresset veldig og begynne å bli desperat på å bli gravid. Jeg vet at hun faktisk tok seg fri fra jobben i to uker, en uke før og en uke etter inseminasjonen for å roe kroppen, slappe av, kose seg med mannen og nyte julen som kom og dagen etter julebordet vi hadde med jobben var søren meg testen positiv :) Kanskje dere skal ta dere en tur til Italia? :D

Klem
 
Så godt å høre !
Jeg har kun hatt en rar syklus èn gang , og da var den på hele 37 dager , men det var fordi da hadde jeg fått en vanncyste. Det var i januar i fjor. Men det tok to mnd så var syklusen helt normal igjen og ligger nå på rundt 28-30 dager , det varierer litt , spørs om mensen kommer 14 , 15 eller 16 dager etter EL :)

Ja jeg er forferdelig glad i mat selv , og min beste venn heter sjokolade dessverre :p
Men jeg har sluttet å slanke meg , jeg har heller begynt å trene og spise sunnere , sluttet å legge all fokuset på at jeg MÅ ned i vekt. Det stresser meg voldsomt. Så det er godt å høre at noen på min "størrelse" har klart å få barn uten problemer! Det gir jo meg et håp.

Ja , et vennepar av meg prøvde i 1,5år uten å lykkes , så de bestemte seg for å fokusere på bryllupet i stedet , og DA satt det ! For da ga de liksom opp og kroppen stresset ikke desperat med det lenger.
Men det er litt vanskeligere for meg å slappe av på den måten , for jeg må til danmark og insemineres. Da er jeg nødt til å planlegge alt fra A-Å , alt fra EL tester , til alt av prøver , for å så dra til danmark når jeg har EL , booke hotell , ha penger til det hele hver gang osv.. Det blir et stress!
Men nå har jeg hatt et opphold på 7mnd i februar , fått roet meg ned , fått spart opp til 2 forsøk, booket hotell og kan slappe litt av før jeg drar og forhåpentligvis sitter det :)

Er et par dager til jeg skal ha eggløsning og jeg hadde en av symptomene tidligere i dag , så nå er det bare å vente på positiv test , så kan jeg ca regne ut hvilken dato jeg drar til danmark igjen.

Italia ja , det er et flott sted ! Var på den italienske rivieraen i 2008, Genova , flott familie sted og håper jeg kan få tatt med meg barna mine dit en dag. Anbefales på det sterkeste!!

Tusen takk for at du er så snill å deler gode historier med meg ! Du aner ikke hvor lettet jeg blir :)

Klem
 
Et lite tips er at veldig slanking ikke er bra når en prøver å bli gravid.... Da minsker faktisk sjansene....
 
Hei !

Jeg er helt ny her , men har lest mye fra disse forumene på babyverden.
Fått mye hjelp bare ved å lese , men nå tenkte jeg at jeg skulle bli medlem sånn at jeg kan spørre konkret etter det jeg lurer på :)

Det har seg sånn at jeg og partneren min har vært i Danmark 3 ganger for inseminasjon, men da vi fikk negative tester hver gang , tok vi et lite opphold på 6mnd. Jeg har sjekket meg nå for eventuelle sykdommer og om jeg har EL , for jeg var redd jeg kanskje ikke hadde EL siden jeg er noe overvektig. Men det viste seg at jeg har ingen sykdommer , livmora er perfekt (som gynekologen sa) og jeg har påvist EL og sykluser på mellom 28-30 dager (som oftest 30 dager).

Har det da noe å si at jeg er noe overvektig? Gynekologen svarte meg aldri konkret på spørsmålet når jeg spurte om jeg var for stor.
Jeg vet jo at det å være overvektig i et svangerskap ikke er bra, men jeg er aktiv både i jobb og hverdag.
Jeg trener annenhver dag i minst 1 time , både kondisjon og styrke.
Kostholdet mitt er ikke helt perfekt enda , da det er veldig krevende , men jeg er på god vei.

Høres det ut som jeg har "normale" sjanser for å bli gravid?
Dette høres nok kjempe dumt ut , men vet ikke hvor andre steder jeg skal spørre om dette.
Kanskje noen har hatt samme "problem" som kan fortelle meg om sine opplevelser og svangerskap :)

Skal prøve igjen i februar , og gleder å gruer meg på samme tid!!

Håper noen er så snille å vil dele sin historie med meg :)
Hei!
Jeg forstår at du og din mann er motiverte for å bli foreldre. Mange ganger er det slik at en nesten ikke klarer å tenke på annet. Skuffelsen kan bli stor når det ikke lykkes. Selv om alt er funnet normalt hos både deg og din mann, opplever noen at det kan gå litt tid før det klaffer. Forsøk å tenk at så lenge dere er friske og unge mennesker, så skal mulighetene for å lykkes å bli gravid være store. Ved å leve et sunt liv der dere sørger for å få nok søvn, mosjon og spiser vanlig sunn kost,- har dere lagt et godt grunnlag. Dersom dere røyker, vil jeg anbefale å kutte ut røyken. Finn på noe trivelig i lag,- slik at fokuset i hverdagen ikke bare dreier seg om det å bli gravid. Ønsker dere lykke til! Beste hilsen Elin.
 
Vi er to kvinner som prøver :)
Så for oss er det ikke så lett å bare legge det fra oss å bare kose oss.
Men tusen takk for svar ! :) :)
 
Back
Topp