Overvektig gravid

Lavendel22

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Har fått en positiv test, og ut fra siste mens er jeg 5+5 idag. Kjempeglad for graviditeten, men også livredd. Spesielt pga min vekt. Noen overvektige her som vil dele sine erfaringer med svangerskap? Krysser alt vi har for at svangerskapet går bra.
 
Gratulerer med positiv test. Nå har ikke jeg fullført svangerskapet, men fordi jeg savnet info selv, så tenkte jeg dele mine opplevelser så langt uansett :)
Jeg er nå i uke 22. har knapt gått opp ett kilo. Formen har vært og er upåklagelig med unntak av ekstrem trøtthet.
Det jeg syns er leit selv er at jeg senere enn andre fikk mage. Jeg syns selv jeg ser mer tjukk ut enn gravid ut, men ble såå lettet da en jeg ikke kjenner hadde spurt om jeg var gravid. Så man ser seg kanskje blind på seg selv. jeg opplever veldig fokus fra jordmor på kosthold og trening og jeg kjenner det sliter psykisk st kroppen blir større da dette i mitt hodet kjennes vanskelig da jeg hele livet har jobbet mot og mistrives med det. Det er vanskelig å finne klær som passer nå.
jeg er disponert for svangerskapsdiabetes og er veldig spent på den testen som snart skal tas. Jeg har nok mer bekymring enn andre gravide i forhold til komplikasjoner og det å få et stort barn. også føler jeg at jeg snyter samboer for opplevelsen av å ha en flott gravidkjæreste, en gravidmage å ta på etc. tok nok lenger tid før han kjente liv enn det andre opplever.
men alt i alt, foreløpig går det mye bedre enn forventet og jeg gleder meg over at jeg ikke går opp i vekt samtidig som alt er bra med jenta der inne. Målet om å holde meg unna tresifret står fortsatt! masse lykke til
 
Gratulerer så mye! Jeg har termin i midten av Desember: før graviditet hadde jeg en BMI på 33,2 og har så langt gått opp ca 13-14 kg. Jeg har ikke opplevd noe negativt fokus fra hverken fastlege eller jordmor. Jeg har vært nøyere på hva jeg spiser denne gangen, da jeg forrige svangerskap gikk opp 25 kg +, var da 10 kg lettere så vekten vil nok vise det samme denne gangen. Jeg har ingen tegn til svangerskapsdiabetes og har hatt fint blodtrykk og puls hele veien, jeg har bare veldig lett for å legge på meg og nå på slutten er det mye vann, i tillegg lite mosjon de siste ukene. Jeg har slitt med bekkenet og at jeg generelt er mer sliten, men bekkenplagene kom tidlig begge ganger og før vekten egentlig begynte å stige noe voldsomt ☺️ Du kan jo be om time tidlig til jordmor for veiledning og samtale om du ønsker det, og blir fokuset på vekt unødvendig stort så vil jeg bare minne på at det er lov å be om ny jordmor, svangerskapet skal ikke bli negativt grunnet helsepersonells overdrevne fokus. Lykke til!

edit: om det har noe å si har jeg heller ikke fått spesielt store barn, første veide 3,3 kg og nummer to virker å bli det samme. Så vektoppgang og størrelse på mor er ikke ensbetydende med store barn.
 
Jeg hadde bmi på 38 og veide over 100 kg da jeg ble gravid. Gikk og opp 40kg i graviditeten! Sliter fortsatt med å gå de ned etter 1,5 år, men har kun prøvd i perioder. I selve graviditeten fikk jeg ekstra ultralyd for å følge med på veksten av baby, og utover at jeg ble latere og latere hadde jeg lite plager i graviditeten:)
Kun en lege som kommenterte vekten og vektoppgangen like etter graviditet, ingen andre.

Fikk også venflon fra aktiv fødsel pga min vekt.
 
Gratulerer med spiren :happy:

Jeg har bmi på over 35 og startet denne graviditeten på sluttvekten til den forrige.
Er i uke 30 nå og har lagt på meg 5 kg og gåttned igjen 2 kg etter at jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes for 2 uker siden.
Den skal bare reguleres med kosthold, jeg skal ikke få insulin.
De to store barna mine lå rett over og rett under 3500 g da de ble født, så det blir interessant å se hvor denne babyen ender opp.
Siden jeg er 39 år, har bmi over 35 og har svangerskapsdiabetes skal jeg visstnok settes i gang på termin. Jeg får ikke lov å gå over da jordmor da jeg var på ul sist.
Jeg har blitt satt opp til vekstestimering både i uke 32 og i uke 36 for sikkerhetsskyld.

sånn ellers er formen her veldig fin med minimalt med vondter, så det kan bli en veldig fin graviditet selv om vekten er litt høy når man blir gravid :Heartred
Samboer sier at eksene hans var mye dårligere da de var gravide. Antar jeg er heldig:)
 
Last edited:
Heisann! Jeg har hatt tre svangerskap som sterkt overvektig (ca 35 i BMI), og har ikke hatt noen plager som er knyttet til overvekten. Barna har vært 3,4-3,6 kg, og kommet rundt termin. Har heller ikke hatt svangerskapsdiabetes.

Mine råd er å forsøke å være i bevegelse så lenge du klarer, fortsett gjerne med den treninga du eventuelt gjør fra før. Ikke fokuser for mye på vekt, la jordmor veie og ta seg av den biten. Det fins masse fine gravidklær i store størrelser nå, så slå deg løs med litt shopping :) Jeg har forøvrig aldri følt meg finere enn som gravid, da ser folk gravid før tjukk på en måte...
 
Så bra å høre litt positive erfaringer Krysser fingrene for at alt går bra her også. Veier 127kg, så jeg skjønner jo at det er en ekstra risiko. Men jeg håper det går bra. Skal gjøre mitt beste mtp kosthold, og holde meg mest mulig i aktivitet. Har en aktiv jobb, pluss at jeg har hund som må ha sine daglige turer.
 
Gratulerer så mye!
Jeg blir plassert som overvektig og hadde en startvekt på 98 ( 170 høy). Jeg brukte de to siste årene på å gå ned 17 kg og hadde mange vonde tanker om kroppen min og hvordan den nå blir annerledes.. men tankene modnes og endres kontinuerlig. Jeg gikk ned 3 kg i første trimester og har nå stått støtt på 96 kg ganske lenge. Fikk tidlig beskjed om å ikke spise sukker og ellers spise normalt og variert. Uten å tenke så mye på det, så har jeg gått for mindre måltider og spiser oftere.
Jeg har hatt covid og fått omtrent null fysisk aktivitet og det stresser meg litt, men jeg forsøker å tenke positive tanker og like kroppen min i den prosessen den er i. Lærer stadig vekk noe om mine egne tanker og følelser oppi dette.
 
Så bra å høre litt positive erfaringer Krysser fingrene for at alt går bra her også. Veier 127kg, så jeg skjønner jo at det er en ekstra risiko. Men jeg håper det går bra. Skal gjøre mitt beste mtp kosthold, og holde meg mest mulig i aktivitet. Har en aktiv jobb, pluss at jeg har hund som må ha sine daglige turer.

Gratulerer med positiv test!
Jeg var selv overvektig sist jeg gikk gravid. Pga mine bekymringer for vekten, ble jeg tilbudt tettere oppfølging med jevnlige kontroller til ultralyd og samtale med lege på sykehuset. Dette syntes jeg var et fint tilbud å få og jeg vil tipse deg om å spørre legen din om henvisning til ekstra kontroller og oppfølging for overvekt.

Jeg var i graviditeten veldig fokusert på kosthold, mosjon og annet for å legge så godt til rette jeg kunne for et sunt svangerskap.
Endte opp med å gå ned nesten 10kg under graviditeten! Og svangerskapet var veldig fint og føltes trygt med god oppfølging. :)
 
Så bra å høre litt positive erfaringer Krysser fingrene for at alt går bra her også. Veier 127kg, så jeg skjønner jo at det er en ekstra risiko. Men jeg håper det går bra. Skal gjøre mitt beste mtp kosthold, og holde meg mest mulig i aktivitet. Har en aktiv jobb, pluss at jeg har hund som må ha sine daglige turer.
Jeg bare... Følern. Har hatt mange tunge dager pga vekt i alle mine svangerskap, og følt at jeg gjør noe som er skadelig for ungen osv. Også kan man bli møtt negativt av noe helsepersonell, men det har bare skjedd et par ganger. Det går mest sannsynlig bra, og det kommer iallfall ikke noe godt ut av å grave seg selv ned og ta alle sorger på forskudd. Gratulerer så mye, forresten :)
 
Har fått en positiv test, og ut fra siste mens er jeg 5+5 idag. Kjempeglad for graviditeten, men også livredd. Spesielt pga min vekt. Noen overvektige her som vil dele sine erfaringer med svangerskap? Krysser alt vi har for at svangerskapet går bra.
Gratulerer så mye!
Da jeg ble gravid hadde jeg en bmi på 39. Jeg fikk tidlig bekkenløsning og kiloene kom fort. Jordmoren min var veldig hyggelig og det som ble nevnt med overvekt var at jeg måtte på et større sykehus når jeg skulle føde og det var større sjanse for keisersnitt.
Da jeg var 39 uker var min bmi over 50. Leger og jordmødre på sykehuset var ikke bekymret over vekta i det hele tatt.
Jeg var i veldig fin form hele veien (minus bekkenløsning)
Om du bekymrer deg for bilder på ul, ikke gjør det! Alle mine kilo sitter på magen så jeg trodde ikke de skulle finne baby i det hele tatt, men de så han klart og tydelig! Det du kan gjøre - om du er redd for kommentarer fra helsevesen, er å ta opp vekta di sjøl, før de rekker å si noe. "hvordan vil min overvekt påvirke svangerskapet? Er det noe spesielt jeg må gjøre som overvektig?" osv. Jeg hadde fint blodtrykk, puls, urinprøver, negativ svangerskapsdiabetes test osv.
Min fødsel endte i keisersnitt. Ble satt i gang og hadde lite fremgang. Dag 3 skulle de ta vannet, men da hadde mini lagt seg i tverrleie! De forsøkte å snu i en time, men jeg var ufattelig sliten etter 2 døgn med murringer og små rier.
Opplegget var veldig bra! Barnefar fikk være med inn og satt ved min side hele tiden og jeg fikk lille på brystet. Jeg var veldig redd for keisersnitt og mye fett på magen, men etter jeg snakket med anestesilege roet alt seg. Alt gikk knirkefritt!

Gjerne spør om det er noe spesifikt du lurer på :)
 
Gratulerer så mye! Jeg tror og håper du ikke vil oppleve ekstra besvær pga vekt.

Min første graviditet startet jeg med BMI 30,7, og gikk opp 13 kg. Ble behandlet fint av helsepersonell. Babyen veide 3,8 kg, men var lang og slank. Fikk høre at store babyer var en arv fra svigermor (ikke si det til gravide damer med fødselsangst :rolleyes: :p ). Mine tynne svigerinner har fått like store barn.

11 av 13 kg forsvant rett etter fødsel, men så dukket det opp noen bonuskilo det neste året, så andre graviditet startet jeg med 33,6 i BMI. Hadde en annen jordmor, som var litt mer dømmende (jeg angrer så på at jeg hadde med meg en flaske iste en gang jeg var der). Jeg gikk opp 14 kg (som forsvant igjen de første få ukene etter fødsel). Denne babyen var 4,4 kg og en plugg. Jordmoren var imponert over en morkake på over 1 kilo. Jeg ble litt skremt. Ville en eventuell neste baby bli enda større, og kanskje 5 kg? :nailbiting:

Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes noen av gangene, og hadde ubehagelig lavt blodtrykk. Ingen plager som jeg vil tilskrive vekt. Men graviditet nummer to var tyngre, delvis pga at graviditeter tenderer til å bli litt tyngre for hver gang, delvis fordi jeg hadde en 1-åring å ta meg av, men også delvis pga den ekstra vekten. Det er generelt tungt å bevege seg som høygravid.

Jeg var veldig motivert til å spise fornuftig i begge svangerskapene, men hormonene tar noen valg for en. :p F.eks hadde jeg store problemer med å få i meg drikke pga kvalme og endret smakssans, så da ble det et par saftis om dagen, noe jeg ellers aldri spiser. :confused005
 
Hei!
Jeg var overvektig i sist svangerskap. Er 175cm, veide 96 kg da jeg ble gravid og endte vel opp på 101,9 i slutten.
Det virka som at kroppen min "skjønte" at den hadde nok fra før:rolleyes:så jeg la kun på meg vekt av baby, morkake, fostervann og xtra blodvolum ifølge jordmor.
Jeg var bekymra for glukosebelastningstesten, men den var fin. Spiste nok litt sunnere enn ellers(hadde dilla på kiwi og epler) , men hadde litt godteri og sjokolade i helgene. Ikke brus.
Syns siste 2 mnd var forferdelig tunge.. Pga bekkensmerter og vekta mi, men alt i alt må jeg si at det gikk fint altså. Ingen komplikasjoner eller noe sånnt. Helt vanlig svangerskap og fødsel. Lykke til :Heartred
 
Hadde BMI på mellom 40-50 begge svangerskap. Ble fulgt opp av Riksen pga høy BMI.
Ekstra UL og sjekk for diabetes.

Jeg hadde helt vanlige verdier mtp blodtrykk og annet.
Jeg gikk ikke opp noe spesielt, etter fødsel gikk jeg ned 11kg
Ingen diabetes eller indikasjoner
Bekkenløsning med begge med det var ikke vekten.
Ungene veide 3,3 og 3,4.

Er nesten slik at man antar at overvektige skal få store barn, sykdommer og slite mer enn vanlig under svangerskap.
Bortsett fra lammende kvalme gjennom hele svangerskap (som ikke er pga vekt) hadde jeg ingenting som skulle tilsi at jeg var den vekten jeg var.

Går nok veldig fint. lykke til :)
 
Jeg var 120-130 kg da jeg gikk gravid med snipp. Under graviditeten mistet jeg også 2 cm i høyden, så det så nok fint ut på BMI. 161 cm, så god å kompakt. Og det meste sitter på magen, og null pupper! Så du kan jo selv tenke deg for et syn jeg var. Jeg var 35 år, hadde svangerskap diabetes og røyket. Men klarte å stoppe å gå opp i vekt noen uker da jeg oppdaget at jeg var gravid. Fant ut om snipp da jeg var 25 uker på vei, så jeg hadde et ganske kort svangerskap. Men la nok en del på meg fordi jeg var litt sliten i starten, og trodde jeg hadde forstoppelse med en del vondt i mage, så aktiviteten var nok litt laber. Hadde også nettopp gått gravid og mistet i uke 20 uten å gå ned et kilo fra det. Snipp ble tatt med keisersnitt 2 uker før antatt termin. 3,8kg. Men med lavt blodsukker og ville trolig ikke klart fødselen naturlig. Men til tross for at det var mange dårlige faktorer for svangerskapet, så gikk det hele veldig fint å sitter med en frisk å fin 2 åring. Og håper på at jeg forbedrer veldig mye under neste graviditet. Selv om vekta blir noe av det samme, da jeg ikke har klart å gå ned noe ekstra enn akkurat hans vekt og fostervannet. Ble heller ikke amming på meg, da puppene mine ikke passet pumpene fordi jeg var ganske overvektig og snipp ville så klart heller ha flaske når han fikk kjenne hvor mye lettere det var. Neste gang blir jeg å stå mer på at baby skal ammes. Og jeg blir å prøve å gå ned litt mer i vekt både før og etter, så jeg hvertfall ikke har så store pupper.

Krysser for at du får et flott svangerskap med lite komplikasjoner
 
Gratulerer så mye! Ved sist svangerskap veide jeg 125kg(bmi på 38) ved start og gikk ned 6-8kg ila svangerskapet. Hadde ingen komplikasjoner i det heletatt. Denne gangen veier jeg 142(bmi på 43), litt mer bekymret denne gangen, men jeg tror det skal gå bra denne gangen også. Jeg fikk hvertfall god oppfølging av jordmor sist, antar jeg får det denne gangen også.
 
Så bra å høre flere positive erfaringer. Har bmi på 50, så veier jo altfor mye. Første kontroll hos legen gikk bra, og alt så bra ut. Normalt blodtrykk, og han nevnte ingenting om vekta engang. Regner med at jeg kanskje må føde ved et større sykehus, men det skal jeg spørre om på neste kontroll.

Var i starten helt overbevist om at jeg kom til å miste. Men nå begynner jeg å se mer lyst på det, selv om alt selvfølgelig kan skje. Er bare 8+2 fremdeles, men jeg er optimist!

Har gått ned et par kilo, bare som resultat at jeg har spist sunnere, og mindre mengder enn før pga kvalme.
 
Er også overvektig veide 109 kg forige svangerskap og klarte å holde vekten ganske så bra gjennom hele svangerskapet var vell 114/115 kg på det tyngste i svangerskapet. Siden da har jeg sluttet og snuse og har nok vært litt for snill med meg siden jeg har klart å slutte at nå når jeg gikk på vekta veide jeg 10 kg mer. (119) Kjenner jeg fikk litt panikk:oops::eek: Har nettopp fått 2 streker på testen og håper jeg klarer å holde meg i nakken og være like flink som jeg var i forige svangerskap om ikke flinkere enn da.:smiley-angelic001 Hvordan går det med dere?
Så bra å høre flere positive erfaringer. Har bmi på 50, så veier jo altfor mye. Første kontroll hos legen gikk bra, og alt så bra ut. Normalt blodtrykk, og han nevnte ingenting om vekta engang. Regner med at jeg kanskje må føde ved et større sykehus, men det skal jeg spørre om på neste kontroll.

Var i starten helt overbevist om at jeg kom til å miste. Men nå begynner jeg å se mer lyst på det, selv om alt selvfølgelig kan skje. Er bare 8+2 fremdeles, men jeg er optimist!

Har gått ned et par kilo, bare som resultat at jeg har spist sunnere, og mindre mengder enn før pga kvalme.
Gratulerer så mye! Ved sist svangerskap veide jeg 125kg(bmi på 38) ved start og gikk ned 6-8kg ila svangerskapet. Hadde ingen komplikasjoner i det heletatt. Denne gangen veier jeg 142(bmi på 43), litt mer bekymret denne gangen, men jeg tror det skal gå bra denne gangen også. Jeg fikk hvertfall god oppfølging av jordmor sist, antar jeg får det denne gangen også.
 
Er også overvektig veide 109 kg forige svangerskap og klarte å holde vekten ganske så bra gjennom hele svangerskapet var vell 114/115 kg på det tyngste i svangerskapet. Siden da har jeg sluttet og snuse og har nok vært litt for snill med meg siden jeg har klart å slutte at nå når jeg gikk på vekta veide jeg 10 kg mer. (119) Kjenner jeg fikk litt panikk:oops::eek: Har nettopp fått 2 streker på testen og håper jeg klarer å holde meg i nakken og være like flink som jeg var i forige svangerskap om ikke flinkere enn da.:smiley-angelic001 Hvordan går det med dere?
Enn så lenge går det bra. Legen har ikke sagt noe. Er spent når jeg skal til jordmor neste fredag. Er 11+3 nå, så det blir spennende å høre hva de sier til vekt denne gangen. Jeg sliter litt med nakken denne gangen(for utenom alle gravidplagene jeg har fått), og det bekymrer meg litt!
 
Enn så lenge går det bra. Legen har ikke sagt noe. Er spent når jeg skal til jordmor neste fredag. Er 11+3 nå, så det blir spennende å høre hva de sier til vekt denne gangen. Jeg sliter litt med nakken denne gangen(for utenom alle gravidplagene jeg har fått), og det bekymrer meg litt!
Huff ja jeg velget jo å ikke gå til jordmor forige svangerskap pga. hun var helt ekstrem på vekt og snakking om det. Man er jo som regel fult klar over at man veier for mye og prøver å gjøre noe med det. Føler jeg blir altfor opptatt av vekt i svangerskapene. Nesten så det blir hovedfokuset og er jo ikke slik det skal være. men ja huff
Kan nakke problemer være pga. svangerskapet eller er det noe annet?
 
Back
Topp