Overvekt

Grønn-te88

Forelsket i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Noen andre som sliter med overvekt? Selv har jeg en bmi på 36 og hadde håpt den skulle vært litt lavere ved et nytt svangerskap, men det er ikke bare bare :joyful:

Har tenkt å be om henvisning for veiledning om kosthold og trening i svangerskapet, og forhåpentligvis greie å styrke kroppen og redusere vekt i samråd med helsepersonell.

Noen andre som har en «slagplan» for helsen under svangerskapet? Evt. Noen som har gått ned i vekt (På en sunn og kontrollert måte) under svangerskapet?

Noen andre som sliter med overvekt? Selv har jeg en bmi på 36 og hadde håpt den skulle vært litt lavere ved et nytt svangerskap, men det er ikke bare bare :joyful:

Har tenkt å be om henvisning for veiledning om kosthold og trening i svangerskapet, og forhåpentligvis greie å styrke kroppen og redusere vekt i samråd med helsepersonell.

Noen andre som har en «slagplan» for helsen under svangerskapet? Evt. Noen som har gått ned i vekt (På en sunn og kontrollert måte) under svangerskapet?
Samme her. Hadde det sist svangerskap også, men da hadde jeg hyperemesis så vart generelt lite mat. Hadde også oppfølging på svangerskapspoliklinikk og vekstkontroller pga bmi, regner med det blir det nå også:) kommer til å be om hjelp til å kontrollere vekten så jeg ikke går opp mer enn nødvendig.

Samme her. Hadde det sist svangerskap også, men da hadde jeg hyperemesis så vart generelt lite mat. Hadde også oppfølging på svangerskapspoliklinikk og vekstkontroller pga bmi, regner med det blir det nå også:) kommer til å be om hjelp til å kontrollere vekten så jeg ikke går opp mer enn nødvendig.

jeg hadde også oppfølging på overvektspoliklinikken for vekstkontroller. Men fikk generelt ingen veiledning på hvordan jeg burde kontrollere vekten og aktivitet under timene. Hadde forderdelig bekkenløsning tidlig så var mye inaktiv. Denne gangen kommer jeg til å be om råd og veiledning! Jeg ser for meg at jeg ønsker at de skal gi meg et kalorimål som jeg kan holde, vet ikke om de kan det da men :rolleyes:

jeg hadde også oppfølging på overvektspoliklinikken for vekstkontroller. Men fikk generelt ingen veiledning på hvordan jeg burde kontrollere vekten og aktivitet under timene. Hadde forderdelig bekkenløsning tidlig så var mye inaktiv. Denne gangen kommer jeg til å be om råd og veiledning! Jeg ser for meg at jeg ønsker at de skal gi meg et kalorimål som jeg kan holde, vet ikke om de kan det da men :rolleyes:
Okei, har ingen erfaring med det. Var på vanlig svangerskaps pol. Men håper å få god oppfølging:rolleyes:

Samme her! Hadde tenkt å bli litt lettere før graviditet, men det gikk litt fortere enn planlagt denne gangen. Dette er baby nr 2. Har gått ned 30 kg tidligere (og opp igjen 7), og har et mål om å telle kalorier siden jeg er komfortabel med den metoden, men uten å ligge sånn veldig på underskudd da. Ga beskjed når jeg kontaktet fastlegen at jeg hadde høy bmi og ble henvist videre, så tror jeg får oppfølging relativt tidlig. Skal spør litt der om kalorimengde i svangerskap, finner så lite på nett om det.

I forrige svangerskap gikk jeg opp 14 kg. Litt mer en anbefalt etter min vekt, men nesten alt var borte etter noen uker etter fødsel (og så gikk jeg jevnt opp igjen i vekt resten av permisjonen :shifty::hilarious:)

Jeg er også overvektig, men ikke SÅ mye. Veier 85 kg ig har BMI på 30. Men jeg er like tung nå som da jeg var 9 mnd på vei med nr 2 Blir nok ny rekord denne gang

Jeg er ganske overvektig og har BMI på 48. Er egentlig under behandling av overvektsklinikken, så håper jeg får fortsette der. Dette var ingen planlagt graviditet, da jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan få barn pga overvekt og pcos. Selvfølgelig veldig glad, da der umulige har skjedd!

Jeg får oppfølging av legen min foreløpig, men håper overvektsklinikken følger meg opp også. SkullAe egentlig tatt slankeoperasjon til høsten, men det utgår nå.

jeg har som mål og ikke legge på meg noe i graviditeten. Fikk råd av fastlege om å spise sunt, ofte og variert. Holde meg unna sukker og masse karbohydrater. Være aktiv i minst 30 min om dagen. Hun sa også at anbefalt økning i vekt oss overvektige er 5-9 kg.

Last edited:
Jeg er også overvektig, men syns det er kjedelig at denne bmi'en ikke tar hensyn til muskelmasse osv. Jeg fikk beskjed av jordmor sist om å ikke gå opp mer enn 5kg.
Jeg kastet opp ganske mye i ca 6mnd, så la kun på meg 1kg totalt (på slutten). Jeg var også på tilvekstkontroller pga høy bmi. Da viste det seg at det var noe galt med morkake/navelsnoren. Jeg skal kontakte legen ila uken for å snakke om overvekt og ikke legge på meg noe.
Pr nå, så går jeg på lavkarbo og det har fungert ganske fint hittil, men redd det ikke er "riktig" diett å gå på. Hva tror dere?

Jeg er også overvektig, men syns det er kjedelig at denne bmi'en ikke tar hensyn til muskelmasse osv. Jeg fikk beskjed av jordmor sist om å ikke gå opp mer enn 5kg.
Jeg kastet opp ganske mye i ca 6mnd, så la kun på meg 1kg totalt (på slutten). Jeg var også på tilvekstkontroller pga høy bmi. Da viste det seg at det var noe galt med morkake/navelsnoren. Jeg skal kontakte legen ila uken for å snakke om overvekt og ikke legge på meg noe.
Pr nå, så går jeg på lavkarbo og det har fungert ganske fint hittil, men redd det ikke er "riktig" diett å gå på. Hva tror dere?

På generell basis er det en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet at gravide spiser et variert kosthold, og dette inkluderer da blant annet grove kornprodukter og frukt :shy:

Min personlige erfaring er at det ikke er noe godt for kroppen å spise for lite karbohydrater når man er gravid. Jeg fikk påvist ketoner i urinen på et tidspunkt sist graviditet og følte meg rett og slett skikkelig dårlig. Men igjen, dette er min personlige erfaring :shy: Spør lege og jordmor hva de anbefaler, eller om de kan henvise deg til noen som vet :Heartred Masse lykke til fremover :love7 Heier på deg! Må selv legge om kosten pga svangerskapsdiabetes, og syns det er utfordrende for å være helt ærlig :shy:

Back
Topp