Overvekt og stor vektøkning tidlig i svangerskapet

Lykke_er_2juma

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei.

Jeg er ganske overvektig og har vært det med begge mine tidligere svangerskap. Første svangerskap gikk jeg kun opp 7-8 kg. Og veide til slutt 107kg gikk ned til 95 kg men hadde gått opp igjen til 100kg da andre svangerskap begynte. På slutten av dette svangerskapet veide jeg 114 kg og hadde derfor lagt på meg 14kg totalt.
Gikk ned til 97 etter svangerskapet. Og har ifjen lagt på meg men liggi på rundt 104kg jevnt.

Nå er jeg gravid for tredje gang. Er kun inne i 6.graviditetsuke og allerede lagt på meg 6 kg. Fra 104 kg til 110kg.

Jeg forstår ingenting for jeg har begynt å trene mer og spiser sunnere. Og dette blandt annet for å komme meg ned i vekt, samt at jeg har hatt svangerskapsdiabetes begge de andre gangene og har det garantert denne gangen også.

Men er det noen som har opplevd å gå så mye opp så tidlig??? Jeg forstår det ikke siden jeg har vært flink med mat og vært i mer aktivitet enn normalt... Hjelp, andre med erfaringer?? Er livredd for at jeg skal legge på meg ekstremt mye i og med at det er så tidlig enda...

Jeg er også overvektig og gikk opp 40 kg :hilarious: fikk hjelp av ernæringsfysiolog men likevel la alt jeg spiste seg fast på kroppen. Helt sykt. Dette har skjedd to ganger. Ene gangen hadde jeg hyperemesis også. Skulle ikke vært mulig! Men legen sa at noen gravide reagerer med at alt som inntas bare legger seg på. Utrolig frustrerende når man gjør flere tiltak for å unngå det.

Jeg er også overvektig og gikk opp 40 kg :hilarious: fikk hjelp av ernæringsfysiolog men likevel la alt jeg spiste seg fast på kroppen. Helt sykt. Dette har skjedd to ganger. Ene gangen hadde jeg hyperemesis også. Skulle ikke vært mulig! Men legen sa at noen gravide reagerer med at alt som inntas bare legger seg på. Utrolig frustrerende når man gjør flere tiltak for å unngå det.
Samme erfaringa her og. Opp over 30 kg i begge svangerskap, uansett aktivitetsnivå og dårlig matlyst :hungover:

Samme erfaringa her og. Opp over 30 kg i begge svangerskap, uansett aktivitetsnivå og dårlig matlyst :hungover:

Det er jo egentlig helt utrolig og burde ikke være mulig. Men er tydeligvis det, også i følge jordmor, legen og ernæringsfysiologen. Er selvfølgelig en trøst å få bekreftet at man ikke nødvendigvis gjør noe "feil", men fy søren så dritt å gå ned alle kiloene igjen flere ganger :hungover:

Oi, såpass ja. Jeg har jo aldri lagt på meg så mye totalt. Men syns jeg har gått opp så mye så tidlig. Har jo aldri opplevd det før. Forhåpenrligvis stopper det litt opp eller kanskje jeg klarer å få det litt ned igjen.

Det er jo egentlig helt utrolig og burde ikke være mulig. Men er tydeligvis det, også i følge jordmor, legen og ernæringsfysiologen. Er selvfølgelig en trøst å få bekreftet at man ikke nødvendigvis gjør noe "feil", men fy søren så dritt å gå ned alle kiloene igjen flere ganger :hungover:
Ja er jo ikke noe kjekt å legge på seg så mye når man gjør sitt for å ikke legge på seg. Har dere mista de kiloene fort etter fødsel da?

Oi, såpass ja. Jeg har jo aldri lagt på meg så mye totalt. Men syns jeg har gått opp så mye så tidlig. Har jo aldri opplevd det før. Forhåpenrligvis stopper det litt opp eller kanskje jeg klarer å få det litt ned igjen.
Ja er jo ikke noe kjekt å legge på seg så mye når man gjør sitt for å ikke legge på seg. Har dere mista de kiloene fort etter fødsel da?

Hadde sikkert gått opp 6-7 kg ila de første 10 ukene. Helt sykt. Kiloene er vanskelig å få av. Jeg må slanke meg liksom. Går ikke ordentlig ned før babyen er større og jeg kan være litt nazi med kostholdet. Nå er han 9 mnd og jeg nærmer meg sakte men sikkert startvekta.

Min er 7 mnd nå og jeg har gått ned alle + litt til :) gikk ned 12-15 kilo på de første ukene begge gangene, var nok mye vann i kroppen mot slutten.

Noen har kropper som tviholder på vekt og vann og går opp uansett hva de gjør under svangerskapet (har inntrykk av en da ofte går fort ned igjen meste av vekten etter fødsel) og mange blir forstoppet og tung av vann i kroppen første trimester, noe som kan forklare den raske økningen.

Antar lege/jordmor sier i fra om de er bekymret og kan gi råd til ernæring om man er usikker der.

Viktigste man kan gjøre er jo å kutte godis, chips, sukkerholdig drikke (inkl. juice), spesielt om man er i faresonen for SD, da har plutselig kvittet seg med masse tomme kalorier :)

Uansett tenker jeg det ikke er lurt å stresse og bekymre seg for mye, det er ikke bra for verken deg eller mini!

Back
Topp