Overvekt og graviditet

LykkeniLivet

Blir kjent med forumet
JuniJubel2021
Hei

Vet ikke helt hva jeg lurer på,
Men er det flere her som føler de er litt "store" nå allerede i graviditeten.. Ifht overvekt

Jeg er overvektig å jobbet med saken men hadde lang vei å gå enda åsså ble jeg gravid
Er jo overlykkelig for å være gravid, vi ønsket oss jo dette!!
Men rakk liksom ikke å komme meg ned på normalvekt før graviditeten

Å nå har jeg begynt å tenke så mye på det å bære frem et barn å være overvektig, ifht hvor mye jeg kommer til å legge på meg å hvordan fødselen blir når man er for stor i utgangspunktet, å hvordan det her kan påvirke fosteret og utviklingen å alt når man er overvektig med svangerskapskomplikasjoner

Gruer meg til første lege og jordmor time,
Lege time på tirsdag, å snakke om det at jeg er stor
Ifht at d synes jo, å man må jo oppgi vekt..
Legger ufattelig fort på på meg også, så allerde lagt på meg nesten 3 kg siden vi fant ut at jeg var gravid..

Noen i samme båt? Erfaring? Tanker?
 
Jeg er vel ikke helt i samme båt, men var egentlig på diett da jeg ikke er fornøyd med vekta. Har vært på denne en stund, og har gått ned 8 kg, men var fortsatt 10 igjen før målvekt. Nå kan jeg jo ikke fortsette, og jeg merker at jeg syns det er vanskelig at jeg nå plutselig skal gå OPP de kiloene jeg har klart å få av:banghead:

Som sagt blir jo ikke dette det samme, da jeg ikke helt går under "overvekt", men er ikke langt unna :nailbiting: så bekymrer meg endel for dette, da alle damene i min familie har blitt temmelig store under graviditet :(:android:
 
Hei

jeg kjenner meg igjen. Dette er mitt andre barn, og jeg er overvektig, veier 10-12 kg mer enn starten av forrige svangerskap for 3 år siden, det er ikke bra når man ikke har så høyde å fordele vekta på. Det bekymrer meg og vite at jeg kommer til å
Runde godt over 100 kilo. Når jeg bærer barnet mitt nå, og det er tungt, tenker jeg ofte på at jeg sikkert kommer til å veie barnet mitt x 2. Jordmor og legen hadde ikke så stort fokus på vekt sist, men da var jeg bare litt overvektig
 
Jeg er vel ikke helt i samme båt, men var egentlig på diett da jeg ikke er fornøyd med vekta. Har vært på denne en stund, og har gått ned 8 kg, men var fortsatt 10 igjen før målvekt. Nå kan jeg jo ikke fortsette, og jeg merker at jeg syns det er vanskelig at jeg nå plutselig skal gå OPP de kiloene jeg har klart å få av:banghead:

Som sagt blir jo ikke dette det samme, da jeg ikke helt går under "overvekt", men er ikke langt unna :nailbiting: så bekymrer meg endel for dette, da alle damene i min familie har blitt temmelig store under graviditet :(:android:


Husk at dette er midlertidig ❤️ Og at det er veldig godt jobba med de 8 kiloene, tenkt om du ikke hadde gått dem ned, da hadde du sikkert hatt graviditetstkiloene + vanlig vekta.
 
Jeg er litt i samme båt, runda 100kg forrige svangerskap, men hverken lege eller jordmor brydde seg om det. Det kan være at kroppen din holder på mer vann nå, dersom du gikk ned i vekt før du ble gravid. Selvom du har gått opp 3 kg nå trenger ikke det å bety noe for hvor mye du legger på deg resten av svangerskapet. Det hjelper å spise sunt og bevege seg litt. Du kan jo snakke med jordmor eller lege om dette, de har kunnskap om sånne ting. Det er synd hvis man skal bruke store deler av svangerskapet på å tenke på vekt, men jeg skjønner deg veldig godt.
 
Jeg og har en del kg for mye. Desverre noen ekstra i nå enn forgje svangerskap. Verken legen eller jordmor brydde seg sist så lenge jeg var i god form men fikk beksjed om at jeg ikke burde legge på meg mer enn ca 7 kg. Risikoen for svangerskapsdiabetes er og til stede noe jeg fikk men ente med å gå ned en hel del da jeg måtte legge om kosten til lite karbohydrater. De brydde seg ikkke om det heller så lenge lillegutt vokste som han skulle. Fødselen gikk helt fint. Man føler seg ofte stigmatisert for man er stor men min erfaring er at de som er små takler like dårlig og godt fødsel som vi som er store.
 
Har 10 kg for mye. Er også litt nervøs på de ekstra kiloene nå, og enda mer når jeg tenker at jeg etterpå må gå ned enda flere kg. Ser ikke for meg at de ekstra kiloene som vil komme nå bare kommer til å ´magisk forsvinne´ som jeg ser at det gjøres hos andre...
 
Jeg er vel ikke helt i samme båt, men var egentlig på diett da jeg ikke er fornøyd med vekta. Har vært på denne en stund, og har gått ned 8 kg, men var fortsatt 10 igjen før målvekt. Nå kan jeg jo ikke fortsette, og jeg merker at jeg syns det er vanskelig at jeg nå plutselig skal gå OPP de kiloene jeg har klart å få av:banghead:

Som sagt blir jo ikke dette det samme, da jeg ikke helt går under "overvekt", men er ikke langt unna :nailbiting: så bekymrer meg endel for dette, da alle damene i min familie har blitt temmelig store under graviditet :(:android:



Skjønner.. Ja har vært påpasselig med kostholdet lenge, å klart å gå ned en god del jeg og, men legger som sagt ufattelig fort på meg, så med en gang jeg slutter å telle kcal å ikke er nazi på å kun spise næringsrikt og balansert så legger jeg fort på meg,

Føler jeg ser gravid ut allerede ifht magen, så bruker jo å skjule den med klær, men merker at om jeg skal kjøpe gravid bukser å slippe "magen" fri allerede nå så ser jeg jo 6 mnd på vei ut allerede når jeg kun er 2 mnd :bag:.. Så må liksom gjemme den lenge enda, å vanlig dongri er skikkelig ubehagelig å ha på nå når man er kvalm å oppblåst :blackeye:..
 
Har 10 kg for mye. Er også litt nervøs på de ekstra kiloene nå, og enda mer når jeg tenker at jeg etterpå må gå ned enda flere kg. Ser ikke for meg at de ekstra kiloene som vil komme nå bare kommer til å ´magisk forsvinne´ som jeg ser at det gjøres hos andre...


Mhmm, tror ikke jeg eller er av de som "ammer" " bort alt på magisk måte :bag:
Erfaringsmessig så må jeg jobbe knallhardt for å gå ned 8-10 kg.. Å ifølge det jeg finner når jeg Google er d ikke anbefalt at jeg med fedme BMI skal gå opp nå mere enn max 9 kg, men virker som jeg allerede har gått opp 3 kg siden svangerskapet,.. Så skikkelig redd for hva lege og jordmor vil si :banghead:
 
Jeg og har en del kg for mye. Desverre noen ekstra i nå enn forgje svangerskap. Verken legen eller jordmor brydde seg sist så lenge jeg var i god form men fikk beksjed om at jeg ikke burde legge på meg mer enn ca 7 kg. Risikoen for svangerskapsdiabetes er og til stede noe jeg fikk men ente med å gå ned en hel del da jeg måtte legge om kosten til lite karbohydrater. De brydde seg ikkke om det heller så lenge lillegutt vokste som han skulle. Fødselen gikk helt fint. Man føler seg ofte stigmatisert for man er stor men min erfaring er at de som er små takler like dårlig og godt fødsel som vi som er store.


Klarte du å ikke legge på deg nå mer enn rundt 7 kg da?.. Spise du lavkarbo under svangerskapet? :Heartred
 
Klarte du å ikke legge på deg nå mer enn rundt 7 kg da?.. Spise du lavkarbo under svangerskapet? :Heartred
Jeg gikk ned ganske mye. Først opp 2 kg også snudde det siden jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes. Jeg spiste tilnærmet lavkarbo en stund så mer smart karbo når blodsukkeret stabiliserte seg igjen..Var rene slanke kuren. Men fokuserte bare på å spise riktig Motivasjonen var den lille. Bare synd man ikke klarte holde det etterpå og.
 
Jeg gikk ned ganske mye. Først opp 2 kg også snudde det siden jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes. Jeg spiste tilnærmet lavkarbo en stund så mer smart karbo når blodsukkeret stabiliserte seg igjen..Var rene slanke kuren. Men fokuserte bare på å spise riktig Motivasjonen var den lille. Bare synd man ikke klarte holde det etterpå og.



Så du gikk ned i vekt i svangerskapet? Mens den lille vokste og utviklet seg slik den skulle samtidig?

Interessant :Heartred

Da burde jeg kanskje forsøke noe alla det samme, spise lavkarbo /smartkarbo å gå litt ned i vekt under svangerskapet om de føller med den lille godt at den utvikler seg..
For det er neppe noe bra at jeg går opp noe mer... Er 94 kg nå, å kun 165 høy...

Var det lege og jordmor som veiledet deg til å gå ned i vekt under svangerskapet? :love2
 
Så du gikk ned i vekt i svangerskapet? Mens den lille vokste og utviklet seg slik den skulle samtidig?

Interessant :Heartred

Da burde jeg kanskje forsøke noe alla det samme, spise lavkarbo /smartkarbo å gå litt ned i vekt under svangerskapet om de føller med den lille godt at den utvikler seg..
For det er neppe noe bra at jeg går opp noe mer... Er 94 kg nå, å kun 165 høy...

Var det lege og jordmor som veiledet deg til å gå ned i vekt under svangerskapet? :love2
Altså jeg ble ikke rådet til det men var et resultat av omlegging av kost for å kostholdsregulere svangerskapsdiabetes. Men legen min syntes det bare var positivt og var ikke farlig siden jeg spiste nok og sunt.
 
Er selv ganske stor. Ikke fedme, men godt opp i «overvektig». Håper å kunne holde meg i form ved å løpe og svømme en stund til. Gjennomførte halvmaraton uka før jeg ble gravid, så satser på at relativ god kondisjon hjelper på skal prøve å ikke gå opp noe de første 12 ukene, så blir det vel verre...
 
Jeg er i samme båt som deg. Ved tidligere svangerskap var jeg åpen med JM at dette var noe jeg slet med, og ikke ønsket mye fokus på om hun ikke syntes det var høyt nødvendig.

Vi avtalte at jeg veide meg hjemme, og fortalte hvor mye jeg evt hadde gått opp når jeg var på kontroller. Dette fungerte veldig fint :shy: Håper på å gjøre det samme nå.

Følte jeg møtte forståelse rundt vekten, slik at det ikke ble et mer negativt fokus på det enn det som var nødvendig. Var et par JM på sykehuset som jeg syns var fordomsfulle og «slemme» når det kom til dette, men gikk stort sett greit :happy:

Alt annet var perfekt med meg og barnet under hele svangerskapet :D
 
Skjønner.. Ja har vært påpasselig med kostholdet lenge, å klart å gå ned en god del jeg og, men legger som sagt ufattelig fort på meg, så med en gang jeg slutter å telle kcal å ikke er nazi på å kun spise næringsrikt og balansert så legger jeg fort på meg,

Føler jeg ser gravid ut allerede ifht magen, så bruker jo å skjule den med klær, men merker at om jeg skal kjøpe gravid bukser å slippe "magen" fri allerede nå så ser jeg jo 6 mnd på vei ut allerede når jeg kun er 2 mnd :bag:.. Så må liksom gjemme den lenge enda, å vanlig dongri er skikkelig ubehagelig å ha på nå når man er kvalm å oppblåst :blackeye:..

Kjenner veldig godt til det! Jeg kommer nok til å se høygravid ut etter 12 uker :shifty: Men igjen så har jeg alltid hatt veldig utovermage, så har alltid kunnet blåse opp magen og se ut som om jeg er 8 mnd på vei :p tydeligvis noe som ligger i familien :dance018

Men jeg er også veldig bekymret for hvor stor jeg blir, ser for meg at jeg blir enorm. Men jeg tenker at gravid klær er innafor så fort man ønsker, de ser jo faktisk utrolig komfy ut! Så jeg ville bare prøvd å ikke tenke på det og heller nyte tida!! Vi trenger iallefall ikke tenke på sommerkroppen 2021, for det er en lost case her i alle fall :gen014:gen014:gen014
 
Kjenner veldig godt til det! Jeg kommer nok til å se høygravid ut etter 12 uker :shifty: Men igjen så har jeg alltid hatt veldig utovermage, så har alltid kunnet blåse opp magen og se ut som om jeg er 8 mnd på vei :p tydeligvis noe som ligger i familien :dance018

Men jeg er også veldig bekymret for hvor stor jeg blir, ser for meg at jeg blir enorm. Men jeg tenker at gravid klær er innafor så fort man ønsker, de ser jo faktisk utrolig komfy ut! Så jeg ville bare prøvd å ikke tenke på det og heller nyte tida!! Vi trenger iallefall ikke tenke på sommerkroppen 2021, for det er en lost case her i alle fall :gen014:gen014:gen014


Ja sommerkroppen 2021 e lost case ja :dance018

Kjøpt en gravid donhri og svart tights, skikkelig comfy :love017 men ser virkelig skikkelig gravid ut i de også, såå.. Føler det er vel tidlig å gå offentlige med.. Men skikkelig behagelig hjemme :hello2
 
Back
Topp