Overvekt og graviditet

SmarteMedBarn

Glad i forumet
Registrerte i en annen tråd at det var flere enn meg som er overvektige her.

Så jeg lurer litt på hvilke tanker dere har om vektoppgang i svangerskapet?

Jeg har lest et sted at bebisen trenger kun et eple ekstra (ca 100 kcal) i første trimester, to epler ekstra i andre trimester (ca 200 kcal) og et ekstra mellommåltid i siste trimester (ca 350 kcal) i tredje trimester.

Men jeg føler meg konstant sulten jeg! Jeg spiser middag og blir stappmett, og tyve minutter senere er jeg sulten!!! Jeg gruer meg til denne vektoppgangen altså!

Registrerte i en annen tråd at det var flere enn meg som er overvektige her.

Så jeg lurer litt på hvilke tanker dere har om vektoppgang i svangerskapet?

Jeg har lest et sted at bebisen trenger kun et eple ekstra (ca 100 kcal) i første trimester, to epler ekstra i andre trimester (ca 200 kcal) og et ekstra mellommåltid i siste trimester (ca 350 kcal) i tredje trimester.

Men jeg føler meg konstant sulten jeg! Jeg spiser middag og blir stappmett, og tyve minutter senere er jeg sulten!!! Jeg gruer meg til denne vektoppgangen altså!

I hear you sister. Jeg kjenner også på den følelsen. Har allerede høyt blodtrykk og det var ikke planen min å bli gravid nå, i det heletatt. Skulle på slankings på ny-året sammen søster. Sånn ble det ikke. Jeg sjekket min gravid bmi og hvor mye jeg burde gå opp osv. Den sa maks 8-9 kg.
I forrige svangerskap gikk jeg opp 23+ kg. Alt raste av så fort babis var ute. Kjenner jeg ikke er veldig avslappet ang vekt. Har heldigvis ikke gått opp noe enda uke 13. Kanskje 0,5 men det kan jeg leve med.
Har du gått opp noe enda? Ellers grei form?
Veldig sulten på kvelden her også. Men prøver unngå å tenke på det. Håper ikke det er skadelig å gå sulten for babyen da.

Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13

Jeg er antageligvis den største her inne (ift BMI), og jeg tenker mye på det. Med tanke på mat spiser jeg nok mindre enn vanlig. Men tenker at det kommer på kiloer uansett, må ta det som det kommer. Jeg leste at man ikke skal slanke seg når man er gravid. For da frigjør man noen giftstoffer i kroppen som inne er bra for babyen. Men tenker såklart litt på det.
Men får nesten bare vente og se. Tør ikke veie meg hjemme. Så gruer meg til å veie meg hos legen på mandag :(

Men så lenge alt går bra med bebis, så får det bli som det blir. Søker om GBP etter fødselen.

BV-app!

Det er veldig misvisende med bmi. Der er det ikke noen form for regning mellom fett og muskler.
Selv om jeg har en bmi på over 30, så er jeg ikke feit, nettopp for det jeg trener mye styrke og har en del muskler.
(sniker fra aug, termin 31. Men kan fort hoppe over hit)

Jeg må bare kommentere her... Jeg er det man kaller sykelig overvektig... Og her er jeg 35 uker på vei og -3 kilo fra startvekt... Kroppen har en tendens til å regulere seg selv. Sist svangetskap gikk jeg kun opp 1kg. Og fødte en velskapt datter. Bmi er noe tull, alle er vi forskjellig bygd... Spis sunne gode måltid, så skal du se det går bare bra:) Lykke til!!!!

<p>jeg har fått sukkernekt! æsj! men samtidig litt godt å få høre det av en jm for da tar jeg det på alvor å gjør noe med det! jeg får ha en utskeielsesdag innimellom så neste kosedagen min blir på påskeaften. gleder meg allerede hehe. jeg har fått henvisning til ernæringsfysiolog og skal på kurs der neste uke. det kjenner jeg er en god trygghet. da håper jeg at jeg får vite konkrete ting jeg kan og ikke kan spise og mat jeg kan spise litt av. jeg får gå opp 6-8 kg og for meg er målet max 6 kg opp! så i kveld blir det tur med min tante hehe ;)

BMI er jo et diskutert tema, men jeg tror at man må ta tallene hvertfall litt seriøst. Jeg har kanskje muskler inne i denne kroppen; men jeg vet jeg har en ganske høy fettprosent også. Så jeg må være forsiktig med hva jeg putter inn. (selvom jeg har vært dårlig på det til nå i dette svangerskapet).

Jeg blir stadig fortalt at jeg ikke er "stor", og mye mulig jeg er heldig med hvor fettet er plassert, men vekten og midjemålet sier noe annet (altså midjemålet før jeg ble gravid). Jeg var medlem i vektklubben til vg i fjor og gikk ned 8 kilo på 7 måneder. Jeg er litt for glad i livet, litt for svimete (så jeg glemmer at jeg ikke skal spise den sjokoladebiten), og spiser jeg noe jeg liker godt så spiser jeg jommen en porsjon til :D

Tusen takk for de to artiklene mammai08!
Jeg er ikke redd for komplikasjoner må jeg innrømme. Jeg spiser jo faktisk sunt til vanlig, har relativt nok med energi (tappet på kvelden, men gir 150% på jobb i barnehagen) og jeg går minimum 40 minutter til og fra jobb hver dag.

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg veide da jeg ble gravid (nyttårsaften faktisk!), men tror jeg har gått opp ca 1,5 kg siden den gang (litt over 13 uker siden). Jeg har faktisk gått ned litt denne uken- aner ikke hvorfor; kanskje fordi kvalmen har gitt seg litt og jeg ikke putter salt lakris til munnen til enhver tid...høhø...(lå nemlig på +2,5 kg på mandag)

Langt innlegg dette her. Sorry 'bout that! :greet015

I hear you sister. Jeg kjenner også på den følelsen. Har allerede høyt blodtrykk og det var ikke planen min å bli gravid nå, i det heletatt. Skulle på slankings på ny-året sammen søster. Sånn ble det ikke. Jeg sjekket min gravid bmi og hvor mye jeg burde gå opp osv. Den sa maks 8-9 kg.
I forrige svangerskap gikk jeg opp 23+ kg. Alt raste av så fort babis var ute. Kjenner jeg ikke er veldig avslappet ang vekt. Har heldigvis ikke gått opp noe enda uke 13. Kanskje 0,5 men det kan jeg leve med.
Har du gått opp noe enda? Ellers grei form?
Veldig sulten på kvelden her også. Men prøver unngå å tenke på det. Håper ikke det er skadelig å gå sulten for babyen da.

Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13

Hvor fant du den kalkulatoren som sjekket din gravid BMI?

Hjelp, i følge den kalkulatoren har jeg nesten gått opp halvparten av det jeg skal til sammen, og er bare 4 måneder på vei...

Hjelp, i følge den kalkulatoren har jeg nesten gått opp halvparten av det jeg skal til sammen, og er bare 4 måneder på vei...

Tror ikke den måleren der har tatt hensyn til forstoppelse og vannannsamling. Det er bare en peke-pin. Ikke noen endelig fasit. Så ikke ta det så tungt. Jeg fikk opp 23kg forrige svangersskap. Hehe jeg skulle gått opp 8.

Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13

Tror ikke den måleren der har tatt hensyn til forstoppelse og vannannsamling. Det er bare en peke-pin. Ikke noen endelig fasit. Så ikke ta det så tungt. Jeg fikk opp 23kg forrige svangersskap. Hehe jeg skulle gått opp 8.

Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13

Så sant så sant!
Jeg har hatt forstoppelse noen ganger allerede...visste faktisk ikke at det var vanlig under en graviditet... :gen113

Back
Topp