Overvekt og gravid

Trultersen

Blir kjent med forumet
Hei! Noen av dere som har erfaring med overvekt og graviditet? Er ganske overvektig og har nå blitt gravid igjen etter en MA i september. Hvordan er oppfølgingen fra lege?

Hei!
Jeg fikk veldig god oppfølgning! Jordmor og legetimer i kommunen. Fikk påvist svangerskapsdiabetes men regulerte den med kostholdet. Pga vekten og høy bmi fikk jeg flere ultralyder på sjukehuset med lege for å sjekke om fosteret hadde det bra i magen. Ble satt i gang en uke etter termin og fødsel gikk kjempebra. Gikk lite opp i vekt i svangerskapet, selv om jeg ikke bestandig var like flink med kostholdet dessverre. Nå er jeg mest sannsynlig gravid på nytt og har samme vekt som forrige svangerskap. Er spent, men tror og håper jeg får samme oppfølgning igjen! Lykke til :)

Jeg får god oppfølging! BMI på 39 før svangerskapet (og litt lavere nå, ironisk nok). Siden jeg har BMI over 35 følges jeg opp i spesialisthelsetjenesten, altså på fødepoliklinikken på sykehuset. Der fikk jeg legetime i uke 13, og ble satt på Albyl-E forebyggende mtp. sv.skapsforgiftning. Har også hatt tilvekstkontroll av fosteret i uke 24, og skal ha det igjen i uke 32 og 36.

Hos fastlege og jordmor følger de ekstra med på blodtrykket, og jeg tok glukosebelastning i uke 24 (heldigvis ingen sv.skapsdiabetes). Har også fått kostholdsråd. Jeg føler meg veldig trygg! Antagelig får jeg ikke gå så mye over termin heller :)

Jeg har fulgt vanlige kontroller. Ikke noe ekstra tiltross for overvekt :happy:
Hadde god oppfølging sist gravditet da jeg hadde hatt 3 MA føre, men det var det som var årsaken, ikke overvekt :)

Back
Topp