Overvekt og ekstra oppfølging.

Bkno2262672

Flørter med forumet
Noen som er overvektig og får ekstra oppfølging ?
Med barn nr 1 var det ikke noe særlig ekstra.

Denne gang skal jeg på 3 ekstra kontroller på UNN tromsø siden jeg ikke kan føde på fødestuen her jeg bor.

Noen som vet va de kontrollene går ut på?
Trodde jeg skulle på ekstra ultralyd men i brevet sto det : konsultasjon med lege.

Jeg hadde ekstra kontroller under svangerskapet, dem sjekker vel gjerne blodtrykk og kansje tar dem også en titt på babyen.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok tatt en telefon og spurt dem :)

Forrige gang skulle visst jeg også ha ekstra kontroller ved UNN, men fordi det er 3-5 timer ekstra reisevei fikk jeg den ekstra oppfølgingen her jeg bor. Var igrunn bare ekstra kontroller og litt mer veiledning ift kost. Gikk helt fint!
Skulle ha ekstra UL for vekstestimering men den utgikk da symfysemålet var helt fint. Fikk en baby på 4004 g en uke på overtid.

Måtte reise til Tromsø en uke før termin da, pga lang reisevei.. lå på hotell i én uke, noe som var greit da det var vårt første barn!

Denne gang er jeg glad for at jeg får føde her..
Hadde vært kjedelig å skulle reise til Tromsø alene uten mannen og datteren.. fåt føde her fordi startvekten var lavere denne gang og fordi svangerskap og fødsel forløp helt ukomplisert sist gang. Pga det har jeg ingen ekstra oppfølging heller ken har fått beskjed om heller å ha lav terskel for å ta kontakt ved behov.

Vet ikke hva annet den ekstra oppfølgingen vil gå ut på annet enn evt flere UL og tettere oppfølging (veiledning + kontroll) for å se at vekten ikke øker for fort..? Det igjen for å unngå ytterligere komplikasjoner. :) snakk med lege og jm så vil de nok gi deg helt sikre svar på dette. Og masse lykke til! <3

Oki takk for svar

Timen er heldigvis i morgen så får dempet nyskjerrigheten da

Kjedelig hvis det bare er samme info som jeg kunne fått hjemme siden det er 4 timer reisevei en vei.
Men vi prøver denne så får vi sett va det innebærer for oss

Hvordan gikk det? :)
Hos jm sist sa hun at hun skulle sende henvisning til sykehuset likevel.
Jeg er nervøs for å føde et stort barn siden vekten går opp fortere denne gang, og jeg stoler ikke blindt på symfysemålet.

Blir en ekstra UL og så må de samtidig skrive svart på hvitt at planen er at jeg får føde her og ikke i Tromsø. Kun fått det bekreftet muntlig til nå.. så da blir det nok en ul og ny vurdering på nyåret!
Veldig spent på hva du har fått beskjed om og hvordan de planlegger å følge deg opp videre! :)

Gikk bra var bare en rask ultralyd hvor de tok mål av den lille.
Jeg har fått to ultralyder til en 10.januar og en ca 10.februar tror jeg det var. Jeg har termin 5 mars. Altså en gang i måneden må jeg reise inn for ultralyd. I tillegg til jordmortimene her hjemme.
Virker ikke helt som jordmor har tenkt å måle noe selv på magen. Hvertfall sa hun at hun venta til etter kontrollen på UNN

Ja, den kan jo være lurt å ha det skriftlig at du får føde der i tilfelle ikke alle jordmødrene er klar over det.
Her sier de bare at de kommer ikke til å nekte meg til å føde her, om fødselen skal gå litt kjapt.
Men at de ikke KAN planlegge med meg at jeg skal føde her.
Men hvertfall betryggende å høre at jeg kan det. 4 timers reisevei er litt langt i hvertfall når det vil ta mannen en time for å hente meg å få meg til jordmor her før man kan starte til tromsø

Back
Topp