Overvekt i svangerskapet

MamaTilEiTulle

Blir kjent med forumet
Jeg er ganske overvektig. Jeg ser ikke stor ut, men veien 94kg nå, og er så enormt redd for å bikke tre siffer i løpets graviditeten [emoji24] Noen som kan komme med noen tips eller råd til meg?
Kjenner at det er dette jeg er aller mest redd for av alle ting i svangerskapet...

Hm.. har ikke noen erfaring med det selv men generelt så er det jo viktig å ikke overspise... porsjonskontroll, mosjon når du orker og har overskudd :)
Spise sunt... Holde kosen til helgene osv :)

Jeg er ganske overvektig. Jeg ser ikke stor ut, men veien 94kg nå, og er så enormt redd for å bikke tre siffer i løpets graviditeten [emoji24] Noen som kan komme med noen tips eller råd til meg?
Kjenner at det er dette jeg er aller mest redd for av alle ting i svangerskapet...

Er litt mindre i dette sv.skapet enn forrige, men jeg veide ca det samme som deg sist. Gikk opp 12 kg, men de var borte 2 uker etter fødsel. Snakk med jordmor og lege om det. Er så viktig å være åpen og ærlig om slike bekymringer.
Spis sunn og næringsrik mat. :)

Kutt ned på animalske matvarer, altså kjøtt/fisk, melk og egg. Da får du både i deg mye mer grønt og samtidig mye mindre mettet fett.
Her spiser vi f.eks. Kjøtt kun to til tre ganger i uken og drikker soyamelk. Jeg gjør det ikke pga vekt, men mange rundt meg som har gjort det samme har gått ned 5-6 kg på få mndr ved å endre kostholdet til mer plantebasert.

G
Kutt ned på animalske matvarer, altså kjøtt/fisk, melk og egg. Da får du både i deg mye mer grønt og samtidig mye mindre mettet fett.
Her spiser vi f.eks. Kjøtt kun to til tre ganger i uken og drikker soyamelk. Jeg gjør det ikke pga vekt, men mange rundt meg som har gjort det samme har gått ned 5-6 kg på få mndr ved å endre kostholdet til mer plantebasert.

Gjorde det stikk motsatte av dette og gikk ned 30 kg på noen mnd, så dette er helt individuelt. vil heller anbefale en snakk med lege og jordmor for tips og råd. :)

Trilletrulte- da tenker jeg du kjørte en lavkarbokur?
Det er i hvert fall ikke å anbefale. Selv om vekten kan fly ned på kort tid, er det ofte (spørs selvfølgelig i hvilken grad man spiser lavkarbo) på en veldig usunt i lengden, både for tarmsystem, hjerte, nyerer og lever. En god venn forsøkte lavkarbo, gikk ned mange kg men fikk et skyhøyt kolesterol!

*sniker litt fra oktober*

Snakk med lege eller jordmor om problemet. Legen kan henvise deg videre til en frisklivssentral eller en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en diett tilpasset deg.

Trilletrulte- da tenker jeg du kjørte en lavkarbokur?
Det er i hvert fall ikke å anbefale. Selv om vekten kan fly ned på kort tid, er det ofte (spørs selvfølgelig i hvilken grad man spiser lavkarbo) på en veldig usunt i lengden, både for tarmsystem, hjerte, nyerer og lever. En god venn forsøkte lavkarbo, gikk ned mange kg men fikk et skyhøyt kolesterol!

Ingen kur, livsstil. Har levd lavkarbo en god stund, og hos meg (og alle de jeg kjenner som også lever lavkarbo) er det stikk motsatt. Alle prøver er mye bedre enn de noen gang har vært, og legen anbefaler meg å fortsette. Alt med måte, det er ikke anbefalt å legge om til f.eks Keto under svangerskapet. Men det er anbefalt å kutte mye av de raske karbohydratene og heller spise grønt.
Var ikke ute etter å skape noen debatt om kosthold eller fremme et kosthold over noe annet her. Bare påpeker at det finnes mange veier til mål. Jeg anbefaler trådstarter å kontakte fagfolk og få hjelp til å finne en vei som passer til henne.

Last edited:

Er du mest redd for å se tre siffer på vekta eller er det rundt det helsemessige du tenker på/er redd for?

Jeg er selv overvektig, rundt 10 kg tyngre dette svangerskapet enn ved forrige. Da endte jeg rett over tre siffer. Halvparten av de kg var vann.

Regner dessverre med at jeg kommer til å bikke over til tresifret denne gangen også. Det jeg er mest stresset for er det helsemessige. At det blir komplikasjoner. Jeg er ganske lav i tillegg så ser allerede tjukk ut. [emoji85]

Tenker at det er viktig å spise sunn mat, holde seg til godis til en dag i uka, få til daglig aktivitet og huske på at man ikke skal spise for to. Ikke alltid så lett for jeg er både veldig kvalm og sulten.
Jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid men det har jeg kuttet ut.

Vi får krysse fingrene for at vi ikke går opp alt for mye.
Sikkert ingen stor trøst som hjelper, men du er i alle fall ikke alene om å være overvektig og bekymret for vekta. [emoji179]

Jeg er dessverre like stor nå som jeg var sist, omtrent det samme som deg. Sist la jeg på meg omtrent 6 kg, og gikk derfor i praksis litt ned i vekt. Første trimester var vanskelig pga kvalme, men i andre og tredje trimester var jeg bevisst på å ikke spise mer enn jeg pleide, og selvsagt å være forsiktig med alt av snop, til en viss grad også frukt. Forsøkte også å være fysisk aktiv, men det ble verre etterhvert som jeg fikk mye kynnere.

Jeg kommer til å forsøke på det samme denne gangen, gulroten er blant annet at pga lav vektoppgang + tre fine resultater på glukosebelastning ble det ikke lenger regnet som risikofødsel.

Jeg stressa veldig mye med dette sist, og hadde utrolig mye dårlig samvittighet. Kjenner på det samme nå, spesielt siden jeg ikke klarte å holde meg slankere i forkant av graviditeten, men jeg må forsøke å ikke tenke så mye på det..

Jeg tror forresten at jeg ville vært forsiktig med dietter, du skal ikke slanke deg som gravid uten å være i tett dialog med lege og jordmor.

Kjenner på samme redselen som deg! Jeg er gravid med nr.1 også, og er faktisk veldig lik deg i vekt. Jeg har desverre ingen tips da dette er veldig nytt, så følger gjerne tråden :)
Det som bekymrer meg mest er svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk. Jeg skal på ultralyd på onsdag, siden jeg har lett blødning. Om alt ser bra ut, og det er eit svangerskap som vil fortsette så vil jeg spørre de om råd ang. dette. Evt. bli henvist til ernæringsfysiolog og høre om å få måle blodsukkernivå o.l. Svigerinnen min måtte måle seg før hvert måltid i mange mnd. og hun unngikk heldigvis svangerskapsdiabetes :)

Mitt råd til deg er følgende:
- spis sunt men ikke gå på noen slankekur (rådfør deg med ernæringsfysiolog hvis du er usikker på hva et sunt og balansert kosthold innebærer)
- hold deg i aktivitet, men ikke slit deg helt ut; en gåtur kan være nok aktivitet, særlig etter noen uker eller måneder
- fokuser på det positive som skjer i svangerskapet, og på alt det du klarer
- bruk din egen helse og helsen til den lille som motivasjon til å ta gode, sunne valg
- drit i hvor vekten havner; den definerer ikke deg som person eller som mor
- gjør noe hyggelig/godt/gøy for deg selv hver dag, som belønning for den enorme jobben du gjør som gravid

Masse lykke til!! Vær god mot deg selv!

Mitt råd til deg er følgende:
- spis sunt men ikke gå på noen slankekur (rådfør deg med ernæringsfysiolog hvis du er usikker på hva et sunt og balansert kosthold innebærer)
- hold deg i aktivitet, men ikke slit deg helt ut; en gåtur kan være nok aktivitet, særlig etter noen uker eller måneder
- fokuser på det positive som skjer i svangerskapet, og på alt det du klarer
- bruk din egen helse og helsen til den lille som motivasjon til å ta gode, sunne valg
- drit i hvor vekten havner; den definerer ikke deg som person eller som mor
- gjør noe hyggelig/godt/gøy for deg selv hver dag, som belønning for den enorme jobben du gjør som gravid

Masse lykke til!! Vær god mot deg selv!

Så vakkert skrevet[emoji179]

Gratulerer med spiren i magen :)

Viktig at du ikke slanker deg i svangerskapet.
Men mosjon/trening og ett sunt kosthold er viktig. Det er nok også lurt å ha en åpen dialog med jordmor/lege ang vekt, hvis du syntes vekten din er ett problem ;)

Back
Topp