Overtidskontroll

Desember2014barn

Andre møte med forumet
Hei!

Hva er rutinene for overtidskontroll hos jordmor på Helsestasjonenene?
Har de en fast rutine eller er det fra forskjell fra helsestasjon til helsestasjon og fra svangerskap til svangerskap?

Jeg måtte bytte time til en ny time hos en annen jordmor da hun trolig har blitt syk til torsdag 27 november.
På telefon sa de at de skulle bestille overtidskontroll på sykehuset til meg? Jeg har termin 1.Desember.

Tar det tid før det denne timen blir satt opp på sykehuset ?
Noen som har erfaring med dette??
Trodde man måtte gå over 1 uke før man i det hele tatt snakket om overtidskontroll..

Aner ikke hvordan det funker, men jeg har satt opp en time hos fastlegen 2 dager etter termin, og hvis jeg må ha den bestiller han overtidskontroll til meg på Ahus. Regner med at det ikke er så lang ventetid på disse kontrollene :P

Sist svangerskap ringte jordmor til sjukehuset så det ble satt opp time til overtidskontroll. Dette var vel i uke 39, den siste timen jeg hadde hos jordmor før termin. Var hos legen uke 40. Fikk da datoen med en gang, som var 8 dager over termin. Tror de ofte setter opp time i god tid, slik at vi har en dato å forholde oss til. Håpet er jo å unngå å få bruk for den da :)

Jeg fikk ikke ny time hos lege bedre uke (40), kun beskjed om å stikke innom hvis jeg ikke hadde født.

Aner ikke hvordan det funker, men jeg har satt opp en time hos fastlegen 2 dager etter termin, og hvis jeg må ha den bestiller han overtidskontroll til meg på Ahus. Regner med at det ikke er så lang ventetid på disse kontrollene :p

Okei:) Ja det var det jeg trodde også at man måtte vente litt over termin.Skal selv på Ahus :D Kanskje vi snakkes.

Her fikk jeg av jm, på siste kontroll, tlfnr til fødeavdelingen som jeg skal ringe til 8.des, da er jeg en uke over termin dato . Og så avtaler jeg bare med dem :)

Her er alltid overtidskontroll på sykehuset. Med ul. 7-8 dg etter termin. Maks å gå over 11 dg.

Noen som vet hva de gjør på disse overtidskontrollene? Tar de ultrayd også?
Ultralyd, ctg, sparkeprøve.På ultralyd sjekker de mengden fostervann, gjennomstrømninga fra morkake og størrelse på baby. Lurer på om de sjekka modning også. Blir så satt opp ny dato for igangsettelse. Kan bli satt igang den dagen også, hvis det er noe som tilsier at baby ikke trives. Ha med fødebagen i bilen i tilfelle, og noe lesestoff eller anna tidsfordriv i veska, ting kan ta tid. Snakker av erfaring :p

Ultralyd, ctg, sparkeprøve.På ultralyd sjekker de mengden fostervann, gjennomstrømninga fra morkake og størrelse på baby. Lurer på om de sjekka modning også. Blir så satt opp ny dato for igangsettelse. Kan bli satt igang den dagen også, hvis det er noe som tilsier at baby ikke trives. Ha med fødebagen i bilen i tilfelle, og noe lesestoff eller anna tidsfordriv i veska, ting kan ta tid. Snakker av erfaring :p

Godt råd, må muligens ta fødebagen inn, har ikke bil:/

Back
Topp