Overtidskontroll

Adele

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Septemberlykke 2016
Jeg har neste svangerskapskontroll hos fastlegen på mandag, dvs 8 dager etter termin. Dersom det ikke har skjedd noe innen da, så skulle han bestille overtidskontroll til meg. Er ikke dette litt i seneste laget egentlig?

Noen som har noen erfaringer å dele? :-)

Eg hadde min siste kontroll hos jordmor ein dag etter termin. Då bestilte ho overtidskontroll til meg som vert ei veke etter termin. So eg tykkjar jo det var litt seint.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er sent ja.. Her er rutinen overtidskontroll 7. Dag på sykehuset. Tilbud om igangsettelse 11.dag og baby skal ut 14. Dag. Synes dem er litt vel "tøffe" som vil drøye såpass lenge. 7. Dagers kontrollen vi skulle på innebar stripping, innvendig/utvendig ul (med vektestimering-fostervann-navlesnor-fosterets stilling) CTG/sparketest og urinprøve. Min fastlege er i hvertfall ikke så godt utstyrt.. Kanskje du kunne ringt fødeavdelingen din? Kan være at legen har blingset?

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for svar. Da får jeg nesten sjekke det opp. Legen min har ikke noe spesialutstyr, så han må igjen henvise meg til sykehuset for kontroll.

Som nevnt over ville eg forresten ringt din fødeavd å spurt dei. Det er ikkje sikkert fastlegen veit kvs som er rutine. Eg har ikkje hatt ein einaste kontroll hjå min lege då eg følte han ikkje kunne so mykje om graviditet ol.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg var hos JM på termindagen, og hun sa at en skulle ha utvidet svangerskapskontroll på sykehuset med lege, og JM mellom 7-9 dager etter termin. Jeg har fått på den 9ende dagen min :/ Ville kanskje ringt legekontoret, evt JM eller fødested og hørt.

Takk for svar. Da får jeg nesten sjekke det opp. Legen min har ikke noe spesialutstyr, så han må igjen henvise meg til sykehuset for kontroll.
Uke 42+0 (10 dager overtid om man regner svangerskapet som 40+3)er "taket" på igangsettelse etter nyere statlige regler, så jo det var sent å henvise deg 8 dgr over..

Uke 42+0 (10 dager overtid om man regner svangerskapet som 40+3)er "taket" på igangsettelse etter nyere statlige regler, så jo det var sent å henvise deg 8 dgr over..

Får jeg spørre hvor har du den opplysningen fra? Jeg har også hørt dette, at det er nye statlige regner at man skal sette i gang på dag 10 overtid, men ikke fra noen sikre kilder.. Vi skal nemlig på Ullevål, og der har jeg overtidskontroll på dag 10, og der ser de ann hvor hastende det er å få baby ut. Hvis alt er som det skal, så lar de det gå noen dager til for å håpe at ting skjer av seg selv..

Syns bare det er merkelig om det er statlige regler som sier at man ikke skal gå lengre enn 10 dager over, også praktiseres ikke dette på et såpass stort sykehus som Ullevål..? Men som sagt, har jo hørt dette selv også, bare derfor jeg var nysgjerrig på om du hadde en kilde hvor du hadde lest det? Jeg husker nemlig ikke hvor jeg hørte det fra..

Det står på helsedirektoratet sine nettsider.. ;)

Får jeg spørre hvor har du den opplysningen fra? Jeg har også hørt dette, at det er nye statlige regner at man skal sette i gang på dag 10 overtid, men ikke fra noen sikre kilder.. Vi skal nemlig på Ullevål, og der har jeg overtidskontroll på dag 10, og der ser de ann hvor hastende det er å få baby ut. Hvis alt er som det skal, så lar de det gå noen dager til for å håpe at ting skjer av seg selv..

Syns bare det er merkelig om det er statlige regler som sier at man ikke skal gå lengre enn 10 dager over, også praktiseres ikke dette på et såpass stort sykehus som Ullevål..? Men som sagt, har jo hørt dette selv også, bare derfor jeg var nysgjerrig på om du hadde en kilde hvor du hadde lest det? Jeg husker nemlig ikke hvor jeg hørte det fra..
http://helsedirektoratet.no/folkehelse/gravid/overtidige-svangerskap/Sider/default.aspx

Back
Topp