Overtidskontroll

38si

Blir kjent med forumet
Hva blir gjort på en overtidskontroll??
Jeg har akkurat vært hos legen og hun bestilte time til overtidskontroll i neste uke. (håper jeg slipper å gå så lenge..)
Men jeg glemte å spør hva jeg kan forvente meg på denne kontrollen. Blir det ul? Sjekket om jeg er moden? Stripping? Eller blir det bare det vanlige som sf mål, blodtrykk, urinprøver ol?
Noen som vet????
Er lei av å bare gå å vente uten at noe skjer!! :angry1

Varierer kanskje fra sykehus til sykehus, men her var det iallefall inn til JM først: urin, bt og sånn samt en 20-30 min med CTG-undersøkelse av fosterlyd. Deretter inn til lege for å kunne få svar på spørsmål man har, informasjon om igangsettingsmetodene de bruker og sånn, og så en ul-undersøkelse for å sjekke at baby har godt med fostervann og ser ut til å ha det bra.
Legen min strippa, tror det er helt kurant å be om det. Dvs han prøvde, men jeg var for umoden så da bestilte han bare igangsettingstime fire dager senere.

Lykke til!

da jeg var på overtidskontroll så sjekket de urin(alt det vanlige), BT og vekt sjekkes kanskje, kjenner på magen, GU undersøkelse for å sjekke evt modning, en ganske så nøye UL for å sjekke babyen, morkaka, navlesnora, mengde fostervann, evt leie og størrelse. Så skal det og taes en CTG registrering på min 20 minutter... Er vel det som er vanlig..

Hos meg så var det opptatt på CTG reigstreringa(de tar fote det først) for ei bekjent av meg på og på overtidskontroll og hun tok CTG først. Så hos meg så kjente legen på magen, GU og UL. Der fant de ut at babyen hadde det fint, og jeg hadde (overaskende nok) hele 4 cm åpning og nesten helt ferdigmodnet!!! Så da ringte legen opp til føden for å spørre om de kunne ta meg inn for igangsetting(vard a på dag 8.over termin).Så da dro vi bare rett opp på føden og fikk fødestue :) Tok CTG registreringa der, ny GU av legen der, og fikk 2 modningspiller(da måtte jeg ligge i ro i en time-så fikk jeg bevege meg) vannet gikk 6 timer etter pillene-og ca 10 timer etter det var gutten ute.

Hun andre jenta som va andregangs(jeg første) var ikke like moden så hun fikk ballonkateter og sjekket inn på pasienthotelle til dagen etter, hun møtte opp på føden i 10 tiden å deretter foregikk resten....

Hmm.. Her har jeg ikke blitt satt opp på overtidskontroll engang:S
Må man ringe sykehuset å ordne dette selv, eller må man gå via legen?
De trudde ikke jeg trengte flere kontroller når jeg var på sykehuset om mandagen, men syns likevel det er litt rart at de ikke satt opp ny time.. For min del er det 2 dager til termin..

Venter en liten gutt 27. Juli 2013 <3
Sendt fra app'n:)

Takk for svar!!
Godt å vite at det skjer endel på den kontrollen. Da vet jeg at det er maks 1 uke med venting før det begynner å skje noe...
Det var legen som bestillte time for meg. Hun sa at det var vanlig med overtidskontroll 1 uke etter termin.

Back
Topp