Overtidskontroll og igangsetting

Viica

Forelsket i forumet
Hei,

Flere som er eller har vært på overtid? Hvor mange dager over termin har dere gått før kontroll og evt. igangsetting?

Jeg har fått beskjed om at kontrollen først gjøres på dag 10, men leser at man skal få kontrolltime senest 7 dager over termin. Samt at man helst bør settes i gang innen dag 11-12 over. Synes det er litt kort tid da mellom kontroll og igangsetting, men det er kanskje normalt? Synes det er ganske forvirrende når sykehuset forholder seg til andre tider enn det som anbefales av f.eks helsedirektoratet...
 
Dette lurer jeg på og. Har trodd at det er først etter 14 dager man settes i gang jeg. Jeg har termin 28/10, og legen min har fylt ut i papirene mine at overtid fra 11/11, -altså 14 dager etter. :confused005
 
Å bli født til termin regnes som 14 dager før og etter termindato som er satt :)

Jeg ble satt i gang sist fødsel, termin var 11. I gangsettelsen startet 17 med ballong kateter, og 3 modningspiller den 18. Baby kom på dagen den 19 :)

Jeg ble igangsatt da grunnet symptomer til SF :p
 
Her gjøres konteollen 10 dager over 40 uker, altså 7 dager over terminen 40+3, så tror det er det som menes med 10 dager over. Igangsetting skal senest skje ved 42+0. Dette gjelder dog SUS., men trodde de fleste sykehus følger dette, men mye mulig at Bergen har eget overtidsopplegg. Før måtte en gå opp til 3 uker over om en skulle føde i Begen:woot:
 
Last edited:
Trodde Bergen hadde nye regler for overtid?
7 dager eller noe? Syns bare å huske min søster pratet om det for 6 år siden, hun kom akkurat ikke med i de nye overtidsreglene...

Med nr. 1 hadde jeg overtidskontroll 7 dager over, ble satt igang 10 dager over. Fikk stor baby da.
Denne gang har jeg kontroll 1 dag over, og forhåpentligvis settes jeg igang da (fikk timen av fødselslegen da jeg spurte om det var mulig å slippe overtid, og allerede hadde 2 cm og var moden for én uke siden).
 
I Bergen skal man settes igang 11 dager over termindatoen hvis ikke fødselen er i gang.
Jeg har dag 11 på en lørdag, og kan risikere å måtte vente til mandagen.. Skal til jordmor på mandag (termindag) får snakke med henne om dette da. Jeg vil heller bli satt igang på fredagen enn å vente til mandagen.
Grunnnen til at de har valgt 11 dager over termin er pga mange syke barn født over termin..
 
Jeg er på dag 6 over nå. Har time på mandag på kk (i Bergen) til overtidskontroll (dag 9) og fått beskjed om at dag 11 settes en i gang dersom det ikke skjer noe før. Så får trøste meg med at senest 5 dager fra nå er jeg i gang, veldig lei av venting nå.. :)
 
Jeg er på dag 6 over nå. Har time på mandag på kk (i Bergen) til overtidskontroll (dag 9) og fått beskjed om at dag 11 settes en i gang dersom det ikke skjer noe før. Så får trøste meg med at senest 5 dager fra nå er jeg i gang, veldig lei av venting nå.. :)
Samme her :)
 
Fikk overtidskontroll 6 dager etter termin og satt igang samme dag, med ballong så fikk reise hjem i 24 timer etterpå. De var litt usikre på om de skulle sette meg igang eller ei, i ettertid eg veldig fornøyd med at det ble gjort siden fødselen aldri kom igang likevel. (keisersnitt dag 9 etter termin).

Grunnen til at de valgte å sette igang var vekstavvik (ble estimert til 3300-3500g, men var 3690g), usikkerhet rundt termin (menstermin 17.sept, ul-termin 7.okt), samt at eg ønska å bli satt igang. Var både lei og sliten av å være gravid/vente, samt ha stadige kynnere/rier, men hadde fått hvile godt siste dagen før overtidskontroll så opplevde å ha litt overskudd (kan jo være kjekt til fødsel!).

St.Olavs dette da, utrolig gode folk her![emoji7]
 
Back
Topp