Overtidig?

Heidi Elin

Flørter med forumet
Hei!

Jeg har laget to saker om overtidighet. Med jevne mellomrom dukker debatten opp; når bør fødselen settes i gang hos overtidige gravide?
Takker så mye for god respons!

http://www.babyverden.no/Nyheter/Kritisk-til-tidligere-igangsetting-av-friske-gravide/

http://www.babyverden.no/Nyheter/Ulike-opplevelser-med-a-ga-over-termin/

Med vennlig hilsen
Heidi Elin Nupen
Journalist
Babyverden

Mitt andre barn ble født en uke på overtid, altså i uke 41+2. Jeg gikk til privat JM og fikk derfor god oppfølging de siste ukene før fødsel.
Jeg hadde et veldig stort SF-mål, 43 cm i uke 39, det er 6-7 cm høyere enn gj.snittet. Så JM og jeg forventet et stort barn. Hadde de siste 4-5 ukene store ødemer.
Fra uke 39 økte ødemene ytterligere, BT var stigende, jeg hadde hodepine og litt proteiner i urinen. JM kalte det begynnende svangerskapsforgiftning. Fikk beskjed om å ha MEGET lav terskel for å ta kontakt med føden. Jeg skule ringe ved den minste forandring, både med tanke på meg og babyen. Hadde et par episoder med "illebefinnende" noen dager før fødsel, jeg følte det svartnet for meg og at jeg ikke fikk puste. På bakgrunn av beskjeden jeg hadde fått ang å kontakte føden, så gjorde jeg det... Der ble jeg blankt avvist, selvom jeg oppgav at jeg hadde stigende BT og proteiner i urinen. Så jeg følte meg ganske redd den natten, lå våken og kjente etter hver minste lille bevegelse fra babyen..

To dager etter denne hendelsen hadde jeg på ny kontroll hos min JM, og da mente hun nok fikk være nok. Jeg var helt nedbrutt fysisk og psykisk, og hadde som sagt et unormalt høyt SF- mål.. Så hun kontaktet fødepoliklinikken på det lokale sykehuset, og forlangte at jeg skulle bli tatt inn til overtidskontroll og evt igangsettelse.  Det fikk jeg heldigvis dagen etter kl 12.30. Det var da en uke over UL. termin, og på det aktuelle sykehuset pleier de ikke å vurdere igangsettelse før etter 11 dager over UL. termin... Hun mente det ville være lett å sette meg igang, siden jeg hadde 3 cm åpning. Det var bare å ta vannet, så ville det være i gang.

Da jeg gikk fra JM timen den dagen spøkte Jm med at fødselen kom til å starte spontant nå, siden jeg hadde fått time på sykehuset. Og jammen fikk hun rett! Klokka 08.43 samme dagen jeg hadde time til overtidskontroll kom gutten vår. 5100 gram og 55 cm lang! Så ja, det var godt han kom da han gjorde. Han var helt tydelig overtidig, med tørr hud og lange negler.

Jeg er sjeleglad for at jeg gikk til privat JM, ellers kunne jeg jo risikert å gå enda lenger på overtid. Jeg følte at det offentlige absolutt ikke tok meg på alvor.

Edit: kan legge til at jeg ble strippet ved hver kontroll de siste to ukene før babyen kom. Totalt 6 ganger. Jeg hadde 3-4cm åpning, og spent vannblære.

Ble fulgt opp med jevnlige kontroller under hele svangerskapet siden jeg er overvektig og har epilepsi, så var i systemet. I uke 34 var det mistanke om svangerskapsforgiftning noe som heldigvis ble avverga i uke 36. Det ble alt da snakka om at jeg skulle kunne igangsettes. Etter det var jeg til jevnlige kontroller både hos lege (fast og sykehuset) og hos jm. De siste tre ukene var jeg en gang i uka på kontroll (ul, urin og bt) på sykehuset.
Mandag uke 41 skulle jeg på siste overtidskontroll før jeg skulle legges inn trodde jeg, men ble lagt inn samme dag pga høyt blod trykk.
Jeg fikk gel x 2 påfølgende dag,som ble stoppa til natta. Sykehuset hadde ikke kapasitet til å gi meg gel mer enn en gang på onsdagen pga mange fødene denne dagen[&:], så de prøvde å ta fostervannet på ettermiddagen. Torsdag så fikk jeg drypp for da hadde avdelingen bedre kapasitet. Lå hele dagen med drypp, uten at det hjalp. Fredag morgen starta igjen med drypp, men da var jeg så sliten at jeg ikke orka mer, legen ville at jeg skulle orke et par timer til, da sa jeg nei. Jeg fikk riehemmende middel og en isbit, hadde jo fasta siden midnatt, for var forespeila at keisersnitt kunne bli en løsning[:)] Så det ble keisersnitt, noe som var veldig greit[:)].

Keiserinna vår kom 15 dager på overtid kl 1336, var 49 lang og veide 3440g.
Følte at jeg fikk grei informasjon om igangsettinga underveis, siden jeg var noe forberedt på den fra før. Hadde noen flotte jordmødre som støtta og hørte på meg[:)].

Jeg synes leger og jordmødre generelt er for slappe her. Er ikke sikkert de vet hvordan det re å gå på overtid, og da tenker jeg ikke kun på at man er lei. For det er vel alle.
Jeg gikk 6 dager over ul termin sist, 9 dager over mens termin. Det viste seg at han hadde sluttet å ta til seg næring, og at han kom i siste liten. Jeg tror ikke jeg klarer å beskrive hvor fælt det var for meg å vite det da, at barnet mitt hadde vært sultent i flere dager!!![:(] Han skrek og skrek, jeg visste jo ikke hva jeg skulle gjøre... Det eneste jeg fikk beskjed om "legg han til brystet" Til slutt sprakk jeg, og høvlet over den ene barnepleieren, jeg viste henne begge puppene mine, jeg blødde fra begge brystvortene, det var så vondt når han sugde at jeg klarte ikke. Og så følelsemessig ustabil man er når man nettopp har født, så er det ikke mye som skal til før man føler seg utilstrekkelig!
De gav han til slutt litt melk fra flaske, da ble han rolig, han sovnet.... Morshjertet mitt fikk endelig hvile litt... Han var jo bare sulten, stakkar... For min sønn ble svangerskapet for langt....

Jeg skal ha nr 2 i mai, og har nettopp vært på ordinær ul, jeg har mens termin 2 mai, men ul termin ble satt til 12 mai!!!!!!
Dette var et hardt slag i ansiktet, 1 fordi jeg plutselig var nesten 2 uker kortere enn jeg trodde, 2: jeg kan faktisk risikere å gå 24 dager over mens terminen. Dette er LANG tid, og jeg er utrolig redd for at det kan føre med seg komplikasjoner.
Jeg prøvde og ta opp dette på ultralyden, men hun reagerte ikke i det hele tatt. (jeg var allerede på gråten siden manne og sønnen ikke fikk være med inn) Jeg har vært på 2 ul tidligere i svangerskapet, en i uke 14 og en i uke 18, de sa begge en samme termin som mens, +- 1 dag.
Hun brydde seg ikke om dette heller, avfeide meg helt. Kom med at alt mellom 14 dager før og 14 dager etter termin er normalt, og barnet kommer når det er klart.... [:'(][:'(][:'(] Jeg VET det, jeg er ikke dum!!! Har faktisk vært igjennom dette før. Eneste problemet er st det ikke er alle barn som kommer når de er klare!!! Og blir de liggende for lenge i magen, kan det stå om livet til barnet! Og 14 dager før og etter hjelper lite npr hun forskyver de med 10 dager, da er det plutsleig 24 dager da!!! Så denne gangen kan det bli enda lengre...[&o]

jeg hadde menstermin 24. august, noe som stemte overens med dato for unnfangelse. på UL ble jeg derimot flyttet 10 dager, fikk ny termin 3.september. Heldigvis hadde jeg en jordmor som tok det alvorlig, var til kontroll uken før termin, og ba meg komme til kontroll hos henne viss det ble overtid over UL termin og hun skulle ringe føden og få meg på overtidskontroll der.

i uke 41+2 ringte hun voss og fikk meg på kontroll (da var jeg 18 dager over mensterminen som jeg visste stemte) alt var i orden, de sjekket alt grundig og jeg fikk time til igangsettelse på mandagen, to timer senere var fødselen igang av seg seg selv, gikk 8 timer. er glad for at det startet selv, jenten var 4210g, hadde stor morkake som var helt fin og ingen tegn til så mye på overtid. Dette kan være genetisk og, både farmor, mormor og mamma har alle hatt lange svangerskap og store unger (og på farmor og mormor sin tid var ikke igangsetting ett tema en gang)

jordmor som jeg gikk til kotroll hos, la veldig vekt på at viss jeg var Bekymret, så skulle hun ringe føden og få meg opp der[;)]

Jeg fødte 2 uker på overtid

På overtidskontroll 1 uke på overtid, fant de at hjerterytmen til lillegutt ikke var helt bra, spesielt da jeg lå på den ene siden. De gjorde ikke noe mer ut av det, bare litt oftere sjekk.

2 uker på overtid ble jeg satt igang med modningspille kl 09.
Ingenting skjedde, så jeg fikk ny pille kl 15.
Da startet riene med en gang. Nesten ikke pause mellom de fra første rie.

Men det gikk tregt og lillegutt sin hjerterytme hoppet opp og ned hele tiden.
Etter 5 timer med rier og kun 4 cm åpning, tok de vannet.

Da hadde jeg ikke pause mellom riene, og hjerterytmen til lillegutt forsvant. De stoppet riene og ble sendt på operasjonssal for keisersnitt.

Hadde de tatt det litt mer alvorlig 1 uke på overtid da hjerterytmen ikke var god, hadde det nok blitt igangsatt fødsel da eller planlagt keisersnitt sa legen min.
Han hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen + rundt magen. Han tålte rett og slett ikke riene, for da strammet navlestrengen seg rundt han!

det kunne gått så utrolig galt hadde det ikke vært for at jeg lå med registrering hele tiden da jeg ble satt igang!

Jeg gikk 8 dager over termin og hadde en hard fødsel som endte i vakuum. gutten var 4300 g og 54 cm. Han kom ikke langt nok ned i bekkenet. Kan oppgi fødselshistorie på forespørsel.
Edit: B ble stresset og bæsjet i fostervannet. Vi lå 5 dager på nyfødtintensiv.

Det jeg egentlig skal fram til er at de på SiV lar det gå så lenge som 21 dager før de setter i gang, så lenge alt ser bra ut. En bekjent av meg hadde termin 5. og fødselen startet av seg selv 23. Det er for lenge.

Da prinsessa mi ble født var min termin 27.12 og UL termin 08.01. en uke etter UL terminen var jeg på overtidskontroll, bla. fordi vi lenge hadde slitt for å få prinsessa. Men og fordi fastlegen fant noe med bekkenet hun ville de skulle kontrollere. Men selv om jeg satt og gråt på timen ville de IKKE sette meg i gang. Skulle komme tilbake en uke senere. Og søndagen før jeg skulle bli satt i gang bestemte hun seg for å komme.

jeg ble ikke tatt på alvor i svangerskapet da jeg sa at pga. EL -tester stemte ikke deres termin med min. Og de kontrollerte heller ikke ordentlig funnene fra fastlegen min. Dette resulterte i at min stjernekikker,ble liggende å stange for å måtte snu seg selv.

Senere pga. stor belastning av hofteleddsdysplasi i familien ble vi kontrollert x fler på sykehus for å utelukke 100% at snuppa ikke hadde HD. Da spør legen der meg om når terminen var. Jeg svarer sykehusets han sier den ikke stemmer, og spør når min mens termin var. Jeg svarer 27.12. Legen på ortopeden sier da at den terminen er rett, og han er sjokkert over at jeg har gått en mnd over min menstermin.

Poenget med fortellingen er at jeg følte ikke de tok meg på alvor hverken før i sv.skapet da vi var på ordinær UL, ei heller ved vekstkontroll hvor hun var litt over gjennomsnittet stor ifht. sykehusets termin. Og at de ikke korrigerte terminen da, synes jeg er rart. En annen ting jeg tenker mye på er at jeg etter en uke over deres termin ville de ikke sette meg i gang. Jeg vet at deres argument er at naturlig startet fødsel er det beste osv. Men av og til må sykehuset se an kvinnen og hennes engstelse også.

Edit: Da snuppa ble født hadde hun bæsjet i fostervannet, var 4210 gram og 51cm lang. Hun hadde og svært lange negler noe som indikerer lang overtid.

Sønnen min blei født 14 dager øve ul termin og 17 dager øve mens termin.
Han bæsja inni magen og kunne død av det og blei født me navlestrengen rondt halsen og kunne død av det og.

Den 26september kjørte jeg å sambo på sykehuset for overtidskontroll (hadde egentlig termin 13september).
Snakket med en koselig lege som fortalte at jeg skulle få modningspiller dagen etterpå.
27september kl.08 fikk jeg den første pillen, etter 6 timer fikk jeg en modningspille til. Kl20 lørdagskveld ble jeg sjekket.

Hadde ikke noe åpning å ikke noe modning. Sov kanskje 3timer natt til søndag, var oppe å gikk,vannet gikk på natt til søndag men det var veldig lite å grønt.
Var til sjekk igjen søndag 08.00 da hadde jeg 1cm åpning men ikke noe modning og ble lagt med sånne bånd rundt magen. Søndags satt dem drypp for å få fortgang i sakene, etter 1.5timer med drypp hadde jeg enda bare 1cm åpning da skrudde dem opp dryppet etter enda 2 timer på drypp hadde jeg 2cm åpning, siden de hadde skrudd opp dryppet kom riene hele tiden uten stopp.

Kl.20 fikk jeg epidural å for en befrielse det var, fikk sove litt men ble vekt da de måtte sjekke igjen å hadde fortsatt 2cm åpning men litt modning nå.
Hadde en jordmor ved siden av meg hele tiden får hjertelyden til gutten min for litt opp å ned.

På natt til mandag ble dryppet skrudd litt til opp, jeg måtte få de til å skru epiduralen opp men det hjalp ikke.
På mandagsmorgenen var jeg så sliten, så sliten.
Pluselig farer jordmor å henter legen å sier at hjertelyden var lenge nede før den kom opp, da ble det bestemt haste ks, for å være sikker på å få gutten ut i god behold.

Ble kjørt ned, ble lagt i narkose å det neste jeg husker er sambo som står ved siden av meg nede på overvåkninga med bilde av gutten vår.

Så også at jeg hadde fått kanyle i begge hendene.
Sambo gikk opp etteren stund å kom ned med gutten våres.
Måtte ligge på overvåkninga i 8timer får jeg fikk komme opp på rommet, vi fikk enerom i nesten 2 dager.
Sambo sa i ettertid at jeg var veldig bleik men, det hadde med at jeg miste over 2liter blod under ks så måtte ha blodoverføring.

Morkaka var nesten helt borte.

Jeg gikk 16 dager over ul termin men 20dager over mens termin

Back
Topp