Overtid

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Mamma gikk 14 dager over i sin tid. Trodde dette fortsatt var «standard» jeg. Men var på sykehuset i helgen etter å ha gått på tryne på isen, og da sa de noe om nye retningslinjer om hvor lenge man «får lov» til å gå over termin. Var litt stresset, så fikk det egentlig ikke med meg.. noen som vet?

Mamma gikk 14 dager over i sin tid. Trodde dette fortsatt var «standard» jeg. Men var på sykehuset i helgen etter å ha gått på tryne på isen, og da sa de noe om nye retningslinjer om hvor lenge man «får lov» til å gå over termin. Var litt stresset, så fikk det egentlig ikke med meg.. noen som vet?

Mener jeg har hørt at ny forskning viser at det ikke er gunstig å gå til lenger enn 41 uker. Men er ikke sikker.

Jeg var hos jm i går, da sa hun at det ble satt opp overtidskontroll på sykehus 9 dager etter termin. Om det ikke skjedde noe innen det ville man bli igangsatt dagen etter den kontrollen.

Edit: Leser på Helse Norge nå at dette ikke stemmer helt. Der står det info om dette.

https://www.helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel/

Last edited:
Jeg fikk med meg at første overtidskontroll er allerede 3 dager etter termin.. mulig det var lokale retningslinjer som ble endre. Hm, men blir redd av å lese at risikoen for barnet øker etter uke 41

Retningslinjene på mitt sykehus sier at man får komme på overtiddkontroll 7-9 dager etter ultralyd termin. Men tror dette er veldig individuelt, har selv planlagt med sykehuset at jeg ikke skal gå mer enn 1 uke over og skal allerede i morgen til samtale om mulig igangsettelse. Men håper selvsagt fødsel starter av seg selv før uke 41. Termin er 30. Januar. :)

Om det han sier stemmer synes jeg folk bør kreve å bli igangsatt uke 41 om de føler for det :bookworm:

Back
Topp