Overtid

Guest
Jeg er nå i svangerskapsuke 41+5. Jeg er særdeles skeptisk til å bli igangsatt, da jeg er av den overbevisning at både mor og barn har best av at fødselen starter naturlig. Etter overtidskontroll i dag, skjønte jeg det slik at alle gravide nå settes i gang senest på dag 12 over termin, altså når en er 42 uker på vei. Jeg ønsker imidlertid å vente lenger, for å se om fødselen kommer i gang av seg selv. Jeg har hatt en normalt og friskt svangerskap, og alt står bra til med både meg og barnet utifra undersøkelser. Jeg er 26 år og venter mitt andre barn.

Jeg savner gode svar på hvorfor praksisen er slik den er - at gravide settes i gang allerede dag 12 etter terminen med mindre de motsetter seg dette. Hva er risikoen ved å vente mot for risikoen ved å sette i gang fødselen? Jeg synes ikke svarene jeg finner ved å google raskt er gode, og svarene jeg fikk på sykehuset var heller ikke av imponerende faglig tyngde. Jeg vil veldig gjerne lese vitenskapelig forskning som kan gi meg en god tyngde for å ta gode selvstendige valg. Er det noen av dere lesere eller jordmødrene som kan gi meg linker til forskningsartikler eller på annen måte kan gi meg godt faglig begrunnede svar rundt tematikken?
 
Back
Topp