Overtid og igangsetting

IrisM

Elsker forumet
Jeg føler nå at jeg er den eneste igjen av septembermammaene som fremdeles venter. Lillebror har det for godt i magen og jeg er nå i svangerskapsuke 41+5. Jeg er særdeles skeptisk til å bli igangsatt, da jeg er av den overbevisning at både mor og barn har best av at fødselen starter naturlig. Etter overtidskontroll i dag, skjønte jeg det slik at alle gravide nå settes i gang senest på dag 12 over termin, altså når en er 42 uker på vei. Jeg ønsker imidlertid å vente lenger, for å se om fødselen kommer i gang av seg selv. Jeg har hatt en normalt og friskt svangerskap, og alt står bra til med både meg og barnet utifra undersøkelser. Jeg er 26 år og venter mitt andre barn.

Jeg savner gode svar på hvorfor praksisen er slik den er - at gravide settes i gang allerede dag 12 etter terminen med mindre de motsetter seg dette. Hva er risikoen ved å vente mot for risikoen ved å sette i gang fødselen? Jeg synes ikke svarene jeg finner ved å google raskt er gode, og svarene jeg fikk på sykehuset var heller ikke av imponerende faglig tyngde. Jeg vil veldig gjerne lese vitenskapelig forskning som kan gi meg en god tyngde for å ta gode selvstendige valg. Er det noen av dere lesere som kan gi meg linker til forskningsartikler eller på annen måte kan gi meg gode faglig begrunnede svar rundt tematikken?

For øvrig kom gjerne også med dine personlige tanker og erfaringer rundt igangsetting.

....og sist, men ikke minst, kryss fingrene for at fødselen min kommer igang innen de neste to døgnene, slik at jeg får føde på ABC etter planen!

Skjønner godt at du vil unngå igangsetting, je er usikker på hva jeg hadde ønsket selv om jeg hadde nådd dag ti på overtid her, for da setter de i gang. En lege på sykehuset her har jobbet hardt for å få inn den praksisen, overtidskontrollen på dag 7 og igangsetting dag 10. Jeg mener han har skrevet endel om hvorfor, men jeg får ikke lett akkurat nå i kveld og husker ikke hva han heter heller. Men jeg skal prøve å se på det senere. Lurer på om etternavnet hans er Nakling? Prøv å Google det, men jeg skal som sagt lete litt når jeg har tid.

Skjønner godt at du  ønsker litt mer svar rundt igangsetting. Det gjorde jeg også... Men fikk dessverre ingen svar. Var veldig skeptisk til å bli satt igang, men hadde så bekkenplager, så ville også bli ferdig med svangerskapet.

Min erfaring etter igangsettingen er utrolig bra!!! Jeg fikk to piller tilsammen, og fødselen startet på natten. Det gikk fort, veldig fort! Noe jeg syntes er veldig bra! 3.5 timer tok fødselen fra første lille rie. Vannet gikk av seg selv og alt var egentlig veldig bra!

Dette var min andre fødsel, og denne var helt klart den beste! 13 dager på overtid kom lillesøster ut. Storesøster kom av seg selv den 14'ende dagen over. Men fy for en lang og smertefull fødsel. Var jo smertefull denne fødselen også, men når det bare er for noen timer er det overkommelig :)

Har du søkt litt på Nakling? Har konstant puppen ute her, ikke mye datatid... Men fant blant annet denne linken, stod kanskje ikke så mye men http://www.lub.no/wwww-8q9d4s

Takk for svar, FruH og lykketrollet7!

Jeg googlet Nakling og fant noen interessante artikler, men ingen av særlig dybde. Det fremkommer klart at han er en forkjemper for endring av retningslinjene for igangsetting, men samtidig er det også tydelig at ekspertene strides. Jeg har også funnet artikler som tyder på at en ikke har forskning som klart viser at det innebærer en betydelig ekstra risiko å gå over tiden når en er ung og frisk, har et normalt svangerskap og alt ser bra ut med babyen. Les for eksempel disse artiklene:
http://www.jordmorforeningen.no/jm/layout/set/print/content/view/full/3220
http://tidsskriftet.no/article/2030117

Siste nytt her er at jeg nå er 42 uker på vei - 12 dager over termin, og lillebror har fremdeles ikke meldt sin ankomst. Vi var på ny overtidskontroll i dag, og alt ser fremdeles veldig bra ut, og vi fikk legenes samtykke til å avvente frem til lørdag når jeg er 14 dager over termin. Jeg var også innom ABC-avdelingen hvor planen er å føde, og de åpnet opp for at det vil kunne være mulig for meg å føde der så lenge jeg ikke går mer enn 14 dager over. Jeg har derfor fått litt mer håp om at ting kan gå etter planen. Jeg fikk satt akupunktur der og ble strippet rimelig heftig i håp om at det kan gi det lille ekstra dyttet jeg trenger for å komme i gang med fødselen naturlig. Jeg ønsker å vente ut dag 14, og ser for meg at det eventuelt blir igangsetting på søndag, dag 15 etter termin, dersom ting fremdeles ikke har kommet i gang av seg selv.

Kos dere med babyene deres alle sammen, så håper jeg at jeg snart sitter her med min lille prins selv!

så godt at du blir hørt! =)
Lykke til =)

Back
Topp