Overtid og frynsete nerver!

Agent Orange

Flørter med forumet
I skrivende stund er jeg 41+2 og hadde termin 16. april - altså onsdag før påske. Har siden uke 32 vært hellig overbevist om at jeg skulle få møte junior før termin pga diverse blødninger osv. Men den gang ei!
Jordmor sendte inn henvisning til overtidskontroll tirsdag før påske, slik at jeg skulle få tildelt time innen en uke etter termin. Fikk beskjed om å kontakte føde poliklinisk første virkedag etter påske, om jeg ikke hadde fått time før. Siste kontroll hos jordmor viste at jeg hadde et byks på SF-målet og ligger nå (igjen) et stykke utenfor normalen. JM trodde det var fordi junior ligger høyt i livmoren enda, og ikke er kommet skikkelig ned i bekkenet. Uansett, så for meg at dette avviket var grunn nok til at jeg iallefall skulle få komme inn på sjekk i dag eller senest i morgen. Det ble en aldri så liten strek i regningen da poliklinisk kunne melde om fulle timelister og at de først kunne presse meg på torsdag kl 10.50. Jeg veeet det bare er 2 dager til, men det rakna totalt for meg i det jeg la på. Endte med at jeg satt og strigråt i 2 timer etterpå. Kjenner jeg føler meg skikkelig urettferdig behandlet og jeg har lyst å dra alle pasientrettighet-kortene jeg kan finne. Det står da vitterlig i retningslinjene at man har rett på overtidsvurdering senest 7 dager etter termin? Er det i såfall i dag eller i morgen? Det er iallefall ikke torsdag!
Når det er sagt, så har det egentlig gått veldig fint å gå over tiden, mtp påske, fantastisk vær, familie og god mat, men tror min telefon til sykehuset i dag har vært en fjern livbøye jeg har klamret meg til... Som altså nå viste seg å være en gedigen skuffelse. Kjenner jeg bare har lyst å vite at alt står fint til med Junior og at det høye SF-målet ikke er noe å bekymre seg for. Synes det er skummelt å vite at jeg ene og alene er ansvarlig for å vita at junior har det fint i hybelen - selv om jeg er på overtid.
Dessuten; JM er på ferie ut uka, så ingen hjelp å få der. Enden på visa er at jeg har bestilt time hos privat JM-tjeneste nå i ettermiddag. Jeg betaler gladelig 500kr for å få en forsikring om at alt er fint!
Dessuten nr 2: En venninne som har termin 1. mai fikk babyen sin i natt! Superglad på hennes vegne og alt sånt, men kjente jeg ble BITTELITT misunnelig ;)

Sorry, mye klaging og utbrodering her nå, men jeg måtte bare få det ut!
Takk for meg!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Åh, jeg kan såå godt forstå at du er fortvila!!! Elendig at du må ordne time hos jordmor privat... Håper du får vite at alt er bra, så du slipper bekymring på toppen av det hele!!!!!

Ja, enig at det ikke er godt nok at det ikke finnes noen alternativer til JM! Fikk beskjed om å kontakte føden hvis jeg hadde noen spørsmål, men kan ikke bare troppe opp der fordi jeg er nervøs og utålmodig.. ;)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Greit å blåse det ut her vet du ;)

Godt du fant en løsning da, selv om man ikke egentlig burde være nødt til å bestille time hos privat JM for å forsikre seg om at mini har det fint.

*trøsteklem* Jeg har hele veien vært sikker på at vår skulle komme før termin, men i dag er termin, og babyen er på innsiden. Nå er jeg av en eller annen merkelig grunn ikke lei eller fødeklar. Har hatt kvalme, sure oppstøt, ekstrem bekkenløsning, og hele meg et nå oppblåst av vann. Har gått opp 30kg. Men fortsatt, ikke noe "stress" med å føde...

Men i dag var jeg på en kontroll på sykehuset fordi
Jordmor nr 1 "glemte" å følge rutine å sette meg opp for glukosebelastningstest pga bmi. Da hun fikk fikset time, sa hun kkke ifra til meg, jeg trodde det var en feil, avbestilte. Det ville da skjedd i uke 37. Da er det jo for sent å gjøre noen tiltak.

Fastlegen min ble ikke lege for å dulle med gravide, så han har kun henvist meg til blodprøver(pga antistoff) via mail.

Jordmor nr 2 (jeg byttet for å få sikkelig oppføling de siste ukene) målte symfysemålet mitt til å gå fra perfekt gjennomsnitt til over det grønne. Sammen med vektoppgangen ønsket hun da at jeg samme dag skulle opp til sykehuset å ta en blodprøve (fikk ikke helt med meg hvorfor, men tror det var noe "langtids sukker"?!?), samt undersøkelse på fødepoli etter påske.

Kjempegøy å gå hele påsken å ikke helg skjønne hva som skulle skje i dag. Og det eneste jeg sitter igjen med er at jordmødre synes jeg er feit. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at jeg ikke kyler nedpå godteri som det er vann! Men når jeg blir 100% sykmeldt fra en jobb hvor jeg går, løfter og bærer i 8-12 timer 5 dager i uken, og ikke klarer å komme meg på trening 3-4 ganger i uken som jeg pleier, så skjer det jo noe med vekta.
Samt vann vann vann!

Men i dag viste ctg og ul at babyen i magen er definisjonen på gjennomsnittet!

Og ved en tilfeldighet sa jeg "hvordan bestiller man overtidskontroll?"
"Det gjør jordmor eller legen din."
"Legen min har jeg ikke sett hele svangerskapet, og jordmor sa "God påske og lykke til med alt" sist jeg så henne, så har ikke noen time der gitt."
"Skal si du har havnet litt mellom to stoler. Vi setter opp en time neste uke vi."

Uhm... Dette ble litt av et innlegg, menne.
Poenget er: Føler med deg!

Uff ikke greit for noen av dere dette! Er jo på slutten man blir bekymret og det skulle ikke være nødvendig å måtte ta all den belastningen selv synes jeg.. Her er det ikke noe overtid enda men jordmor presterte forrige mandag å si at jeg garantert fødte i påska så trengte ikke ny time. Uten å sjekke meg eller noe. Og nå i dag var det fullt frem til slutten av mai! Så lenge går jeg ikke..;) fikk fastlegetime fredag da. Men liker best jordmor( sutre..;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp