Overtale mannen til ekstra permisjon

*sushi*

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Jeg har lyst til å være hjemme ett år ekstra etter endt fødselspermisjon. Vi har tre barn og det hadde vært godt for alle å slippe maset med jobb, lange dager, barnehagestart for minste, stress med å levere og hente, lekser, middag...ja i det hele tatt. Mener jeg.

Men da må vi nok la være å ha SFO, og ha redusert plass for mellomste i barnehagen. Hun er fire år.

Mannen er ikke enig. Argumenter som: billig ferie (ment negativt), får ikke det sosiale på SFO, mister mye av det de lærer det siste barnehageåret, minste har bare godt av å sosialiseres.

Han er negativ til det hele og jeg må få han med på laget ellers blir det jo ikke noe.

Har dere flere gode argumenter til meg? Klart, det må spares siden vi ikke har planlagt dette og det kan bli tøft. Men det er ett år og jeg mener det er verdt det. Eller?

Det er jo egentlig bare å utsette "problemet" da, men jeg skjønner godt at du ønsker å være lenger hjemme. Tror jeg hadde vurdert det litt ut ifra hvordan skolebarnet trives på sfo og hvordan bhgbarnet trives I bhg.

Det er jo egentlig bare å utsette "problemet" da, men jeg skjønner godt at du ønsker å være lenger hjemme. Tror jeg hadde vurdert det litt ut ifra hvordan skolebarnet trives på sfo og hvordan bhgbarnet trives I bhg.

Ja jeg vet selvsagt at det kommer. Men om et år har vi to barn på skolen og det krever mindre tid ved levering/henting enn to barnehagebarn. Da er det også sånn at de kan gå hjem selv etterhvert.

Skolebarnet liker SFO men har gjerne fri og bhgbarnet sier vel det samme.

Jeg lurer på det samme, mannens argument er at han kjenner meg, og at jeg ikke er glad når jeg bare er hjemme med hus og barn. Det har han nok rett i, så det er vanskelig å argumentere imot. Jeg vil jo være glad. :p Likevel, jeg skal studere, og fordi jeg ikke har mulighet til å jobbe mer enn 40-50% ved siden av, så ville det økonomisk sett være like greit å være hjemme og motta kontantstøtte og jobbe hver tredje helg eller noe. Og så ville jeg fått muligheten til å ha minsten hjemme et ekstra år, fått gjort en del i huset og unngått stress og tidsklemma et år til. Jaja, ender vel med å jobbe, tenker jeg.

Kan dere møtes på halvveien og utvide med et halvt år I stedet for et år? Da får barnehagebarnet litt mer tid til å forberede seg til skolen.

Noen bhg har møtedag en dag i uka uten noe spesielt for barna enn frilek.
Noen har bare skoleforberedende en dag i uken. Så å gå redusert vil nok ikke være et stort problem, så lenge hun utvikler seg normalt nå.

Det er en mye viktigere investering i god tid med barna til lekser osv enn dyr ferie noen få år. Noen ganger kan billige ferier være eksotisk for barna til en avveksling i ett eller to år;)

Ang det sosiale på SFO så går det an å avtale med foreldre til klassekammerater å ha med venner hjem etter skolen innimellom og at foreldre henter hos deg istedenfor på SFO. Det er ikke sikkert alle de andre går på SFO heller og eldste kan gå på besøk til de på ettermiddagen.

Kan dere møtes på halvveien og utvide med et halvt år I stedet for et år? Da får barnehagebarnet litt mer tid til å forberede seg til skolen.

I utgangspunktet er jeg enig, hadde holdt det. Men jeg tror det blir vanskelig i forhold til jobb og vikar, uten at jeg har spurt da. Samme gjelder ved redusert stilling. Og en del av poenget mitt er å la minste få vente, ellers kan han like gjerne begynne fullt. Og det er ett år full permisjon vi har krav på, ikke redusert eller bare noen måneder.

I tillegg vet vi ikke om vi får bhg-plass sånn midt i året.

Noen bhg har møtedag en dag i uka uten noe spesielt for barna enn frilek.
Noen har bare skoleforberedende en dag i uken. Så å gå redusert vil nok ikke være et stort problem, så lenge hun utvikler seg normalt nå.

Det er en mye viktigere investering i god tid med barna til lekser osv enn dyr ferie noen få år. Noen ganger kan billige ferier være eksotisk for barna til en avveksling i ett eller to år;)

Ang det sosiale på SFO så går det an å avtale med foreldre til klassekammerater å ha med venner hjem etter skolen innimellom og at foreldre henter hos deg istedenfor på SFO. Det er ikke sikkert alle de andre går på SFO heller og eldste kan gå på besøk til de på ettermiddagen.

Jeg tenker også sånn. Må forvente å bruke mer tid på besøk av barnas venner, men det skal jeg få til. Jeg vet at ikke alle går på SFO nå og det blir bare færre for hvert år, hun er førsteklassing.

Jeg tenker også sånn. Må forvente å bruke mer tid på besøk av barnas venner, men det skal jeg få til. Jeg vet at ikke alle går på SFO nå og det blir bare færre for hvert år, hun er førsteklassing.
Her droppa ca halvaprten SFO ved andre klasse. Nesten ingen nå i tredje, vet om noen få på deltid.

Vi fikk nr 3 nå i slutten av november og jeg skal gå hjemme med han til august 2017.
Vår eldste begynner på skolen neste år og mellomste vil begynne på sitt nest siste år i bhg.
For oss så er det faktisk mer økonomisk at jeg er hjemme, da det blir veldig dyrt og ha 2 stk i bhg og 1 på sfo.
Eldste skal muligens få gå på sfo noen få timer i uka, rett og slett fordi alle her skal på sfo....

Jeg har mulighet til å jobbe hver 3 helg og å ta noen netter/kvelder her og der. Er så heldige at besteforeldrene hjelper til med pass :)

Jeg er hjemmeværende. Min datter er kjempe sosial og langt fremme. Hu er 2.5 år. Hu har en onkel som er pedagog og han maste lenge om at alle barn må i bhg for å stimuleres og bli sosiale. Dette har han sluttet med etter at han har " testet" datteren vår på flere ting. Er egentlig litt hva man gjør det til. Barn har ikke vondt av noen av delene. Men med barn hjemme så må man også følge opp ganske mye. Barn kan bli sosiale på andre måter enn i bhg. Jeg var dagmamma i fjor på verdens mest sosiale jente ( da var jentene 1-2 år), min datter var litt mer skeptisk. I dag går hun andre i bhg og barna har skiftet personlighet. Både jeg og den andre mammaen er litt usikre på den teorien om at man blir sosial av bhg.

Back
Topp