Overtagelse av ny bolig.

FrokenM

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Har solgt leiligheten min. I prospektet skrev megler at den kunne overtas etter avtale. Megleren vet jeg har kjøpt noe annet , og ikke kan overta den før 5 august. Nå mener kjøper av leiligheten min at hun ska overta 1 juli.
Har jeg rett i at de ikke kan overta min leilighet før jeg flytter til den nye?

Aner ikke hvordan det er jeg, men megler burde jo ha informert kjøper om evt overtagelse i august. Siden du overtar ny bolig.

En avtale vil jo si at du og kjøper må snakke sammen og bli enige om overtakelse.. Da er det ikke selvsagt at DU skal bestemme overtakelsen.. Om du ikke kan gi fra deg leiligheten før i august burde jo egentlig det heller stått i prospektet evt at i det minste megler informerte kjøper om det før hun kjøpte leiligheten..

Hva avtalte dere på kontraktsmøtet da? Det er jo da man pleier å avtale når overtakelse skal finne sted.

Tror ikke det stemmer.

Når vi solgte vår leilighet var vi i samme situasjon som deg, vi kunne ikke ha overtakelse før august. Overtok det nye i juli. Vi sa fra om det tidlig, og kjøper hadde gått med på det.

Etter avtale er jo nettopp det, etter avtale. Det er vanlig å gjøre avtalen på kontraktsmøte,
evt når budet godkjennes. Om dere ikke har avtalt noe, og dere har skrevet kontrakt gjennom megler er det rart synes jeg...

hissigproppen skrev:
Hva avtalte dere på kontraktsmøtet da? Det er jo da man pleier å avtale når overtakelse skal finne sted.

Har ikke hatt kontraktsmøte ennå. Men fikk forslag til kontrakten i posten i går, og der står det 1 juli. Har ikke hørt noe om dette før jeg fikk det i posten i går.

Babelle skrev:
Etter avtale er jo nettopp det, etter avtale. Det er vanlig å gjøre avtalen på kontraktsmøte,
evt når budet godkjennes. Om dere ikke har avtalt noe, og dere har skrevet kontrakt gjennom megler er det rart synes jeg...

Ja , det er etter avtale. Men megler sendte meg kontraktsforslag i posten og der står det 1 juli, men har ikke hørt noe om dette før jeg fikk det i posten. Har ikke hatt møte ennå. Det er foresten den samme megleren som solgte meg det nye. Og han visste meget godt at jeg ikk kunne overta før i august.

Ønsket overtakelse er jo en del av budet du har godtatt. Dersom kjøper har skrevet ønsket overtakelse 1. juli på budet du har godtatt, så er det 1. juli som gjelder. Dersom ikke kjøper har satt ønsket overtakelse, og det står etter avtale i prospektet, så må dere bli enige om en dato før kontrakten underskrives.

Zlimet skrev:
hissigproppen skrev:

Har ikke hatt kontraktsmøte ennå. Men fikk forslag til kontrakten i posten i går, og der står det 1 juli. Har ikke hørt noe om dette før jeg fikk det i posten i går.

Forslaget til kontrakt kan endres, med mindre det har vært en betingelse for kjøpet han kjøper skulle overta den dagen. Prat med megler du :)

Frøken Plaske skrev:
Zlimet skrev:
hissigproppen skrev:

Forslaget til kontrakt kan endres, med mindre det har vært en betingelse for kjøpet han kjøper skulle overta den dagen. Prat med megler du :)

Ja. Hun har ikke sagt at hun legger inn bud med forbehold om at hun kan overta 1 juli iallefall . Men snakket med megler tidligere i dag, og han skulle snakke med henne.
Greia er at min søsters leillighet er tom, så kan flytte dit, men må være ute derfra 1 august, så det betyr at jeg må flytte 3 ganger da. Og det er litt slitsomt med barn.

Det er ikke bare litt slitsomt, men kjempeslitsomt å flytte med barn. Hvertfall om du må flytte 3 ganger! Håper virkelig du slipper det...

Back
Topp