Overtagelse av Arv og gjeld.. HJELP!

CharterHedda

Gift med forumet
Dessverre så døde min bestefar for 2 uker siden.
og nå sitter jeg her med ett ark jeg skal underskrive om arv og gjeld..

det jeg lurer på er hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg ikke arver gjeld?
hvordan sjekker jeg det?
Testamentet befinner seg på østlandet og jeg har ikke kontakt med familien
(pappa sin side, og ja pappa er død, derfor jeg får arv eller gjeld)

trenger hjeeelp... skulle egentlig sendt tilbake arket i dag, mn tørr ikke..

Hvis du ikke aner noen ting om gjeld og verdier kan du rykke inn en proklama i avisen, da må alle som han skylder penger til ta kontakt innen en viss tid, gjør de ikke det, har de ingenting å hente senere heller.

Ser ikke hvor du bor, men jeg fikk hjelp av Advokatkonsult AS, v/ Dag Frode Johannesen Mob:90997831 mail: dfj-cons@online.no da jeg mistet moren min. (var mammas eneste barn, så måtte fikse alt) Han holder til på Bekkestua.

Han satte opp alt av skjemaer, og fikk også hjelp til å sette opp verdiberegning som ligningskontoret skulle ha når oppgjøret var ferdig.

Lykke til, vet at dette ikke er lett, utrolig mye skjemaer som skal fylles ut.

Ahh..så nå at det var Bergen ja.. Da blir jo han her litt langt unna. Men en advokat kan hjelpe deg, det du må betale han kan skrives av på arveberegningen til likningskontoret. Tror jeg betalte 2500,- for hjelpen jeg fikk.

baaaah... tenkte jeg skulle ringe onkelen min i dag
(er han som har sendt meg dette overtakelses dokumentet)
og be om en kopi av testament og en bekreftelse (av noe slag) på at jeg ikke arver gjeld.
Problemet er at jeg ikke kjenner han og jeg har telefonangst så allerede nå går jeg rundt og kaldsvetter og har det egentlig mindre bra..

Er ikke jeg som ordner arvoppgjøret da, jeg bare skulle ønske jeg kunne ringe en plass for å få bekreftet at jeg ikke arver gjeld..

HVilke gjeld kan arves??

kan forbrukerrådet sjekke opp min bestefar(om du skjønner)

(ble veldig hultert i bult her;P)

ORIGINAL: Chatterline

baaaah... tenkte jeg skulle ringe onkelen min i dag
(er han som har sendt meg dette overtakelses dokumentet)
og be om en kopi av testament og en bekreftelse (av noe slag) på at jeg ikke arver gjeld.
Problemet er at jeg ikke kjenner han og jeg har telefonangst så allerede nå går jeg rundt og kaldsvetter og har det egentlig mindre bra..

Er ikke jeg som ordner arvoppgjøret da, jeg bare skulle ønske jeg kunne ringe en plass for å få bekreftet at jeg ikke arver gjeld..

HVilke gjeld kan arves??

kan forbrukerrådet sjekke opp min bestefar(om du skjønner)

(ble veldig hultert i bult her;P)

Jeg kan godt ringe for deg om du vil. Send en pm i såfall. [;)][:)]

Håper iallefall at du finner ut av det. Kan jo være du arver verdier, dumt å gå glipp av det da. [;)]

Jeg vet at min onkel skal selge huset til farfar, og at det er verdier der vi skal arve.
men aner ingenting om gjeld..
hjelper ikke om jeg arver litt om jeg plutselig har dobbelt så mye i gjeld liksom:P

Du kan ikke kun arve verdier, skal du arve må du også ta over gjelden.
Noen velger å ikke arve i det hele tatt, men la staten ta seg av oppgjøret dersom det er mer gjeld enn verdi i boet.
Men hvis onkelen din er klar til å selge hus og sånn, så er det sikkert mer verdi i boet enn det er gjeld. Gjeld må uansett løses ut av arvingene.

Edit: tenkte at det var faren din du arvet..Onkelen din har så klart krav på arv etter sin far.

MHM... var det jeg tenkte..
Kan jo ikke bare få fordelene..

men det er dette med å finne ut om farfar har gjeld eller ikke?

en hvilken som helst advokat??
må man ikke ha time og betale masse??

baaah.. jeg hater å ringe men ser ikke ut som jeg har noe valg:P
*Takk for hjelp*

har sjekket der.. men ble liksom ikke noe tryggere:P

du må rett og slett sjekke grundig før du bestemmer deg

avgjørende betydning for arvingene å sette seg inn i, og kontrollere, avdødes økonomiske forhold. Dette kan være tungvint, men husk at gjeldsovertagelsen kan få uante og tragiske følger hvis du ikke er nøye nok i dine undersøkelser. Det kan fort bli en ubehagelig stemning i huset hvis du først i ettertid finner ut at avdøde hadde store gjeldsposter. Vær derfor nøye før du påtar deg gjeldsansvaret, og kontroller blant annet avdødes siste selvangivelse.

Back
Topp