Overspiste du?

Prox

Gift med forumet
Jeg er ILLE! Har jeg godteri spiser jeg til det er tomt, uansett hvor vondt jeg for i magen :/ spiser ofte for mye mat og...
Hva er dine beste tips mot overspising?
Klarer ikke styre meg selv når jeg har fatet/skåla foran meg!

Overspiser ikke selv, men kanskje du ikke spiser nok i løpet av dagen, sånn at når du får mat/godis foran deg så tar det helt av?
Noen litt teite tips jeg har lest;
-legge ned kniv og gaffel mellom hver munnfull
-tygge maten GODT før du svelger

Greia er vel å bruke lenger tid på å få i seg maten, sånn at magen får med seg at det er fullt, og man kjenner at man er mett :D Godis er en annen sak, det kjøper jeg ikke inn, for da klarer jeg ikke la det ligge igjen så mye som en smule

Her stopper det seg selv, så jeg klarer faktisk ikke å overspise.
Men samboeren derimot er veldig flink til det, også ligger han rett ut på sofaen og klager etterpå:o

Her stopper det seg selv, så jeg klarer faktisk ikke å overspise.
Men samboeren derimot er veldig flink til det, også ligger han rett ut på sofaen og klager etterpå:eek:
Samme her også! Så vil han til og med ha medlidenhet etterpå for han har så vondt i magen:wtf:

Er sånn selv. Selv om jeg har spist meg helt fordervet på mat, så har jeg masse plass til godis og kan spise til jeg føler meg syk. Akkurat som jeg har en ekstra magesekk til godis :p Jeg prøver å ikke kjøpe for mye godis, også kaster jeg det som eventuelt blir igjen. Føler jeg har blitt mye bedre til å begrense meg i det siste også.

Jeg har perioder, noen perioder mister jeg matlysten lenge før jeg er mett andre ganger spiser jeg til jeh får krampe, dette gjelder både mat og godterier.

Fikk høre er tips at hvis en skjønner at nå går det langt, så tar man seg en tyggis eller pusser tennene og drikker mye vann :)

Ville laget små porsjoner i utgangspunktet, kjøpt inn mindre snop osv, og bestemt at uansett faen får jeg ikke spise mer enn det jeg har tatt nå (spesielt med snop). Ha heller noe annet i backup hvis man kjenner et sug/sult, f.eks. å spise et eple eller noe oppskåret frukt som blir mer friskt enn søtt. :)

Jeg er på samme måte. Det eneste som har hjulpet meg er streng sukkerfri diett. Etter tre uker forsvant suget etter å stappe ting i munnen, og det føltes enormt bra. Dessverre klarte jeg ikke å overholde det. :-(

Sjokolade/nugatti....

Etter fødselen går d ned på høykant! Kan spise en halv nugattiboks uten å bli kvalm :o

Ikke ha det i hus. Ikke lag for mye mat, så blir det fortere tomt i kaserollene.

Kommer litt an på årsaken. Er du avhengig av sukker kanskje? Eller kjedespiser du? Er det psykisk? Overspising er den vanligste spiseforstyrrelsen.

La maten stå på kjøkkenet, forsyn deg med små porsjoner. Ikke ta med all maten, eller snopet der du sitter. Det blir mer tiltak å gå og hente mer, enn å bare stappe i seg når det er innenfor rekkevidde uten å måtte reise seg.

Evnt. la være å kjøpe snop, hvis det er det som er hovedproblemet. Handle når du ikke er sulten, så er det lettere å ikke ta med noe.

For vanlige måltider - husk at det tar 20 min før hjernen registrerer at du er mett. Du kan rekke å spise mye på den tiden, hvis du ikke er obs på det.

Om jeg tar den første biten så har jeg tapt. Om å gjøre å ikke t den første biten.
Eller, snop, sjokolade, kaker og søtsaker hater jeg da. Mat er det værre med.

Spis ofte gjennom hele dagen, så du ikke blir skrubbsulten.
Ikke ta ny mat på gaffelen før du har svelget den første.
Ikke handle på tom mage. Og ikke kjøp snop.
Når du kjenner søtsug, kan det være at du bare er tørst.
Ikke spise så mye alene. Og ikke fremfor Tv'n.

Ja, er fæl til å spise alt for mye. Spesielt middag, jeg er ikke så glad i brød så gidder ikke alltid lage meg mat før middag så da spiser jeg en kjempe porsjon. Forferdelig uvane, men vanskelig å bryte :/

Huff jeg er også sånn. Har vi snop i huset er det i min mage før jeg får blunket. Det værste er at om det ikke er noe annet spiser jeg gubben sitt Potetgull også, selv om jeg ikke liker det:(

Eneste tipset jeg kan gi er å ikke ha godteri og sjokoladepålegg og sånt i hus ! Om man absolutt må ha godteri bør man kjøpe så lite at man slipper å ha det liggende over lenger tid, og lite nok til at man ikke overspiser ! Jeg vet, lettere sagt enn gjort :p

Ja jeg overspiser på chips:( derfor kan jeg ikke ta en liten bit engang! Så må bare holde meg borte

Back
Topp