Oversmitting

Elisabethh

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma
Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat.
Regner med dette også gjelder kjøttpålegg som har ligget på samme fat som spekemat?
Min søster skulle hjelpe til å dekke på til lunsj, og mot min vilje måtte vi liksom ha alt kjøttpålegg på ett fat.
Nå kan jeg vel ikke spise noe kjøttpålegg i hus? Hun la alt slik at spekematen lå i midten litt oppå de to kjøttpåleggene jeg vanligvis kan spise :(

Det med kjøttpålegg som smitter over har jeg faktisk aldri tenkt over :/ hvis du fortsatt er i matsituasjonen kan du steke litt kjøttpålegg og bruke det? Stekt serranoskinke er i hvert fall kjempegodt :) håper du finner noe godt du kan spise :)

Leste man bør ha god hygiene. Kjipt å steke alt kjøttpålegg. :( Da får jeg heller spise ost, leverpostei og syltetøy til mannen har spist opp kjøttpålegget. Orker ikke ta noen sjanser. Var bare så kjipt at hun måtte legge alt oppå hverandre sånn. Og ingen spiste kjøttpålegg heller. Lå jo bare ute og svetta :(

Det var dårlig gjort av henne :s :( jeg hadde nok heller ikke spist av det pålegget :s

Jeg hadde også latt være å spise det kjøttpålegget....

Det var dårlig gjort av henne :s :( jeg hadde nok heller ikke spist av det pålegget :s
Hun vet jo ikke enda. Hun vet vi mistet i sommer. Mulig hun gjorde det helt uten å tenke jeg kanskje var gravid igjen. Men da ble jeg så skuffa at jeg orka ikke fortelle nyheten enda :(

Hun vet jo ikke enda. Hun vet vi mistet i sommer. Mulig hun gjorde det helt uten å tenke jeg kanskje var gravid igjen. Men da ble jeg så skuffa at jeg orka ikke fortelle nyheten enda :(
Åja men da så... Hun er jo ikke tankeleser heller da hehehe. Da er det jo ikke så rart.

Er kokt skinke også på nei lista?
Kokt skinke er ikke nei på lista, det er trygt å spise. Alt kokt og stekt kjøtt er trygt, så lenge det er gjennomstekt (roastbiff er rød i midten og ikke gjennomstekt).
Men når den kokte skinka har ligget sammen med spekemat, som er rått, da er den ikke trygg lenger.

Jeg hadde spist, ihvertfall det som ikke er i direkte kontakt med det andre.. men det er meg, du gjør det du føler er best :-) er kanskje mye annet godt der også?
http://www.lommelegen.no/legesvar/smitte-toxoplasmose
Nå har jeg søkt meg gul og grønn, og der er noe lignende, men ikke helt det samme. Jeg las og et annet sted ar en matvare som ikke hadde toksoplasma i utgangspunktet var "fri" for bakterien i 15 dager før det pålegget kunne få bakterien i seg :
Forekomsten av skadelige nivåer av Listeria er generelt sett liten i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Forebyggende tiltak er å spise kjøttpålegg, røkelaks og gravlaks så ferske som overhodet mulig (nyåpnet pakke), og ikke når varen nærmer seg holdbarhetsdato. Etter flere listeriatilfeller på Rikshospitalet høsten 2007 (hvorav et ufødt tvillingpar døde) ble den offisielle norske anbefalingen for pasteuriserte mykoster/blåmuggoster noe revidert - siden skadelige nivåer av Listeria en sjelden gang kan forekomme også i pasteuriserte mykoster, bør man avstå fra disse dersom man ønsker å være på den trygge siden. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster er det viktig at de inntas så ferske som overhodet mulig. Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal kunne påvises i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Skulle den likevel inneholde små mengder Listeria, vil den ikke ha nådd skadelige nivåer om maten spises før utløpsdato.

Jeg finner absolutt ingenting om at de ulike ikke kan komme i kontakt med hverandre, og iom lommelegen svarte sånn han gjorde i første linken tenker jeg han hadde sagt noe annet dersom en slik smitte kunne oppstå. Men som sagt, jeg hadde nok spist, ihvertfall om jeg fant noe som ikke var i direkte kontakt (og sikkert ellers også).

Jeg tror man skal være ekstremt uheldig om man blir smitta på den måten.

Man kan spise salami og spekemat hele livet uten å bli smittet av toxoplasma. Rått kjøtt derimot vil vel de færreste spise når de ikke er gravide også, pga bakterier. Det går an å ta en test for å avdekke om man har hatt toxoplasma tidligere, og dermed er immun, men vet ikke hvor vanlig det er å ta den med mindre man mistenker at man har det :)

Jeg hadde spist, ihvertfall det som ikke er i direkte kontakt med det andre.. men det er meg, du gjør det du føler er best :-) er kanskje mye annet godt der også?
http://www.lommelegen.no/legesvar/smitte-toxoplasmose
Nå har jeg søkt meg gul og grønn, og der er noe lignende, men ikke helt det samme. Jeg las og et annet sted ar en matvare som ikke hadde toksoplasma i utgangspunktet var "fri" for bakterien i 15 dager før det pålegget kunne få bakterien i seg :
Forekomsten av skadelige nivåer av Listeria er generelt sett liten i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Forebyggende tiltak er å spise kjøttpålegg, røkelaks og gravlaks så ferske som overhodet mulig (nyåpnet pakke), og ikke når varen nærmer seg holdbarhetsdato. Etter flere listeriatilfeller på Rikshospitalet høsten 2007 (hvorav et ufødt tvillingpar døde) ble den offisielle norske anbefalingen for pasteuriserte mykoster/blåmuggoster noe revidert - siden skadelige nivåer av Listeria en sjelden gang kan forekomme også i pasteuriserte mykoster, bør man avstå fra disse dersom man ønsker å være på den trygge siden. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster er det viktig at de inntas så ferske som overhodet mulig. Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal kunne påvises i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Skulle den likevel inneholde små mengder Listeria, vil den ikke ha nådd skadelige nivåer om maten spises før utløpsdato.

Jeg finner absolutt ingenting om at de ulike ikke kan komme i kontakt med hverandre, og iom lommelegen svarte sånn han gjorde i første linken tenker jeg han hadde sagt noe annet dersom en slik smitte kunne oppstå. Men som sagt, jeg hadde nok spist, ihvertfall om jeg fant noe som ikke var i direkte kontakt (og sikkert ellers også).
I linken du la ved var det snakk om å ta på slikt som melkekartong etter å ha tatt på spekemat, for så at den gravide tok på melkekartongen.
Det står klart i anbefalingene at ved skjæring av rått kjøtt, skal kniven vaskes godt før skjæring av kokt-stekt kjøtt. Og så er jo spekemat rått kjøtt. Så får man smitte over fra kniven, så hvorfor ikke når det råe kjøttet er i direkte kontakt med kokte skinka? Jeg tar faktisk ikke sjansen, er ikke verdt det for litt ribberull og kokt skinke. Da spiser jeg heller det jeg vet med sikkerhet er trygt.

Kokt skinke er ikke nei på lista, det er trygt å spise. Alt kokt og stekt kjøtt er trygt, så lenge det er gjennomstekt (roastbiff er rød i midten og ikke gjennomstekt).
Men når den kokte skinka har ligget sammen med spekemat, som er rått, da er den ikke trygg lenger.
Okei, takk for svar :-)

Jeg hadde ikke spist, men så spiser ikke jeg likt skinke fra f.eks big bite heller når jeg ser at de som lager maten tar på alt sammen ofte uten hansker, eller uten å bytte :p

Jeg tar null sjangser :p

I linken du la ved var det snakk om å ta på slikt som melkekartong etter å ha tatt på spekemat, for så at den gravide tok på melkekartongen.
Det står klart i anbefalingene at ved skjæring av rått kjøtt, skal kniven vaskes godt før skjæring av kokt-stekt kjøtt. Og så er jo spekemat rått kjøtt. Så får man smitte over fra kniven, så hvorfor ikke når det råe kjøttet er i direkte kontakt med kokte skinka? Jeg tar faktisk ikke sjansen, er ikke verdt det for litt ribberull og kokt skinke. Da spiser jeg heller det jeg vet med sikkerhet er trygt.
Ja jeg er enig i at du ikke trenger å spise det, og jeg har ikke lest at det smitter ved kontakt. Jeg spiser for det meste varmebehandlet uansett da jeg ikke er glad i kaldt pålegg, men for å si det sånn hadde jeg ikke tenkt over at det smitter over siden jeg ikke har lest det, men jeg forstår absolutt hva du mener da jeg ikke hadde spist noe som lå i kontakt med feks rå kylling :-) Jeg finner bare ikke noe sted at man ikke kan spise det som har vært i direkte kontakt med pålegget, og som jeg mente med det siste jeg la ved så vil det ta minst 15 dager før det er så mye toksoplasma det er skadelig i pålegg, og jeg skjønner ikke da at pålegg i kontakt med feks kokt kinke får i seg så mye det er farlig ved å ligge på samme fat om du forstår hva jeg mener.. Men som sagt: spis det du føler er rett, jeg tror faktisk jeg må spør jordmor om det smitter så lett, for det var jeg ikke klar over.. :p greit å vite til julekoldtbord :-)

Vi gjorde nylig noe lignende, vi smurte på rundstykker på et fat, og da var det egg, skinke og salami hulter til bulter. Jeg tenkte ikke noe over at det kunne smitte bakterier mellom påleggene, men så var jo alt fra nyåpnet pakke da, så strengt tatt veldig liten risiko for bakterier der. I tillegg var det norsk gullsalami, så i utgangspunktet tror jeg det er trygt.

Hjelper vel lite at det er fra en nyåpnet pakke fra gilde, hele grunnen til at man ikke skal spise salami og spekemat er fordi det ikke er varmebehandlet og derfor kan inneholde visse bakterier. Da spiller det ingen rolle at pakken er nyåpnet :p

Back
Topp