Jeg hadde spist, ihvertfall det som ikke er i direkte kontakt med det andre.. men det er meg, du gjør det du føler er best
er kanskje mye annet godt der også?
http://www.lommelegen.no/legesvar/smitte-toxoplasmose
Nå har jeg søkt meg gul og grønn, og der er noe lignende, men ikke helt det samme. Jeg las og et annet sted ar en matvare som ikke hadde toksoplasma i utgangspunktet var "fri" for bakterien i 15 dager før det pålegget kunne få bakterien i seg :
Forekomsten av skadelige nivåer av Listeria er generelt sett liten i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Forebyggende tiltak er å spise kjøttpålegg, røkelaks og gravlaks så ferske som overhodet mulig (nyåpnet pakke), og ikke når varen nærmer seg holdbarhetsdato. Etter flere listeriatilfeller på Rikshospitalet høsten 2007 (hvorav et ufødt tvillingpar døde) ble den offisielle norske anbefalingen for pasteuriserte mykoster/blåmuggoster noe revidert - siden skadelige nivåer av Listeria en sjelden gang kan forekomme også i pasteuriserte mykoster, bør man avstå fra disse dersom man ønsker å være på den trygge siden. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster er det viktig at de inntas så ferske som overhodet mulig. Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal kunne påvises i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Skulle den likevel inneholde små mengder Listeria, vil den ikke ha nådd skadelige nivåer om maten spises før utløpsdato.
Jeg finner absolutt ingenting om at de ulike ikke kan komme i kontakt med hverandre, og iom lommelegen svarte sånn han gjorde i første linken tenker jeg han hadde sagt noe annet dersom en slik smitte kunne oppstå. Men som sagt, jeg hadde nok spist, ihvertfall om jeg fant noe som ikke var i direkte kontakt (og sikkert ellers også).