Overreagerer jeg?

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014

Min datter går i barnehage, i en alder av 14 måneder. Hun har akkurat begynt å gå. Går som en apekatt og er veldig ustø.  :P

Hun har ved fler anledninger vært helt alene ute, uten voksen tilstede når jeg har kommet for å hente henne.
Den første ulykken var når de hadde satt henne alene på en barnehagesykkel. Hun datt jo såklart av og fikk blåveis over øyet. Greit nok. Ulykker må man regne med.

Men, igår da jeg kom, hadde de latt henne gå alene ned en dårlig asfaltert bakke. Det endte jo i veldig knall og fall, der ansiktet var det første som traff. Halve ansiktet er hovent, øyet er blått og det er skrubbsår fra topp til bunn. Øyet og såret var fullt av grus. Da hadde de "prøvd" å vaske det. De hadde også lattt være å gi henne medisinen hennes. Ingen hadde ringt meg,
De sa til og med når jeg kom at de trodde det skulle bli månelyst når hun så sånn ut.
Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere eller hva jeg skulle si. bare sa god ferie og dro.

Jeg skjønte det var noe, for når jeg gikk inn porten var det en ansatt som så meg, løøøøp forbi meg for å si ifra at jeg kom.

Er det bare jeg som syns dette er for gæli? jeg skjønner at ulykker kan skje.. men jeg mener da at de minste på avdelinga, burde ikke være ute alene og passet litt bedre på steder hvor sånn "vonde" ulykker kan skje. Og de burde iallefall ha ringt meg. det er ikke lenge siden hun begynte, og de vet jeg er bekymret for om hun har det bra.  Trodde det var vanlig at man fikk beskjed om ulykker?

Jeg mener.. de ansatte er hyggelige, flinke og unga liker de. Så er mulig det er meg som overbeskyttende mamma som reagerer. Jeg har ikke sagt noe til de, men lurer på om jeg skal be de passe bedre på og at jeg forventer at hun iallefall ikke er alene ute.

Hun skal IKKE være alene ute. Det er ikke lov, så nei du overreagerer ikke. Det skal alltid være en voksen tilstede.

Jobber selv i barnahage og dette syns eg IKKE er greit. Selvfølgelig skjer det uhell, men at barn skal være alene ute, spesielt så små er ikke ok! Kan vel hende barna hos oss er alene ute i et par sekunder hvis eg må inn i garderoben på slutten av dagen å hente noe, men hvis eg har så små barn da tar eg dem med inn og døra står åpen. Men det skal jo alltid være en voksen ute når barna er ute. 

Og at den voksne løper forbi deg for å si ifra at du kommer syns eg bare høres kjempe rart ut. Hvis noe slikt skjer her ringer eg enten for å si ifra at det er skjedd, eller så passer eg på å løpe TIL foreldrene før de får se barnet sitt så eg kan "advare" dem om at de har slått seg og har fått et sår eller blåmerke.

Syns du skal ta dette opp med dem i barnehagen!

Synes absolutt ikke du overreagerer! SOm hun over sier har de ikke lov å sende de minste ut uten at de voksne er ute. Tror barnehagen hennes burde ta en god titt på rutinene og ansvarsfordeling altså! Det er heller IKKE greit å sette en så liten på bhgsykkel uten hjelp synes jeg! Blir faktisk ganske frustrert på dine vegne når jeg leser dette.. Ulykker kan selvfølgelig skje. guttungen her har også kommet hjem med blåmerker og skrubbsår, men man må jo se på grunnen til at de har fått det.

Dette er selvfølgelig ikke greit! Så små barn skal ikke sendes ut alene. Og at de ikke ringer og gir beskjed om at hun har skadet seg holder ikke mål!

De små skal kunne vandre "alene" rundt men de skal alltid være unde oppsyn av en voksen!

Men likevel så skjer nok slike gå ned bakken-ulykker ofte, de små er superraske og blir plutselig ivrige.

De skulle uansett ha ringt deg mener jeg, når de ikke klarer å få alt grums ut av såret og sånn. Legevakten kan være litt drøyt men du burde fått beskjed synes jeg.

Nå er jeg veldig tolerant for bhg min, de klarer å ta gode avgjørelser og kommer med en gang bort til meg når jeg kommer og forteller hva som har skjedd gjennom dagen. Og selvfølgelig også når det gjelder ulykker. Men det har heldigvis ikke vært noe alvorlig som har skjedd enda og da vet jeg at de hadde ringt meg med en gang.

JEG hadde klikket helt, vet jeg. Ikke faen om jeg hadde latt det der passere.

Fikk jo helt vondt av å lese hvordan jenta di så ut når du hentet henne.
Tenk om øyet hadde blitt skadet da, av å ha grus og sand i det. De burde virkelig ta det litt mer seriøst! "Prøvd" å vaske, så var det fortsatt møkkete?

Selvsagt kan ulykker skje, men i disse tilfellene var det faktisk helt og holdent de voksnes feil. Denne typen ulykker er ikke de man forventer, men at barn slår seg når de leker vanlig er jo bare sånn. Her er det noen som har tatt litt for lett på ansvaret sitt!

Det hadde jammen blitt månelyst jah......

Ulykker skjer, men så er det det om det burde vært unngått om man fulgte reglene, og om man kanskje burde ha gjort noe annerledes når det først hadde skjedd... :S

Det som fikk meg til å tenke på om jeg overreagerer er jo alle kommentarene jeg har fått av naboer og "venner"... At sånne ting skjer, må bare forvente dette, det er ikke siste gangen, bare hver glad du har barnehageplass du, de kan ikke bære ungen din  hele dagen kun fordi du er hysterisk osv..

Jeg skjønner at ulykker kan skje, det er ikke det som plager meg. Men at dette skjedde fordi de ikke passet godt nok på. All ære til de i barnehagen, snille, gode damer som man blir glad av å snakke med. Jeg vet at de er snille med jenta mi, men jeg vil ikke gå på jobb og tenke at kanskje hun detter ned skliebakken, eller ribbeveggen og knekker armen eller slår ut noen tenner, fordi de ikke var i nærheten av henne eller noen av de andre som er minst på avdelinga..

det gjør vondt i mammahjertet mitt at jeg vet om det, men kan ikke få gjort annet enn å si ifra.
Hun trenger å lære seg å dette og sånne ting,  og det er greit nok på gresset, eller steder det er flatt og ikke fare for å skade seg skikkelig.

Jeg får fnatt av de som mener du skal være glad du har barnehageplass, eller du skal være glad du har frisk unge.. Gad.. skal man ikke sette krav til noe man betaler for? Skal man bare senke krav og forventinger til null fordi noen kan muligens ha det verre?
Ser de ikke hvor fornærmende og trangsynt sånne kommentarer er?
Klart man er takknemlig for frisk unge og evt andre goder her i livet, men jeg vil ikke være ei dørmatte som godtar alt fordi noen er misunnelig eller dessverre har vært mer uheldig her i livet enn meg. 
KARMA!

Nå har jeg klart å hause meg selv nok opp til å ringe til barnehagen og si høflig og pent i fra at jeg vil ha kopi av skaderapport (pga mulige senskader) og at jeg forventer at hun ikke skal være alene ute og hjulpet ned fra bakker, sykler og andre ting som de små apekatt beina hennes ikke klarer å fikse selv og som utgjør en fare for større skader. Var det greit?

Hadde ikke vært mye blid om jeg hadde sett at min unge er alene uten voksne, og tror jeg hadde blitt bra irritert om de ikke hadde ringt når ungen hadde slått halve fjeset. Skrubbsår på kneet er greit nok, men når mesteparten av fjeset omtrent ligger igjen på bakken hadde jeg ikke vært mye blid om de ikke hadde kontaktet meg.

Du overreagerer ikke. Jobber selv i barnehage og ingen barn (om de er 1 år, eller 5 år spiller ingen rolle) skal være ute uten tilsyn. Skjer nok at vi også går inn for å hente noe, men aldri om vi har så små barn ute. Da står vi heller i døra og roper inn til andre voksne. 

Men vi hadde nok ikke ringt deg om ikke vi trodde barnet trengte lege eller å komme seg hjem for å slappe av. (Noe kanskje jenta di kunne trengt? Særlig om ikke de fikk vekk alt grus fra ansiktet.) Kommer litt an på tidspunktet også. Om det er en halv time til de forventes hentet eller 5 timer. Men det kan du jo gi beskjed om at du ønsker om noe lignende skulle skje.

At du bare skal være glad for at du har barnehageplass er tull. Har du ikke krav på det? Uansett skal en jo ikke godta hva som helst. Barnehagen skal være en sikker og pedagogisk plass for barnet ditt å være når det ikke er sammen med dere.

Hadde det skjedd en gang så hadde saken vært noe annet, men når det skjer gjentatte ganger og de lar være å si ifra med vilje... Mnjæææææ, må nok klage til styrer ellernoe? For sånt er ikke greit!

SÅ du at hun var HELT ALENE ute? Små barn vandrer avgårde og du sier jo selv at hun er ivrig. Det er jo flere små barn i bhg utenom din jente, og de voksne kan ikke stå ved siden av henne hele tiden.

Og det med at de lot henne løpe ned en bakke? Hvis hun som sagt er ivrig så kan hun ha løpt avgårde og gått på trynet med en gang før personalet fikk tatt imot?

Jeg prøver ikke å kritisere her, men jeg leser så ofte om foreldre som omtrent mener det skal være en voksen per barn i bhg. Ikke det at du sier det da :)

Håper det går bedre med jenten din og at sårene gror fint:)

Og fortsatt syns vi ettåringer har det best i barnehagen....

Jeg hadde blitt rasende om min datter hadde blitt latt være alene når hun nettopp begynte å gå.  Om jeg hadde kommet å hentet min datter slik som det der skal jeg love deg at jeg hadde vært de ansattes verste mareritt.
Ja, de kan skje uhell. Men det finnes da grenser!
Jeg synes ikke du overreagerer på noen måte! Små barn som ikke er helt stødig klarer seg ikke selv. De må ha noen der for å hjelpe dem og passe på.
Min datter begynner i barnehagen i høst. Da er hun 2år+2mnd. Jeg forventer at de skal følge med henne også selv om hun begynner å bli "stor". Hun er den største klomsen som faller overalt og ikke er vant til at mamma alltid hjelper. Jeg forventer da at hun faktisk får det tilsynet og den hjelpen hun trenger. Det er en grunn til at vi ikke bare forlate de hjemme alene når man går. De klarer seg ikke alene!

Tweak skrev:
De små skal kunne vandre "alene" rundt men de skal alltid være unde oppsyn av en voksen!

Men likevel så skjer nok slike gå ned bakken-ulykker ofte, de små er superraske og blir plutselig ivrige.

De skulle uansett ha ringt deg mener jeg, når de ikke klarer å få alt grums ut av såret og sånn. Legevakten kan være litt drøyt men du burde fått beskjed synes jeg.

Nå er jeg veldig tolerant for bhg min, de klarer å ta gode avgjørelser og kommer med en gang bort til meg når jeg kommer og forteller hva som har skjedd gjennom dagen. Og selvfølgelig også når det gjelder ulykker. Men det har heldigvis ikke vært noe alvorlig som har skjedd enda og da vet jeg at de hadde ringt meg med en gang.

Lege/legevakt skal kontaktes med slike skader, spesielt om de ikke får alt ut. Kan skape betennelse på øye og evt ødlegge synet..

Min datter fikk spissen av en bok rett i øyet.. Hun datt rett på den.. Hun ble verre og verre ila kvelden og vi gikk til legevakta, de skylte godt og vi fikk øye dråper for å forhindre betennelse..

Om det skulle vise seg å være en skade senere er det lettere å få igjen på forsikringen, om man har vært til lege...
Vår bhg fylte også ut skade meldingsskjema til forsikringselskapet dems, slik at om det skulle bli skade senere som følge av dette så er det registrert...

Til HI: nei du overreagerer ikke.... Jeg hadde flydd i flint om de ikke hadde ringt meg!!!

Jeg skulle så gjerne ha vært hjemme med henne mye lenger. Men når økonomien tilsier noe annet, har man ikke noe særlig valg :(
Skal prøve å ha henne hjemme når lillebror kommer.. men noen som vet om man får kontantstøtte for Persille når man får permisjonspenger?

Camilla S skrev:
Jeg skulle så gjerne ha vært hjemme med henne mye lenger. Men når økonomien tilsier noe annet, har man ikke noe særlig valg :(
Skal prøve å ha henne hjemme når lillebror kommer.. men noen som vet om man får kontantstøtte for Persille når man får permisjonspenger?

Ja, det får du. :)

Og det var ikke deg jeg mente altså, og jeg vet og forstår godt at det er altfor mange som ikke har annet valg.
Lagde en tråd om det her om dagen, om at det burde bli gjort mulig for de som vil. Men de fleste var i mot. Din historie er bare en av maaaange dessverre.
Mange ettåringer som ikke har det bra nok og trygt nok i barnehage.

©Smartass skrev:

Camilla S skrev:
Jeg skulle så gjerne ha vært hjemme med henne mye lenger. Men når økonomien tilsier noe annet, har man ikke noe særlig valg :+-(

Ja, det får du. :)

Og det var ikke deg jeg mente altså, og jeg vet og forstår godt at det er altfor mange som ikke har annet valg.
Lagde en tråd om det her om dagen, om at det burde bli gjort mulig for de som vil. Men de fleste var i mot. Din historie er bare en av maaaange dessverre.*
Mange ettåringer som ikke har det bra nok og trygt nok i barnehage.

Ja, fikk pepper selv når jeg skrev at jeg ikke skjønte de de som valgte å gå ut i jobb rett etter de hadde fått baby ( - de seks ukene da)  Skjønner at noen ikke har noe valg, men de som velger bort tiden hjemme med den lille.. det klarer jeg bare ikke vrenge hjernen min rundt. 
Skulle gjerne sett at alle ukene med permisjon stod fritt til å deles mellom mor og far, som de vil selv. :) og at mammar som ville være hjemme med barna fikk litt mer støtte enn det som er nå. For det går jo ikke ann å leve på. Om ikke mannen/samboer har en diger inntekt da..

Back
Topp