Overraskende mye MA-historier!

Ryanne

Andre møte med forumet
Blir fullstendig paranoid av alle her inne som har erfaring med MA frem til 25 svangerskapsuke, syns nesten "alle" har hatt en MA... sånn statistisk sett skal det jo ikke være så mange, og alle jeg snakker med trøster meg med at det er uhyre sjeldent det ender med SA eller MA, men jeg klarer ikke å roe meg når jeg ser alle historiene her... må da være enorme mørketall??
Statistikken sier at ca 10% ender med abort, og de fleste skjer så tidlig at man ikke rekker å vite at man har vært gravis en gang... Virker jo slettes ikke slik når jeg leser på sidene her...
Føler med dere, alle som har mistet...

her inne kan det virke slik kansje,siden her er sammlet mange jenter fra hele landet, men tallene er nok ikke slik som di virker her[:)]
jeg har iallefall aldri mista....

virker vel sånn, fordi mange som har hatt det forteller om det.... de som ikke har hatt har jo ikke så mye å fortelle......

men BV er jo uansett ikke et representativt utvalg da..... flertallet her er jo blitt gravid på pilla også.....[8D]

Jeg har heldigvis aldri hatt en MA el SA, men iThief, gravid mens jeg gikk på pilla ble jeg gitt[8D]

Tror du har lest litt feil, ca 50% ender i abort men de aller fleste av de rundt forventet mens slik at det er mange som ikke vet at de engang har vært gravid. Videre er det 15 - 20 % som ender i ufrivillig abort blandt de som vet om det. (Av denne formen har jeg også lest på noen legesider at tallet er så høyt som 25 % ).
Her inne virker det som MA er meget vanlig og SA er mest sjeldent. Men i virkeligheten er det jo slik at SA er den mest vanlige formen.

Men mitt lille spede råd til deg er - ikke engst deg, statistisk så er det størst sjanse for at det går bra og for hver dag øker faktisk prosentandelen til ditt favør.
Ikke la deg stresse av alle som hører hjertelyd i 8,9,10 .... uke. Det normale er faktisk å høre den rundt uke 13, selv da uten garanti. Det betyr for de av oss som følger vanlig legesjekker at vi kanskje ikke hører den før legesjekken uke 16.
Ikke stress av alle som går til UL utenom ordinær UL. Den er rundt uke 17-20, men mange tar både 2 og 3 UL før den tid hos private klinikker.

Men men dette må du gjøre deg opp en vurdering om selv[:)]  Jeg vet bare med meg selv at jeg fikk nesten følelsen av å være unormal som ikke bestilte UL eller hadde en av de derre Baby Watchers... Men saken er jo det, hverken en UL eller Baby Watcher kan redde et barn fra MA eller SA. Da velger jeg heler å tro at det går bra med barnet enn å sjekke i hytt og gevær... det må jo også være veldig stressende?

He he...dette ble mye skriving. Samboeren min er på jubeleumsfest med jobben... så jeg er nok litt selskapssyk [:)]

klart man hører om tillfellene her hvor alle di aktuelle hendvender seg.men egnetlig er det veldig sjeldent...når jeg hadde en MA (hadde jeg aldrig hørt om det en gang) sa legen til meg at jeg var veldig uheldig og at sjansen for at dette sko skje meg igjen var veeeeldig liten.vist jeg ikke tar helt feil var det 3-4 prosent som endte i MA.å det er jo ikke så mange med tanke på hvor mange som blir gravide HVER DAG!

Ikke bekymre deg unødvendig,det kommer til å gå bra for deg[:)]

ORIGINAL: cicole

Tror du har lest litt feil, ca 50% ender i abort men de aller fleste av de rundt forventet mens slik at det er mange som ikke vet at de engang har vært gravid. Videre er det 15 - 20 % som ender i ufrivillig abort blandt de som vet om det. (Av denne formen har jeg også lest på noen legesider at tallet er så høyt som 25 % ).
MA er den mest vanlige formen og der er jeg helt enig med deg. Her inne virker det som MA er meget vanlig og SA er mest sjeldent.

Men mitt lille spede råd til deg er - ikke engst deg, statistisk så er det størst sjanse for at det går bra og for hver dag øker faktisk prosentandelen til ditt favør.
Ikke la deg stresse av alle som hører hjertelyd i 8,9,10 .... uke. Det normale er faktisk å høre den rundt uke 13, selv da uten garanti. Det betyr for de av oss som følger vanlig legesjekker at vi kanskje ikke hører den før legesjekken uke 16.
Ikke stress av alle som går til UL utenom ordinær UL. Den er rundt uke 17-20, men mange tar både 2 og 3 UL før den tid hos private klinikker.

Men men dette må du gjøre deg opp en vurdering om selv[:)]  Jeg vet bare med meg selv at jeg fikk nesten følelsen av å være unormal som ikke bestilte UL eller hadde en av de derre Baby Watchers... Men saken er jo det, hverken en UL eller Baby Watcher kan redde et barn fra MA eller SA. Da velger jeg heler å tro at det går bra med barnet enn å sjekke i hytt og gevær... det må jo også være veldig stressende?

He he...dette ble mye skriving. Samboeren min er på jubeleumsfest med jobben... så jeg er nok litt selskapssyk [:)]

MA er da mye mer sjeldent en SA?[8|]

ORIGINAL: stardust

MA er den mest vanlige formen og der er jeg helt enig med deg. Her inne virker det som MA er meget vanlig og SA er mest sjeldent.

ja, sorry...skrev litt fort slik at setningen ble helt meningsløs..he he. Takk, har rettet på det.

ORIGINAL: stardust

ja, sorry...skrev litt fort slik at setningen ble helt meningsløs..he he. Takk, har rettet på det.

tror du må se over den en gang til[:D]

De som oppsøer et nettsted som dette, er kanskje litt over gjennomsnittet interessert i graviditet... Og en del kanskje fordi de har hatt problemer med å bli gravide, og andre fordi de har mistet. Jeg fikk også inntrykk av at sa og ma ver kjempevanlig da jeg først begynte å være på dette nettstedet, men det er som du selv skriver ikke så veldig vanlig. Slapp av, du[;)]

jeg har ikke ord....[8|]

...tenk å være sånn i tåka allerede...lurer på hvordan jeg blir når jeg ammer...hahaha

cicole:
[;)] tusen takk for godt og utfyllende svar!! Selv ligger jeg hjemme, forkjøla og grublete. jeg er nok litt for redd, ja... har heller ikke tenkt å ta noen UL før den jeg får i oktober, men tenker en gang i blant at jeg kunne trengt et bevis for at det faktisk er noe der inne, hihi. Men tiden går jo kjempefort. Satser på at alt er vel og utvikler seg bra frem til da.
Vil jo ikke være en TomKate og ta UL i hytt og pine heller, nei... Men skjønner de som gjør det!

Skjønner hva du mener ja... Jeg har født en frisk og rask gutt og er nå gravid igjen... Og noen ganger når jeg leser alle historiene her så kan det få meg til å tenke "Jeg kan vel ikke være så heldig at jeg får to friske unger etter hverandre?" Nesten så en tenker at det er urettferdig at man skal være så heldig, mens andre virkelig må slite. Huff, det trist å lese om ja, alle som må oppleve så grusomme ting, men en må bare være positiv. Nytter ikke å gå å forvente at ting skal gå galt. Jeg skal glede meg til å få en liten nydelig baby i armene igjen nå[:)]

Jeg har heldigvis ikke hatt hverken SA eller MA. Har 4 herlige unger[:D]

Legen på Ahus sa at 1 av 4 mister, altså 25 %.. Og flere som ikke vet om det, og tror det er en forsinket mens.
Etter at jeg mistet har jeg hørt om utrolig mange som mister altså, mange fler enn jeg trodde. 2 venninner, en nabo, naboen til pappa, en tidligere kollega... Er ikke så vanlig å snakke om det, men når man først nevner det, så kjenner alle noen som har vært igjennom det samme...

ORIGINAL: *Månestråle*

Jeg har heldigvis ikke hatt hverken SA eller MA. Har 4 herlige unger[:D]

Samme her... [:)]

hatt 2 normale svangerskap og ingen MA/SA.....

Jeg skjønner at det er lett å uroe seg....(det vet jeg alt om....[8D]) Men prøv å slappe av og stol på kroppen din og nyt graviditeten.....[:)]

ORIGINAL: BæreMæ

her inne kan det virke slik kansje,siden her er sammlet mange jenter fra hele landet, men tallene er nok ikke slik som di virker her[:)]
jeg har iallefall aldri mista....

har aldri mistet jeg heller... føler med dem som har det[&o][&o][&o][&o][&o]

Back
Topp