Overproduksjon ?

Tvillingmamma91

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Leste om overproduksjon på ammehjelpen og alle symptomene er der!

ImageUploadedByBV Forum1430894522.848246.jpg

Hva gjør man da ?

Amme i intervaller! Gjerne 3 timer omgangen. Det vil si at om babyen spiser fra høyre klokka 9 og krever mat igjen 12 eller før så gir du fra høyre igjen.

Ja det kan jeg prøve! Men har bare veldig spreng nå fordi hun ikke spiste den ene puppen i natt og da gikk det for mange timer

Jeg hadde det akkurat som deg, veldig mye melk, babyen fikk ofte i halsen og når de slapp puppen stod spruten. Det ble bedre etterhvert, men tror det tok mer enn 3 uker. Spent på hvordan det blir med nr 3 nå :)

Bytte pupper hver tredje eller fjerde time. Ikke før. Spreng er kroppens tegn til å lage mindre.

Du, les videre på ammehjelpen. Det står hva man skal gjøre også.

Hun tar ikke tak hvis jeg ikke pumper litt først
Prøve å håndmelke i stedet ? Ift lettere for deg tenker jeg :) alt blir så mye bedre nå produksjonen har stabilisert seg altså . Du er flink som har funnet ut så tidlig. Jeg slet vel 4 mnd :/

Jeg hadde ekstrem overproduksjon og kunne pumpe 500ml på 15 min og lakk gjennom alt hele tiden. Jeg trodde det var normalt og fikk ikke hjelp før sønnen min var 4 mnd. Det er mye lettere når man tar tak med en gang. Denne metoden fungerte veldig godt for oss. Lykke til, det er litt jobb den dagen dere holder på men utrolig mye lettere livet er når det er gjort.

Ny metode: Heltømming og intervallamming

En nederlandsk ammespesialist med lang erfaring med å følge barselkvinner tett de første ukene, har utarbeidet denne metoden for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det ”heltømming og intervallamming”.Originalartikkelen på engelsk som beskriver hele metoden og teorien bak den, finner du her.

Heltømming betyr å tømme brystene så fullstendig som mulig. Intervallamming betyr å dele opp døgnet i vaktintervaller der man ammer fra samme bryst gjennom hele intervallet, og ikke bytter side før barnet har diet minst to ganger fra samme bryst. Det ene brystet er ”på vakt”, dvs i bruk, det andre har ”fri”.
Slik gjør du det:

1. Man begynner med å tømme begge brystene så godt som mulig én gang.
(NB! Ikke en gang pr. dag!) Dette kan gjøres ved håndmelking eller bruk av pumpe, bare det gjøres grundig. Det produseres melk hele tiden, så helt tomt blir det aldri. Når melkestrømmen er redusert til såvidt pipling, kan du holde opp.

Tømmingen skal helst skje på den tiden på døgnet som sprengen er verst. Det er ofte om morgenen. Er problemet likt gjennom hele døgnet kan du tømme når som helst.

Den melken du pumper ut, kan du fryse ned i små porsjoner til senere bruk.

2. Med en gang man du har tømt begge brystene, legger du barnet til, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil.

Mange mødre forteller om en helt ny opplevelse av ammingen, fordi barnet dier rolig og lenge og gjerne sovner ved brystet for første gang siden melken kom for fullt.

3. Deretter velger du ett bryst som skal være på vakt i det første intervallet.
Et intervall er minimum to amminger og minimum 3 timer. Velg det som gir lengst intervall. Hvis barnet kun drikker en gang på tre timer skal du ikke bytte side før barnet har diet minst 2 ganger, og hvis barnet dier oftere skal du ikke bytte før det har gått minst 3 timer. Man ammer når barnet signaliserer sult akkurat som vanlig, men lar være å bytte bryst før de timene (og antall amminger) er gått. Dette pleier å la seg gjøre når man starter med to godt tømte bryst, da begynner ikke det andre å bli plagsomt oppfylt så fort.

Det er friperiodene uten stimulering som forteller et bryst å roe ned produksjonen. Det at det aktive brystet blir tappet flere ganger gir barnet anledning til å øve seg på effektiv dieing fra et normalt, mykt bryst.

4. Når det er gått minst tre timer og minst to amminger, er det "vaktbytte", og brystet som hadde "fri" går på "vakt" i neste intervall.

Man regner intervallstart fra første amming med det påtroppende brystet, heller enn siste amming fra brystet som gikk av vakt. Derfor går det ikke an å si på forhånd hvilke klokkeslett man skal bytte side, det bestemmes av barnets selvregulerte diemønster.

Er/var sånn her og. Spiste seg mett på en pupp, så det kunne ta 5-6 timer fra hun lå på høyre side, til hun skulle til høyre siden igjen. Veldig vondt var det. Jeg måtte håndmelke, men den ekstreme sprengen gikk over etter en stund :)

Back
Topp