Overproduksjon?

iamlisa

Elsker forumet
MAI 2013
Har en gutt på 5 uker som etter et par minutter ved brystet blir veldig urolig. Slår nærmest bro, sparker og slår rundt seg med armene og drar i brystvorten. Tilslutt ender det med hysterisk gråt. Om jeg tilbyr han andre brystet så roer han seg. Da kan det gå helt fint til vi er ferdig, eller så blir det samme styret som på første bryst. Hsn spiser veldig glupsk som igjen fører til mye luft i magen, promping og til tider eksplosiv avføring, men han legger godt på seg.
Har prøvd intervallamming og det fungerte så som så. Synes også det er utrolig vanskelig å få til intervallamming ifht sovingen hans.
Har mye melk, og han sliter nok med å ta unna trykket til tider. Ved siste amming før jeg la han i kveld ble det hysteri etter en stund uansett hvilket bryst han fikk. Ga han tilslutt litt nan for første gang, til tross for jeg har mye melk, fordi det er så utrolig frustrerende.
Nå når det er slik styr synes jeg amming er helt pyton og langt fra kos, og det samme synes nok han.
Hva kan jeg gjør, eller hva gjør jeg feil?

ble litt rotete dette, men håper du skjønner hva jeg mener:)
 
Hei :)
Dette kan høres ut som overproduksjon ja. Jeg anbefaler å foreta en full uttømming før du starter intervallamming. Pump deg til begge brystene føles tomme (til de er helt myke) og så legger du gutten din til brystet med en gang du er ferdig å pumpe og lar ham die fra begge to så lenge han vil før du starter intervallammingen. Intervallammingen skal ikke gå på bekostning av sovingen hans- det er fortsatt han som skal bestemme NÅR han vil spise, du skal bare passe på at han spiser av riktig pupp. Etter at du har tømt deg den første gangen så bestemmer du deg for hvilket bryst du skal begynne med- og så ammer du kun fra dette brystet de neste 3-4 timene eller til du har ammet minst to ganger fra dette brystet. Du kan gjerne amme 3-4-5 ganger fra dette brystet i disse timene, poenget er at du ikke bruker det andre brystet før du har ammet minst 2 ganger og det har gått 3-4 timer på det brystet som er "i tjeneste". Har du etter 3 timer kun ammet en gang fra dette brystet så venter du med å bytte til du har ammet en gang til. Etterpå er det det andre brystet som er "i tjeneste" og det første får hvile. Du skal kun pumpe deg den første dagen når du begynner med denne metoden, etterpå pleier intervallammingen å holde styr på produksjonen og synkronisere produksjonen med barnets behov. Det er noen mødre som må gjenta tømmingen etter noen dager men de fleste får regulert produksjonen sin med kun en tømming den første dagen.


Her kan du lese om overproduksjon og intervallamming på nettsiden vår: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Lykke til :)

Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp