Overproduksjon og mini går ikke nok opp i vekt - erfaringer?

Leni:

Betatt av forumet
Augustbarna 2021
Jeg mener at jeg ser tegn til overproduksjon. Mini på 8 uker har den siste uka begynt å gulpe mer, samt har eksplosiv, skummende og grønn avføring. Hittil har jeg ikke ammet etter skjema, men ammet når mini har gitt beskjed om behov, etter dupp osv. Mange kvelder er det så hyppige amminger at de nesten går inn i hverandre. Litt færre på dagtid da hun helst har noen dupper på 2-3 timer mellom hver amming. Hun takker aldri nei til pupp, spiser bra, er fornøyd og glad og går som regel inn i en fin «melkekoma» etter hver pupp er tom. Bruker skjold og hun bruker lang tid på puppen. Pumper ikke da jeg føler jeg har mer enn nok melk og baby er fornøyd.

I dag har vi vært på helsestasjonen og mini har de siste ukene ikke fulgt sin kurve - hun har lagt på seg mindre enn de ønsker. Fikk beskjed om at de ønsker 150 gram vektoppgang per uke, de siste to ukene har hun i gjennomsnitt gått opp 110 gram. Altså litt for lite. Helsesøster ønsker at jeg nå ammer hver andre time på dagen og hver tredje på natten. Dette for å øke min produksjon og at mini får i seg mer melk selvsagt. Fikk også beskjed om at jeg gjerne må pumpe også for å øke produksjonen. Nevnte at jeg ser tegn til overproduksjon allerede, men helsesøster holdt på sine råd.

Er det noen som har erfaring her, med overproduksjon og liten vektoppgang? Jeg er redd for å begynne å pumpe siden jeg allerede mistenker overproduksjon. Å amme hver andre time hele dagen virker veldig mye - jeg bruker litt tid på å få henne til å sovne til duppene sine, som betyr at hun knapt rekker en søvnsyklus (og kanskje ikke det engang) før hun må vekkes. Litt bekymret for at hun ikke vil få nok søvn på dagen rett og slett.

Alle råd, erfaringer og tips tas imot med takk :)
 
Back
Topp