Overproduksjon og intervallamming.

mommy2be

Betatt av forumet
Obs lang innlegg

Er det noen her som har erfaring med intervallamming ved overproduksjon ?

Har en liten gutt på 17 dager som sliter med mye luft i magen og raping. Både han og jeg viser flere tegn på overproduksjon.

- veldig melkespreng mellom ammingene
- lekker fra det andre brystet under amming
- sterk utdrivningsrefleks og mye formelk. Melkespruten står og jeg må samle opp melken i et innlegg eller flaske før jeg kan legge til ungen.

Han:
- setter ofte melken i halsen
- lekker melk ut rundt munnen
- gulper om han ikke får rapet og har mye luftsmerter i magen. Må massere ut luft.
-tidvis grønnaktig avføring.

Han spiser heldigvis rolig. Og kan fint sovne ved brystet. Mange tissebleier og går fint opp i vekt.

Så nå lurer jeg på om jeg skal prøve intervallamming for å roe ned og få regulert produksjonen så det ikke blir så voldsomt for lille gutt og meg.

Noen med gode erfaringer?
Når er det best å starte? Og hva gjør dere om lille sover feks over tre timer, brukes samme bryst da eller bytter dere?

Jeg vil tro at etter bare 17 dager så er det hormonene som styrer produksjonen mer enn stimuli. Det vil stabilisere seg etterhvert. Mye mulig det holder å melke brystet litt før amming, så han ikke må spise av "høytrykksspyler".

Men ellers er visst intervallamming bra mot overproduksjon.

17 dager er litt tidlig for intervallamming. Det tar tid før melken stabiliserer seg ,og så tidlig er det kun "økdeperiode".

Vil anbefale deg å forsøke og amme fra ett og ett bryst til hvert måltid. Noen lekker dessverre uansett fra motsatt bryst under amming, mens andre lekker ingenting.
Om du har spreng så kan du forsøke og pumpe ut det verste fra puppen som "hviler".

Jeg hadde overproduksjon med begge mine, men med første fikk jeg ikke gjort noe med det i tide og sleit derfor med det i 14 måneder før vi sluttet. Da fulgte sårhet med blødende sår hele veien som en effekt av overproduksjonen.
Med nr 2 begynte det akkurat likens, men jeg startet med intervallamming etter halvannen uke(det jeg fikk anbefalt av Ammehjelpen) og da ga jeg kun ett bryst minst 3 ganger i minst 3 timer. Begge kriterier må være oppfylt før du bytter bryst.
Om du har ammet 2 ganger og det har gått 5 timer, bør du fortsatt vente til du har ammet den tredje gangen før du bytter, samme den andre veien rundt.
Jeg kunne ikke bytte bryst for hver gang jeg ammet da melkeproduksjonen gikk til værs med engang. Det er først nu jeg kan ta det med ro og amme hvordan jeg vil(poden er ett år nu).
Og ja, jeg lakk HELE tiden med første, helt til siste ammestund!! Lakk en god stund denne gangen og, og om jeg har en del melk sånn feks på morgenen må jeg holde for den andre puppen mens jeg ammet så jeg ikke begynner å lekke. Presser en fingertupp på brystknoppen mens jeg ammer, det forhindrer at det lekker :P

Håper det ordner seg ❤
Med mye egenerfaring vet jeg at det kan være en voldsom utfordring både for mor og barn med overproduksjon.

Jeg hadde overproduksjon med begge mine, men med første fikk jeg ikke gjort noe med det i tide og sleit derfor med det i 14 måneder før vi sluttet. Da fulgte sårhet med blødende sår hele veien som en effekt av overproduksjonen.
Med nr 2 begynte det akkurat likens, men jeg startet med intervallamming etter halvannen uke(det jeg fikk anbefalt av Ammehjelpen) og da ga jeg kun ett bryst minst 3 ganger i minst 3 timer. Begge kriterier må være oppfylt før du bytter bryst.
Om du har ammet 2 ganger og det har gått 5 timer, bør du fortsatt vente til du har ammet den tredje gangen før du bytter, samme den andre veien rundt.
Jeg kunne ikke bytte bryst for hver gang jeg ammet da melkeproduksjonen gikk til værs med engang. Det er først nu jeg kan ta det med ro og amme hvordan jeg vil(poden er ett år nu).
Og ja, jeg lakk HELE tiden med første, helt til siste ammestund!! Lakk en god stund denne gangen og, og om jeg har en del melk sånn feks på morgenen må jeg holde for den andre puppen mens jeg ammet så jeg ikke begynner å lekke. Presser en fingertupp på brystknoppen mens jeg ammer, det forhindrer at det lekker :P

Håper det ordner seg [emoji173]
Med mye egenerfaring vet jeg at det kan være en voldsom utfordring både for mor og barn med overproduksjon.

Takk for at du deler erfaringen din. Så også på ammehjelpen at det ikke var for tidlig å prøve dette men at man skulle vente til ungen var hvertfall en uke eller to. Men nå går det sånn utover lillemann. Han får så mye luft i magen av dette og ser han sliter med å svelge unna om jeg ikke håndmelker først. Forsøker nå å gi fra samme bryst flere ganger også får vi se hva helsesøster sier på fredag når vi skal dit.

Back
Topp