Overlege fraråder Afipran??

tinas

Forelsket i forumet
Jeg har vært i kontakt med fastlege,grunnet kvalme og oppkast,jeg har gått ned 5 kilo på to uker,og syntes det er ille å komme meg stadig lengre ned på 50 tallet!

Fastlegen min snaket med overlege på Gyn på Ahus,han frarådet på det sterkeste å bruke Afipran,han mente det ikke var bra for fosteret føre evt uke 12,
Han anbefalte å prøve phenergan først,som er en allergipille som også fungerer som kvalmestillende,og om det ikke funket så kunne man prøve sementil.

Noen andre som har opplevd samme??
 
nei dette har jeg ikke opplevd, tvert i mot. Gikk på afipran forrige sv.skap og i dette går jeg på det dessverre. Det ansees som trygt da det er brukt på gravide i over 30 år, og ikke vist noe skader på foster. Men mener de har sagt man ikke skal bruke det i siste trimester :)
 
Graviditet
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for
medisin.

Risiko ved bruk under graviditet er liten. Det er ikke påvist
fosterskadelige effekter ved bruk av Afipran som kvalmestillende middel hos
gravide. Andre typer av denne gruppen legemidler (dopaminreseptorblokkere) har i
høye doser i 3. trimester vist langvarige, forbigående nevrologiske
forstyrrelser hos barnet. Afipran bør derfor ikke brukes i de 3 siste månedene
av svangerskapet.


utkipp fra http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?pageid=66&IOID=27&TexttypeID=9&LanguageID=0&EditionID=33024&Pageview=print
 


tinas skrev:
Jeg har vært i kontakt med fastlege,grunnet kvalme og oppkast,jeg har gått ned 5 kilo på to uker,og syntes det er ille å komme meg stadig lengre ned på 50 tallet!

Fastlegen min snaket med overlege på Gyn på Ahus,han frarådet på det sterkeste å bruke Afipran,han mente det ikke var bra for fosteret føre evt uke 12,
Han anbefalte å prøve phenergan først,som er en allergipille som også fungerer som kvalmestillende,og om det ikke funket så kunne man prøve sementil.

Noen andre som har opplevd samme??


Jeg fikk høre akkurat det samme fra gynekolog på St. Olavs. De har gått bort fra å gi ut afipran til gravide, iallefall uten at alt annet er prøvd først. Jeg fikk også Phenergan, med Stementil som allternativ dersom Phenergan ikke ga effekt. Jeg har brukbar effekt av to tabletter Phenergan forresten :)
 
Jeg ble også frarådet å bruke afipran, så jeg gikk rundt med konstant kvalme.
Oppkast har jeg heldigvis sluppet unna. Men jeg støtter også det forslaget her inne om armbånd som du får kjøpt på apotek. Jeg har hørt at det virker helt fantastisk!! :)
Så prøv det!!:)
 
Legen min skrev ut afipran til meg fordi jeg ikke hadde fått i meg nok væske+mat på en stund, slik at vekten hadde gått ned... Og at jeg i sist svangerskap gikk ned 12 kilo, noe jeg ikke ønsket denne gangen.. Siden energien synker med vekten da... (hvertfall hos meg)...
Så nå har jeg tatt min første afipran pille og er som et nytt menneske !!! :D
Ingen kvalme og maten+drikke går ned !!! 
Legen hadde selv brukt de pillene og har skrevet de ut i lang tid, uten at det er noen av de faste pasientene hennes som har tatt skade av de :)!
 


Flangre skrev:


tinas skrev:
Jeg har vært i kontakt med fastlege,grunnet kvalme og oppkast,jeg har gått ned 5 kilo på to uker,og syntes det er ille å komme meg stadig lengre ned på 50 tallet!

Fastlegen min snaket med overlege på Gyn på Ahus,han frarådet på det sterkeste å bruke Afipran,han mente det ikke var bra for fosteret føre evt uke 12,
Han anbefalte å prøve phenergan først,som er en allergipille som også fungerer som kvalmestillende,og om det ikke funket så kunne man prøve sementil.

Noen andre som har opplevd samme??


Jeg fikk høre akkurat det samme fra gynekolog på St. Olavs. De har gått bort fra å gi ut afipran til gravide, iallefall uten at alt annet er prøvd først. Jeg fikk også Phenergan, med Stementil som allternativ dersom Phenergan ikke ga effekt. Jeg har brukbar effekt av to tabletter Phenergan forresten :)

Ok,godt det ikke bare var meg :) Jeg har ike turt og prøve noen av de ennå,men i dag måtte jeg ta en sementil,for skulle i bryllup og hadde ikke noe valg følte jeg.. Og i dag er første dag som jeg ahr fått spist en cæsar salta og fått drukket masse,og til å med første dag uten oppkast!!! 
 


mammaen20102012 skrev:
Legen min skrev ut afipran til meg fordi jeg ikke hadde fått i meg nok væske+mat på en stund, slik at vekten hadde gått ned... Og at jeg i sist svangerskap gikk ned 12 kilo, noe jeg ikke ønsket denne gangen.. Siden energien synker med vekten da... (hvertfall hos meg)...
Så nå har jeg tatt min første afipran pille og er som et nytt menneske !!! :D
Ingen kvalme og maten+drikke går ned !!! 
Legen hadde selv brukt de pillene og har skrevet de ut i lang tid, uten at det er noen av de faste pasientene hennes som har tatt skade av de :)!


Jeg har i dag prøvd første dag med sementil og har ikke vært kvalm eller kastet opp.. Så jeg tror den funker for meg! Å gå ned 12 kilo kan ikke være noe særlig i ett avangersakp!! Håper du slipper det denne gangen,jeg gikk opp 12 sist,og var fornøyd med det.. he he.. Håper i allefall jeg ikke går ned mere nå,siden jeg begynner å føle meg anoretisk nå!! 
 
Jeg har hørt mye forskjellig. Men fra de fleste spesialister på svangerskap, har jeg hørt det ikke anbefales. Og det går helt tilbake til 70-tallet. Men de lærde strides :)

Fastleger er som regel ikke spesialister på gravide.

Altså, ingenting kjemisk som går i blodet vårt er særlig bra for fosteret, tenker jeg. Jo mindre vi har i oss, jo bedre. Men enkelte ting MÅ man jo ha for å kunne klare seg.

Sist svangerskap gikk jeg ned 10 kilo de 10-12 første ukene, og ba om afipran. Fikk ikke det.
 
JA jeg er ganske enig med deg at det kanskje er best og ta så lite som mulig,er jo det de fleste leger sier også..
Men i mitt tilfelle så har ikke jeg mulighet til å gå ned 10 kilo,for da må jeg bli innlagt,men jeg er faktisk sååå heldig at jeg tok på lørdag en Stementil og fikk mitt første måltid på 3 uker som ikke kom opp igjen  Ikke nok e det,men jeg har ikke tatt noen piller siden og ikke kastet opp siden heller!! Jeg er så lykkelig 
 


tinas skrev:
JA jeg er ganske enig med deg at det kanskje er best og ta så lite som mulig,er jo det de fleste leger sier også..
Men i mitt tilfelle så har ikke jeg mulighet til å gå ned 10 kilo,for da må jeg bli innlagt,men jeg er faktisk sååå heldig at jeg tok på lørdag en Stementil og fikk mitt første måltid på 3 uker som ikke kom opp igjen  Ikke nok e det,men jeg har ikke tatt noen piller siden og ikke kastet opp siden heller!! Jeg er så lykkelig 

Åhh!!1
Det er jo fantastisk!!!
Jeg krysser fingrene for at det fortsetter slik for deg :)
 
Back
Topp