Overlege ber foreldre ta informasjon om bakovervendt sikring på største alvor.

Helene Harefrøken

Forumet er livet
Overlegen ved barneintensiven på Ullevål Sykehus er i dag i media(LINK) og ber foreldre om å sikre barna sine bakovervendt. Calisch er en av legene som behandler de barna i Norge som er involvert i alvorlige trafikkulykker og dette har ført til hans brennende engasjement for bilsikring. Calisch er en av landets fremste eksperter på barn i bil.

Tror du det hjelper at en overlege som arbeider med, blant annet, trafikkskadde barn går ut med denne informasjonen?

Jeg tror at informasjonen må ned på tomannshånd-nivå sånn som hos helsesøster og barnepleier på barsel etc. Det er lettere å ta til seg noe en person som sitter foran deg sier enn å se noe i en avis eller på tv.

Men for all del, det er veldig bra at denne overlegen går ut i media! Alle monner drar!

Nei, dessverre tror jeg ikke det hjelper. Folk er såpass "såre" at de setter ut piggene med en gang det insinueres at barna deres ikke sikres godt nok. 

Jeg tror ikke det hjelper mot dem som allerede sitter feil vei, for de vil, som Labambie sier, forsvare seg med nebb og klør.
Men jeg tror absolutt det kan ha en effekt for dem som ikke har kjøpt sete enda!

Jeg synes ihvertfall det er bra at han er i media, og tror det kommer frem til noen flere foreldre ihvertfall. I tillegg skulle jeg ønske at tt hadde kampanjer på lik linje med å bruke bilbeltet, for der har jo budskapet nådd godt frem etterhvert. Det vil alltids finnes noen som ikke bryr seg uansett, men jeg tenker at det er ganske mange som hadde begynt å tenke seg mer om på barnas vegne også. 

Ja, jeg tror det hjelper, men det må profileres MYE mer i media. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: tenk om VG/Dagbladet hadde hatt like stort fokus på sikring av barn i bil, som de har på lavkarbo??

Det som er så rart er jo at informasjonen er jo tilgjengelig! 

Vi visste det med bakovervendt sikring og har praktisert det uten at vi hadde tilgang på hverken babyverden eller andre tilsvarende kilder.

Klarer ikke å huske hvordan vi hørte om det, men det var ihvertfall ikke gjennom internett.

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan unngå å få det med seg jeg. Man sjekker vel opp litt på eget initiativ også når man får barn?

Labambie skrev:
Nei, dessverre tror jeg ikke det hjelper. Folk er såpass "såre" at de setter ut piggene med en gang det insinueres at barna deres ikke sikres godt nok. 

Det med å sette egen stolthet foran sikkerheten til egne barn er jo en god egenskap!

Skjønner ikke at noen finner på å snu 1 år gamle barn! 

~Mummimamma~ skrev:
Jeg tror ikke det hjelper mot dem som allerede sitter feil vei, for de vil, som Labambie sier, forsvare seg med nebb og klør.
Men jeg tror absolutt det kan ha en effekt for dem som ikke har kjøpt sete enda!

Tror jeg også. 

då var intervjuet delt på facebook. får prøve å sørge for at så mange som mulig får det med seg.  

Hvis det er lov til å komme med noe "forsvar" for vår del så vet jeg veldig godt at ikke snuppa burde sitte "riktig" vei i bilstolen sin. Men alternative var at hun kastet opp hver gang vi kjørte. Og jeg må innrømme at jeg får helt vondt inni meg når jeg ser de "reklamene" om hva forover vs bakover sikrede barn får av skader i en kollisjon.... Fordi jeg vet at vi ikke burde snu henne, men etter at vi gjorde det, så har vi opplevd at hun har blitt bilsyk en gang (og da hadde hun ikke spist ordentlig frokost)...

Jeg tror det hjelper. Så naiv er jeg. For det er faktisk mange som ikke sjekker opp så mye. Også tror jeg det hjelper at det er en som virkelig har peil som sier det. Som ser konsekvensene når det verste har skjedd. Venninnesnakk kan fort blir litt sånn at piggene kommer ut hvis man føler seg truffet.

Men igjen må jeg si at det kan være mange grunner til at man setter ungen sin forover, så man skal være forsiktig med å dømme. Informasjonsflyt derimot er viktig og bra! Del, del, del.

Labambie skrev:

Enig. Dessuten virker det som om enkelte har vanskelig med å forstå alvorligheten av følgene om ulykken er ute og barnet sitter forovervendt. Litt sånn "skylapper", skjer ikke oss liksom.

"Skjer ikke oss"-holdningen er helt klart et problem(på mange områder) og det er en ganske naiv holdning også vil jeg påstå.

Det finnes noen som ikke har noe valg, men det er absolutt ikke tilfellet at det gjelder de 65 % av barna under 4 år som sitter fremovervendt her i landet.

Back
Topp